Vad gör man på Åland?

Petruska

Trådstartare
I ett anfall av rastlöshet funderar jag på en tripp till Åland när jag ändå ska till Stockholm om ett par veckor. Men vad GÖR man egentligen på Åland? Vad vill man se när man är där? Och hur är maten? Är fisken god, till exempel?

Det är alltså inte en kryssning jag är ute efter - jag kan tvärtom knappt tänka mig något värre - utan det handlar i så fall om att åka till Åland och vara där ett par tre dagar och turista lite lagom.

Vet någon något om Åland? Är det till exempel natur eller kultur som gäller där?

I ett anfall av rastlöshet funderar jag på en tripp till Åland när jag ändå ska till Stockholm om ett par veckor. Men vad GÖR man egentligen på Åland? Vad vill man se när man är där? Och hur är maten? Är fisken god, till exempel?

Det är alltså inte en kryssning jag är ute efter - jag kan tvärtom knappt tänka mig något värre - utan det handlar i så fall om att åka till Åland och vara där ett par tre dagar och turista lite lagom.

Vet någon något om Åland? Är det till exempel natur eller kultur som gäller där?
Jag har inte varit på Åland på 35 år. Och jag minns väl bara fina havsbad och en påfågel. Misstänker dock att påfågeln kan vara död nu!
Men kanske kan den här länken vara till hjälp; http://blogg.alltommat.se/malinsmix/?_ga=1.3943920.1123130555.1466860868

Man kan bada :). Finns fina bad inte så långt från Mariehamn.
Finns en gammal borg, Kastelholms slott, om man är intresserad av gammal svensk historia (välj guidning). I Mariehamn finns ett litet museum som är precis lagom stort. På Eckerö finns det fina gamla fiskebodar (var med i en Saltkråkan film).
Vågar inte tipsa om matställe, var för länge sedan som jag var där. Har bara åkt över dagen (från Kapellskär), men om man stannar flera dagar så tror jag att det är fint att ta bilfärja till flera öar, kanske ända till Åbo.

Pommern är väl värt ett besök, stort gammalt tremastat skepp som ligger i Mariehamn.
Bommarsund är också ett trevlig utflyktsmål.
Sen har det iallafall funnits en stenålders by som kan vara lite kul att se om den finns kvar.

Jag tror inte att jag kommer att ha bil med mig. Jag kommer att ha åkt tåg till Stockholm (för att jobbets miljöpolicy kräver det och för att det går mycket fortare än bil).

Vi var på Åland med jobbet 2012. Men då åkte vi runt och kollade på fornlämningar och diverse historiska intressanta platser. Vi var också på en bryggerivisning på Stallhagen och där åt vi en vansinnigt god lunch.

Men i allt detta var ju bilen central. Inne i Mariehamn besökte vi museet, kollade på stan och gick på puben.

Vi var på Åland med jobbet 2012. Men då åkte vi runt och kollade på fornlämningar och diverse historiska intressanta platser. Vi var också på en bryggerivisning på Stallhagen och där åt vi en vansinnigt god lunch.

Men i allt detta var ju bilen central. Inne i Mariehamn besökte vi museet, kollade på stan och gick på puben.
Det finns rätt stort intresse för fornlämningar hos mitt tänkta resesällskap. Själv är jag väl mer på trevligt-nivån. Avstånden kräver bil, alltså? Cykel räcker inte?

Jag är fullständig novis när det gäller Åland. Jag har aldrig varit där eller i Finland och jag tycker att det känns EXTREMT exotiskt.

Det finns rätt stort intresse för fornlämningar hos mitt tänkta resesällskap. Själv är jag väl mer på trevligt-nivån. Avstånden kräver bil, alltså? Cykel räcker inte?

Svårt att svara på eftersom vi ju åkte bil från Uppsala. Jag tänkte inte så mycket på hur långa sträckor vi avverkade på Åland.

Kollade på nätet och precis som i Sverige är det digitala fornlämningsregistret tillgängligt online. Så det kan ni kanske använda som ett underlag för cykelrutt?

Jag är fullständig novis när det gäller Åland. Jag har aldrig varit där eller i Finland och jag tycker att det känns EXTREMT exotiskt.
Man kommer väldigt (onödigt) långt med bil på en dag. Jag tycker att avstånden känns mer lagom för cykel. Dessutom hinner man se mer av det vackra landskapet. Håller man sig på huvudöarna närmast Mariehamn är de längsta sträckorna bara 3-4 mil.
Det finns bussar från Stockholm både till Kapellskär och Grisslehamn. Frukost på Kapellskärsfärjan är en ok start, tyvärr minns jag det som att middagsmaten (åtminstone buffén) inte är så kul. Så tipset är att äta middag innan man lämnar Åland.

Jag älskar Åland! Det är en av mina favoritplatser på jorden. Vi fick låna ett hus högt uppe på Dånö med utsikt över Bottenhavet och det var en av mitt livs bästa veckor.

Personligen rekommenderar jag att man åker uppåt Åland, Geta t.ex. och Getabergen är fina, man kan gå långt ut, men det förutsätter att man tycker om att gå och inte t.ex. är en äldre person som har svårt att ta sig fram, jag vet ju inte vilket resesällskap du har. Det finns en restaurang uppe på Getabergen också men jag besökte aldrig den så jag vet inte hur bra maten är.

Husen på Åland är otroligt vackra! Massor med snickarglädje och väl bevarade gamla hus.

Mariehamn med omnejd imponerade inte så mycket, det finaste tycker jag är att vandra på klippor och stenhällar längs havet. Havsvidden är ett lite annorlunda ställe men man får köra en bit för att komma dit ut. Utan bil tror jag man blir ganska bunden till Mariehamnsområdet, det är trots allt rätt stora avstånd om man ska cykla.

Har du aldrig varit i Finland? :eek:

I så fall skulle jag skippa Åland och åka till Helsingfors. Har man inte varit där har man missat något!

Åland är inte alls särskilt finskt eller ens finlandssvenskt, det är åländskt. I Mariehamn är väl inte jättemycket att göra. Man kan fika, titta på Pommern, titta på påfåglarna, bada och promenera lite. Tänk liten svensk småstad, som Norrtälje fast hälften så stort är känslan tycker jag.

Landskapet och naturen är annars rätt likt Roslagen, tycker jag.

Jag var där några dagar i somras, kan tipsa om ett toppenboende. Vi såg Kastellholms slott och resterna av Bommarsunds (?) fästning.
Rätt dyr mat och dryck.
Jag blev helt förälskad i Åland och hade gärna velat stanna längre och glra båtutflykter till olika öar. Vi hade bil

Jag var där några dagar i somras, kan tipsa om ett toppenboende. Vi såg Kastellholms slott och resterna av Bommarsunds (?) fästning.
Rätt dyr mat och dryck.
Jag blev helt förälskad i Åland och hade gärna velat stanna längre och glra båtutflykter till olika öar. Vi hade bil
Ja, det verkar inte vara ett budgetställe. Men om den dyra maten är god får det väl gå.

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 795
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 529
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar