Vad gör man?

Sv: Vad gör man?

*Peppar på!!! - försöker alltid stötta alla som rider kallblodstravare för jag tycker det är en så underskattad häst!!!*
Tror åxå det är en bra idé att hitta nåt som hon tycker är kul - då kommer hon med tiden att tycka att också annat arbete är ok. Gäller att få henne att förstå att samarbete kan vara riktigt tevligt . Tänk om du kunde åka och vara hos en tränare en vecka eller så och få en massa tips och idéer och befästa det som ni jobbar med. Intensivkurser kan vara väldigt bra ibland...

Tack för pepp!!

Ja, de flesta kallblodstravare är utmärkta ridhästar och gillar att jobba, men min har ju aldrig behövt göra något så det är inte konstigt att hon är lite (:D) lat.

Ja, jag ska kolla upp om det finns någonting vi skulle kunna göra. Skulle vara roligt! Vill verkligen att hon ska tycka det är kul.

Jag bor inte 15 men väl 7 mil från min tränare (kanske dessutom är samma som din) så det blir inte så väldigt ofta jag heller åker på träning. Det beror dessutom på ridbanans tillstånd och så.

Det gäller bara att hålla andan uppe på hemmaplan och fundera ut vad som funkar. Finns det ingen du kan rida ut med och så iaf? Då kan man inspirera varann även om man inte håller på med samma gren.

Nu blir jag lite nyfiken.. Var bor du?

Ja, det finns två stycken andra hästägare i byn, men de är inte heller träningsintresserade öht, utan skruttar "bara" runt i skogen.

Tack för pepp!!

Ja, de flesta kallblodstravare är utmärkta ridhästar och gillar att jobba, men min har ju aldrig behövt göra något så det är inte konstigt att hon är lite (:D) lat.

Ja, jag ska kolla upp om det finns någonting vi skulle kunna göra. Skulle vara roligt! Vill verkligen att hon ska tycka det är kul.
Jag hjälpte en bekant med hennes kallblodstravarvalack som enbart jobbat i skogen tidigare. I början fattade han inte alls poängen men vartefter han mjuknade i kroppen och blev starkare desto roligare tyckte han att det blev. Han var då 20 år och blev en trevlig tävlingshäst sen.

stod i precis samma sitts som dig för 2-3 månader sen bara, hade ett super fint halvblod, som jag fött upp själv. Hon var/är stenhård i psyket, högg mot allt och alla förutom mig. Men då jag ville sattsa på western och sen kändes det fel för henne om hon skulle bli western häst, (superbra stam + bra steg), så satt och kollade runt lite på annonser och kom då i kontakt med nuvarande pålles dåvarande ägare, förklarade för allt henne, och visade sig då att hon ville byta häst med mig, hon tyckte inte det var några problem att hon har lite humör utan det blir bättre ju mer man lär känna varandra :) Så jag fick världesn mest trevliga appis :love: och även mitt lilla halvblod kom till ett bra hem. Har bra kontakt med dom så vet att allt går bara bra fasst hon har sina stunder men döm älskar henne :D Kändes jätte jobbigt när jag gick med på bytet och bröt ihop vid besiktningen men nu ångrar jag inget :D Så på våran första tävling redan imorgon och ser så fram emot det :p

Jag & Tibbe <3

Vad bra att allt löste sig så perfekt för dig!! Det skulle vara skönt om det gjorde det för mig också. Jag tror att jag kommer att ha kvar nuvarande hästen och jobba vidare med henne, då jag ändå känner att det kanske kan bli något av henne också. Skulle jag hitta någon jag verkligen gillade och som ville ha henne så skulle jag kanske överväga att lämna bort henne på foder, om några år, men just nu känns det som att jag inte vill ge upp ännu. Tack för ditt svar, kunde tyvärr inte se bilden dock.

Tjena !
Vart bor ni Grålly och cillva ?
Är norrläning jag med å vi har mycket kurser här :banana:

Ja du Grålly,

Då skall du får nått att suga på.

Jag har en märr som är litet knepig. Hästen har en stam med en pappa vilken presterat enormt bra på banan själv. Dock har inte många av hans avkommor gjort det. De har varit för hårda i huvudet, knepiga, kanske oxå att vi rider för dåligt i Sverige oxå. Vad vet jag.

Men i vilket fall som helst, jag köpte skrället och trodde mig kunna rida hästen på ridbanan som vilken annan häst som helst.

Mååånga år har vi tragglat men på ridbanan och rida fint det går åt helvete. Hästen gör allt annat än det du ber den om. Jag mitt pucko red på och tränade och tänkte att jag måste ju kunna klara av att rida i skritt och trav på banan innan jag ens tänker tex reining.

Så fick vi möjlighet att rida lite på kor. Och plötsligt hade jag en heeelt annan häst. En häst som gör det jag tänker. Som går på den ko jag tittar på.
Så en dag anmälde jag mig på vinst och förlust till en reiningklass. Och gick in och red den på långa tyglar och hästen gjorde det som om den aldrig gjort annat. Domaren hade tyckt att det så väldigt lugnt och kontrollerat ut och jag gjorde ingenting...

Denna häst är alltså helt omöjlig att rida på banan i sk rida fint klasser. Men funkar klockrent bland kor, när hon får galoppa eller om vi rider i skog och mark.
Jag skulle kunna sitta upp och rida härifrån till Göreborg i bara grimman och grimskaft.
Men på en bana -nääää...

Så med det i minnet så tror jag att det finns något i alla hästar. Det gäller bara för dig att klura ut vad.

mvh Eva

Hej igen Eva,

tack, det behöver jag!

Vilken rolig historia, och att allt löste sig för dig och hästen. Min tränare föreslog att jag skulle komma på någon ko-kurs, då han tror att hästen min skulle bli bra med tanke på hennes temperament och huvud. Så, det kanske skulle vara något!

Saken är den att hon inte ens vill rida ut i skog och mark. Jag tror att hon är uttråkad helt enkelt. Under vintern är bara en väg ridbar, så vi har ju fått traggla på efter den. Inte konstigt att hon är less. Jag hoppas att hon blir lite piggare och mer motiverad nu när alla bra skogsvägar smälter fram, så man kan dra härliga galopper och få lite fart och fläkt, vi har ju trots allt inte galopperat på hela vintern.

Åh, nu blev jag motiverad!

Hej ! Jag förstår dig , min första ponny , en C.ponny som var , ja hur säger man , totalt galen när jag fick henne , kunde inte rida ut på henne hon stack som en kanonkula och var totalt förlamad för både känsel i mun och mage (A) Men jag jobbade hårt , i jah , kanske 3 år och jag var bara 9 när jag fick henne men jag var snäppet envisare än henne och jag och hon är som klister på varandra,
Men jag är lång för att vara 13 så jag är 173 så jag behövde låna ut min älskade dam , Lizzy .
Lånade ut henne till några nära oss och det kändes jättebra , man känner sig mer lättad när man har väl gjort det,jag grinade i en vecka men sedan när man känner att det faktiskt går så övelever man , men hon kom hem pga av boxbrist och nu kommer en tjej och rider henne 2 gånger i veckan så gammeltant hålls igång :) Men ett tips är att bara försöka att hitta någon du litar på och känner dig trygg med och då så känns det mkt bättre:)

Mja, det löste sig ju inte egentligen. :crazy: Mera att jag anpassat mig till vad som passar henne.

Ja men det är väl en lösning, att ni kommit fram till vad som faktiskt passar henne. Det är väl så man måste göra ibland, anpassa sig till hästen om man vill kunna använda den till någonting. Vissa går ju inte med på vad som helst, och främst av allt visar de ingen entusiasm. Man kan ju försöka ändå några år, men till slut lessnar man. Eller, det gör i alla fall jag.

Så nu har jag slängt alla höga krav och mål i soptunnan, nu ska vi bara tänka på att ha roligt. Jag har alltid tyckt att ridning skall vara roligt, men det blir så "pressat" när jag har en massa, nästan ouppnåeliga, mål, både jag och hästen får prestationsångest. Sen, när jag känner att jag kan fundera på att göra mig av med hästen, då kan jag ju börja fundera på mina mycket högre mål, men tills dess kör vi så här.

Fan, vad skönt det där kändes! ;)

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 341
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka