Vad gör man med en häst med mycket energi?

Marina_s70

Trådstartare
Jag har lånat ut min 5åriga vallack på foder och nu dom senaste 2månaderna har han fått väldigt mycket energi?

Fast han hade hoppträning igår så är han lika pigg som vanligt dagen efter, han blir typ aldrig lugn.

Han får 1dl kornkross, 1dl betfor och 1dl mineraler och sen hö

Jag tycker att han inte får så mycket för att bli så speedad typ

Har ni tips på varför eller vad man kan göra

Mvh Marina
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Kallare väder, bättre kondition, bättre värden på grovfoder?

Att han inte är trött dagen efter träning ser jag bara som positivt, inte ska han vara dödstrött dagen efter!:)

Har han blivit jobbig på något sett utav den här extra energin?
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Han har allt blivit lite jobbig om jag har fattat det rätt.

Han kan kasta av henne och få damp i boxen när man skall ta av täcke mm

Ändå rider hon han nästan varje dag

Eller är det bara unghäst fasoner?
Någon sa att det kan kanske bero på tänderna?
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Går han i hage med andra hästar? Om inte så kan det vara en ide, då kan ha ta ut energin på sin hagkompis i stället. Sen beror det på hur din fodervärd rider också?
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

har du träffat honom själv sedan han blev pigg? Han kanske är stressad istället för pigg...
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Jag har hälsat på han när han är i hagen, då är han lugn å vi gullar lite *ler*
Han är min lilla plutt
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

är det en liten hage?

Jag skulle se till att han får gå i en stor hage med kompisar.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Jag har smsat henne och bett om detta önskemål till min häst

Han går i stor hage
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

skulle även sluta med betfor, varför ge massa socker?
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

det är bra grovfoder och rörelse oxå.
Betfor är helt onödigt, massa onödigt socker.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Jag tror på mycket psykisk träning, tex ett dressyrpass, det kan vara väldigt krävande psykiskt, alltså ganska intensiv träning, dock så är längden på träningen mindre viktig. Att fysiskt träna hästen trött tror jag inte på, som tex en hoppträning, det skulle bara göra min häst ännu piggare.

Vissa hästar är sådana den här perioden när det blir lite kallare och dom ev rör sig mindre i hagen osv. Inget direkt konstigt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Okej!
Vad bra....då är det nog inget fel på min häst
Jag hoppas att han får sällskap i hagen och så kan tjejen sluta och ge han betfor
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

En femårig häst är ju fortfarande ung och det händer mycket i både huvudet och kroppen på den. Min femåriga valack känns absolut inte som en vuxen häst till sättet, han har inte all den erfarenhet och mognad som en vuxen häst har (sedan är det ju förstås individuellt hur mogna de faktiskt blir även som vuxna).

Har fodervärden erfarenhet av unghästar, och har hon kunnigt folk runt omkring sig? Jag tänker att det är nästan omöjligt både för dig och för oss här inne att tipsa henne om vad hon ska göra så här på distans.

Jag har tagit, tar fortfarande och kommer att fortsätta ta mycket hjälp med min häst eftersom min unghästvana är liten. Det är nog en bra grej.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Om den verkar nervöst stressad hade jag prövat att ge den magnesium som tillskott. Googla på magnesiumbrist på häst så ser du symtomen! Vanligt på hästar som inte får så mkt spannmål alt. fullfoder. Gjorde extremt stor skillnad på min ena häst:)
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Mitt sto är heltossig denna årstiden. Framförallt tittig, vilket hon aldrig brukar vara och kittlig. Jag tror på kallare väder i kombination med pälssättning.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

kl

Jag skulle inte rekommendera att göra alltför många förändringar på en gång. Börja med att ta bort betfor och kanske att han får hagkompis? Det kan ju också bero på hur mycket tid han står inne, om han står inne mycket längre nu än hos dig.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

det är bra grovfoder och rörelse oxå.
Betfor är helt onödigt, massa onödigt socker.


Men 1 dl betfor, ger inte mycket socker.:crazy: Då får nog hästen i sig långt mycket mer socker genom grovfodret.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Det beror på om det är torrt eller blött.
Är i vilket fall helt onödigt, speciellt på en häst som redan är lite i gasen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp