Vad gör man på Åland?

Har du aldrig varit i Finland? :eek:

I så fall skulle jag skippa Åland och åka till Helsingfors. Har man inte varit där har man missat något!

Åland är inte alls särskilt finskt eller ens finlandssvenskt, det är åländskt. I Mariehamn är väl inte jättemycket att göra. Man kan fika, titta på Pommern, titta på påfåglarna, bada och promenera lite. Tänk liten svensk småstad, som Norrtälje fast hälften så stort är känslan tycker jag.

Landskapet och naturen är annars rätt likt Roslagen, tycker jag.
Nej, jag har inte varit i Finland. (Bytt plan, tror jag, men det räknas ju inte.) Jag är lite rädd för Finland på nåt lite oklart sätt.

Helsingfors finns med i diskussionen, men Åland känns mer originellt. (Plus att färja på Östersjön får min mage att knyta sig lite och då kunde Åland vara en lämplig övning.)

Svårt att svara på eftersom vi ju åkte bil från Uppsala. Jag tänkte inte så mycket på hur långa sträckor vi avverkade på Åland.

Kollade på nätet och precis som i Sverige är det digitala fornlämningsregistret tillgängligt online. Så det kan ni kanske använda som ett underlag för cykelrutt?
Vi går skogspromenader enligt det registret i trakterna av Fjärås Bräcka! Mycket bildande!

Jag älskar Åland! Det är en av mina favoritplatser på jorden. Vi fick låna ett hus högt uppe på Dånö med utsikt över Bottenhavet och det var en av mitt livs bästa veckor.

Personligen rekommenderar jag att man åker uppåt Åland, Geta t.ex. och Getabergen är fina, man kan gå långt ut, men det förutsätter att man tycker om att gå och inte t.ex. är en äldre person som har svårt att ta sig fram, jag vet ju inte vilket resesällskap du har. Det finns en restaurang uppe på Getabergen också men jag besökte aldrig den så jag vet inte hur bra maten är.

Husen på Åland är otroligt vackra! Massor med snickarglädje och väl bevarade gamla hus.

Mariehamn med omnejd imponerade inte så mycket, det finaste tycker jag är att vandra på klippor och stenhällar längs havet. Havsvidden är ett lite annorlunda ställe men man får köra en bit för att komma dit ut. Utan bil tror jag man blir ganska bunden till Mariehamnsområdet, det är trots allt rätt stora avstånd om man ska cykla.
Åh, vad fint det låter! Vi kan gå hur långt som helst i princip, gillar att gå. (Min pappa har funktionshinder, men han är inte medbjuden. Jag uppskattar verkligen att gå, kanske just för att han inte kan det.)

Nej, jag har inte varit i Finland. (Bytt plan, tror jag, men det räknas ju inte.) Jag är lite rädd för Finland på nåt lite oklart sätt.

Helsingfors finns med i diskussionen, men Åland känns mer originellt. (Plus att färja på Östersjön får min mage att knyta sig lite och då kunde Åland vara en lämplig övning.)

Helsingfors är väldigt mycket mer originellt som plats betraktat än Åland. Det är rart, men inte vidare märkvärdigt (åländska skärgården är vad jag förstått något extra, men dit tar man sig kanske inte till fots över en helg). Bor man i närheten har de flesta nog varit där, men att det inte är ett ställe alla har varit på som bor längre ifrån beror nog mer på att det inte är så vådligt mycket att se eller göra. Mariehamn är för mig snarast någonstans man åker nån dag man har lite tråkigt när man ändå är på semester i Roslagen, mest som lite omväxling, och för att det är enkelt att ta sig dit och barnen tycker det är skoj att åka en stor båt.

Helsingfors, framförallt de finlandssvenska delarna, är däremot verkligen värt ett besök. Det är en trevlig blandning av mycket begripligt och ganska exotiskt. Så där har du en pärla att se fram emot!

Jag har aldrig varit där heller, men jag såg ett matlagningsprogram på tv igår (Tareq Taylor) från Åland och maten såg god ut! Fisk och rödbetor är det jag minns särskilt.

Helsingfors är väldigt mycket mer originellt som plats betraktat än Åland. Det är rart, men inte vidare märkvärdigt (åländska skärgården är vad jag förstått något extra, men dit tar man sig kanske inte till fots över en helg). Bor man i närheten har de flesta nog varit där, men att det inte är ett ställe alla har varit på som bor längre ifrån beror nog mer på att det inte är så vådligt mycket att se eller göra. Mariehamn är för mig snarast någonstans man åker nån dag man har lite tråkigt när man ändå är på semester i Roslagen, mest som lite omväxling, och för att det är enkelt att ta sig dit och barnen tycker det är skoj att åka en stor båt.

Helsingfors, framförallt de finlandssvenska delarna, är däremot verkligen värt ett besök. Det är en trevlig blandning av mycket begripligt och ganska exotiskt. Så där har du en pärla att se fram emot!
Jag tycker nog Åland är mer exotiskt än Helsingfors - som jag upplever som en ganska tråkig stad. Semestrar mycket hellre på Åland än i Helsingfors.

Vilka är de finlandssvenska delarna av Helsingfors och varför är just de värda ett besök, @Mabuse?

Jag tycker nog Åland är mer exotiskt än Helsingfors - som jag upplever som en ganska tråkig stad. Semestrar mycket hellre på Åland än i Helsingfors.

Vilka är de finlandssvenska delarna av Helsingfors och varför är just de värda ett besök, @Mabuse?

Svenska teatern, Fazercaféet och andra konditorier, restaurang Kosmos, osv. De är trevliga, helt enkelt, och svenskar vet ofta rätt lite om finlandssvensk kultur, som är lika och ändå inte. Sen tycker jag maten generellt är bra i Helsingfors, det är som en modernare och östinspirirerad variant av svensk traditionell mat. Lite vant, med råg och potatis osv, och lite ovant för där är en hel del man inte äter på samma sätt här. Pirog-deli-disk i mataffären, bara en sån sak!

Helsingfors är allt annat än tråkigt tycker jag! Jag rekommenderar Kjell Westös romaner om man behöver komma lite i stämning.

Åland tycker jag är lite för likt Roslagen för att vara särskilt exotiskt.

Svenska teatern, Fazercaféet och andra konditorier, restaurang Kosmos, osv. De är trevliga, helt enkelt, och svenskar vet ofta rätt lite om finlandssvensk kultur, som är lika och ändå inte. Sen tycker jag maten generellt är bra i Helsingfors, det är som en modernare och östinspirirerad variant av svensk traditionell mat. Lite vant, med råg och potatis osv, och lite ovant för där är en hel del man inte äter på samma sätt här. Pirog-deli-disk i mataffären, bara en sån sak!

Helsingfors är allt annat än tråkigt tycker jag! Jag rekommenderar Kjell Westös romaner om man behöver komma lite i stämning.

Åland tycker jag är lite för likt Roslagen för att vara särskilt exotiskt.
Jag tror nog att jag kommer att besöka Helsingfors under min livstid.

Men jag kvistar ju snarare till Jylland eller Köpenhamn när jag behöver lite miljöombyte på semestern. Det ligger betydligt närmare till hands. Östersjön är exotisk i sin helhet.

Jag tror inte heller att jag har varit i Roslagen. Evert Taube är min association i det fallet, i stort sett min enda.

Senast ändrad:
Jag tror nog att jag kommer att besöka Helsingfors under min livstid.

Men jag kvistar ju snarare till Jylland eller Köpenhamn när jag behöver lite miljöombyte på semestern. Det ligger betydligt närmare till hands. Östersjön är exotisk i sin helhet.

Jag tror inte heller att jag har varit i Roslagen. Evert Taube är min associstion i det fallet, i stort sett min enda.
Ja, alla bor ju inte i Stockholmstrakten ;)

Jag var oerhört sjösjuk på båten till Åland, men fördelen är ju att resan trots allt går ganska snabbt. Håller jag mig bara från buffén så brukar det gå bra.

Helsingfors är en väldigt trevlig stad tycker jag och lägger utöver det @Mabuse nämnde till Tempelplatsens kyrka och design (Aalto, Marimekko mfl), det finns många roliga affärer att gå i (även om mycket även finns i Sverige).

Jag var oerhört sjösjuk på båten till Åland, men fördelen är ju att resan trots allt går ganska snabbt. Håller jag mig bara från buffén så brukar det gå bra.

Helsingfors är en väldigt trevlig stad tycker jag och lägger utöver det @Mabuse nämnde till Tempelplatsens kyrka och design (Aalto, Marimekko mfl), det finns många roliga affärer att gå i (även om mycket även finns i Sverige).
Det är inte pga sjösjuka jag drar mig för färja på Östersjön, utan en kombination av att min mamma av okända skäl skrämde mig lite med hur farliga"innanhav" är när jag var liten, och att en av mina bästa kompisar försvann när Estonia förliste.

Nyss hemkommen från en Ålandsresa. Jag tyckte maten på färjan var riktigt bra (Eckerölinjen). Om man åker den kommer man ju till Eckerö och jag tycker det är den i särklass finaste delen av Åland. Det är ju inte jättelångt till Mariehamn heller, 3mil ungefär och det går bussar. Finns bra hotell eller camping om man är lagd åt det hållet. Mysiga restauranger nära havet och utsikt över gamla fiskebodar. Nu hade jag småbarn med mig, men ett besök på Sjöfartsmuseet och Pommern är väl värt i alla fall och något man "ska" göra på Åland. Jag blev helt kär i stället (och då framför allt Eckerö som sagt).

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 795
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 529
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar