Vad gör man med en haflingers man vid dressyrtävling?

Sv: Vad gör man med en haflingers man vid dressyrtävling?

Vad många bra tips alla kommit med. Har samma problem jag, tänkt börja tävla nordisen jag rider i dressyr och manen är jätte tjock. Nu ska jag till stallet och öva flätor :D

Knapplån

Såhär ser vår Haflinger ut på tävling, antingen knoppad eller flätad. Är inga problem! Han har ganska lång man men kanske inte så där tjock o fyllig hingst/utställningsman..

wille.jpg

IMGP2101.jpg

Haflingar blir ju ursöta när man knoppar dem :p Jag hade knoppat, lätt. Det får vara hur krångligt det vill. Rycka lite innan och sen inte så många knoppar. :bump:

Fläta upp den i en ardenner fläta, vanlig eller vrängd!;) med lite träning går dom att få riktigt snygga!
Som nån annan skrev så är det viktigt att dra åt flätan hela tiden så att den inte hänger ner på halsen!
Och en knopp i pannluggen om den inte är för tjock!

Klipp eller ryck inte manen! Då får man en trist ponny som inte syns i mängden istället för en långhårig skönhet!!!:angel::)

bilder079.jpg

kollade på din häst. vilka knölar den har på halsen:crazy: det är väl inget farligt hopps jag:confused:

Senast ändrad:

Gör som alla andra säger en spansk fläta/ardennerfläta. Men ett tips för att underlätta är att kamma in mangelé (finns på tex Hööks), så blir den mkt stabilare.

gillar din häst skarpt!! riktig liten sötnos måste jag säga:p

Knapplån

Såhär ser vår Haflinger ut på tävling, antingen knoppad eller flätad. Är inga problem! Han har ganska lång man men kanske inte så där tjock o fyllig hingst/utställningsman..

wille.jpg

IMGP2101.jpg

hur fasen lyckas du göra de där knopparna??:confused:!! min häst hr visserligen inte så lång man men den är väldigt tjock och jag måste göra 25 flätor för att det ska bli någorlunda snyggt. fattar inte hur du gör de där knopparna:confused:

äh är det väl inte, då ser den ju bara ut som en prydlig ridponny istället för et kallblod=bra. :p
är det något fel på haflingrar tycker du? ska dom inte vara sig själva istället för att försöka efterlikma en liten sportponny?

Vet ej om denna hamnat rätt & om de finns flera ..

Satt här och funderade och då kom tanken upp att jag ska tävla min ponny ( haflinger ) i dressyr till våren & sommaren och åter till detta stora problem vad gör man med manen ? Gärna bilder som sagt ! :)

Tacksam för svar !

Fel

dummaste jag hört. Haflinger är visst ett kallblod. Det finns alltid olika modeller, men dom har alltid hört, och kommer alltid höras till kallblod.

Uppfödaren till haflingern jag ägde sa alltid att det inte är ett kallblod.

"Contrary to many publications in various horse books the Haflinger is not related in any way to a cold-blood horse. The origin of the breed is a light, small mountain horse similar to a warm-blood."

http://haflinger.ifokus.se/discussi...d05396e-haflingern-kallblod-fullblod-varmblod

Verkar vara en delad fråga

Uppfödaren till haflingern jag ägde sa alltid att det inte är ett kallblod.

"Contrary to many publications in various horse books the Haflinger is not related in any way to a cold-blood horse. The origin of the breed is a light, small mountain horse similar to a warm-blood."

http://haflinger.ifokus.se/discussi...d05396e-haflingern-kallblod-fullblod-varmblod

Verkar vara en delad fråga
ja, det verkar verkligen vara en delad fråga. Det är ju kallbloden som korsades med araber tydligen, men det kallblodiga sitter kvar i de flesta. Personligen anser jag att det är ett kallblod, men alla har olika åsikter om saker o ting :)

ja, det verkar verkligen vara en delad fråga. Det är ju kallbloden som korsades med araber tydligen, men det kallblodiga sitter kvar i de flesta. Personligen anser jag att det är ett kallblod, men alla har olika åsikter om saker o ting :)
Min kallades edelbluthaflinger och hade lite arab i sig (vet inte om alla har det?)

Väldigt snygg om jag får säga det själv :D 1,55 hög och smäckrare modell

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 983
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama