Vad gör man med en häst med mycket energi?

Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Nu får han inget betfor och jag har köpt magnesium, så vi får se vad som händer.
Han fick springa av sig i paddocken med en annan häst och han tyckte det var jätteroligt.
Men dom går inte ihop i hagen.
Dom går 3st hästar i var sin hage bredvid varandra.
Den ena får fång och får inte gå på gräs den andra är en westen häst så jag vet inte varför han inte får gå med den...kanske är han för dyr???
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Det beror på om det är torrt eller blött.
Är i vilket fall helt onödigt, speciellt på en häst som redan är lite i gasen.

1 dl torr betfor väger knappt 30 gram, hur många gram socker får hästen i sig som skulle påverka att den får så mycket energi?
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Jag tycker att det är viktigt att så pass unga hästar får gå med andra och rasta av sig, vara hästar, retas och bråka med varandra. Den energin kommer annars att gå ut över ridning, stallvistelse och annan hantering. Hästar är flockdjur och behöver gå med varandra för att trivas. Givetvis ska hagarna vara så stora att de verkligen kan sträcka ut och rasa av sig överskottsenergi.

Det handlar dock inte bara om att springa utan om att interagera med andra hästar. Det har man som människa god nytta av då de uppfostrar varandra.

Mitt enkla råd är alltså att se till att hästen får gå med andra, innan problemet växer. Möjligen kan det innebära ett stallbyte.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Stall byte blir det nog inte för tjejen har det bra där hon är, tillgång till paddock och ridhus.
Jag tycker oxå det är synd att dom inte kan gå ihop....
Jag får ta ett snack till med dom där borta *ler*
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Det tycker jag absolut. Ta bara alla de där oändliga timmar där hästar kan stå och tjafsa med varandras grimmor. Retas, nafsa och sedan ta ett race. All den energin ska ta vägen någonstans när de inte får utlopp för den med hästkompisar. Då blir det på ridbanan, och det är ju som bäddat för krig och olater.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Mitt sto är heltossig denna årstiden. Framförallt tittig, vilket hon aldrig brukar vara och kittlig. Jag tror på kallare väder i kombination med pälssättning.

Hur länge brukar det hålla i sig? Mitt sto är likadan, och jag funderar på hur länge det skall sitta i egentligen. Hon har de senaste två veckorna blivit som en helt annan häst. Visst är det gött med den extra energin i ridningen, men det vore trevligt att kunna rida ut igen utan att hon skall studsa runt för minsta lilla.. :crazy:
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

Man kan ge betfiber utan melass, speedi-beet.

Men 1 dl betfor är verkligen ingenting, kan inte tänka mig att det är därför hästen blivit för vild. 1 kg hö innehåller ofta lika mkt socker.

Kornkrossen kan den reagera på om den är överkänslig mot stärkelse, men igen är det en så minimal mängd att det är osannolikt.

Jag tycker det låter som om hästen är stressad, inte pigg. En pigg häst slänger inte av folk eller får damp i boxen.

Försök få den tryggare och ge magnsiumtillskott. Det är bristvara i svenskt foder och orsaker nervositet och spänningar.
 
Sv: Vad gör man med en häst med mycket energi?

När det gäller min är det verkligen inte gött med lite extra energi i ridningen, hon har så det blir över åt många ;) Men för att svara på din fråga så har det lugnat sig nu för min, just när det gäller tittigheten. Blir säkert en sväng till vid nästa köldknäpp dock...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp