Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

Sv: Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

Bara för att isen inte håller för en medelstor hund just där den gått igenom betyder inte att den inte håller för den längre in (eller ut, eller till höger, vänster, ni fattar)
En människa må väga mer än en medelstor hund räknat i kg, men sprattlande i nära nollgradigt vatten iklädd vinterkläder kan man inte frambringa särskilt mycket kraft, oavsett adrenalinflöd.

Ja men dåså, då kan man kräla sig ut och försöka hjälpa hunden.

Jag skulle dessutom ha försökt leta rätt på en lååång 'plank' liknande gren/pinne what ever att ha med, att om jag nu själv gå igenom isen kunna hålla mig kvar och försöka 'klättra' upp med hjälp av den, då 'pinnen' är kvar ovan på isen och hållet emot som ett jämt tryck. Om ni fattar-svårt att beskriva i text.

Tycker inte att Du/ni bör vara så förbannat negativa och försöka säga hur pass rent omöjligt det är, mirakel och under kan ske-och ingenting är egentligen omöjligt-beroendes på hur man gör det.
Men som många(inkl. jag själv) redan har sagt så är det ett (undermedvetet)val man tagit när man väl ger sig ut på isen i hopp om att kunna rädda Sin hund.

Hur hade du/ni ställt er till om det vore ert/ett barn som gått igenom isen? Skulle ni fortfarande stå kvar på torra land och säga "nej, det går inte" ?
Nu blir det en massa påhopp om att det är en helt annan femma när det gäller ett/ens barn. Men nej, det är det inte alltid, som någon sa här i tråden så kommer hän inte ha några barn, därav blir hunden som ens 'barn', och så är det för Många!

Senast ändrad:

Ja men dåså, då kan man kräla sig ut och försöka hjälpa hunden.

Men läste du inte vad jag skrev nyss? En normal sjö/älv/whatever är inte jämntjock, om du försöker springa eller kräla ut kan du ramla ner i en egen vak innan du ens hinner fram till hunden.

Jag vill inte uppfattas som negativ utan realistisk. Även OM man lyckas ta sig ut till hunden har jag svårt att se hur man ska kunna dra den upp med handkraft, inte bara med tanke på risken att isen ska brista under människan utan också för att en blöt hund som sprattlar i panik är tung och svår att få ett bra grepp om. Och om man skulle få grepp om hunden tvivlar jag på att man har så pass bra grepp på isen man ligger på (is är ju som bekant halt) att man kan dra upp jycken. Men man är som hundägare såklart fri att försöka, även om jag personligen inte skulle göra det.

Nu har jag inga barn men jag kan på rak arm säga att skulle min brorson på 6 år ramla i skulle jag (efter att ha larmat sos) kasta mig i vattnet efter ungen - utan tvekan. En människa i vatten fortfarande går att kommunicera med (om den inte drabbats av svår panik) och därför ökar chansen att vi båda överlever. Eller så värderar en människa högre än en hund. Inklusive min egen.

Men läste du inte vad jag skrev nyss? En normal sjö/älv/whatever är inte jämntjock, om du försöker springa eller kräla ut kan du ramla ner i en egen vak innan du ens hinner fram till hunden.
Jag får skylla på att jag är trött och inte läste så noga.
Men dock så ser man oftast vart isen är tunnare, då den blir mörkare ju tunnare den blir=dessa ställen undviker man!

Jag vill inte uppfattas som negativ utan realistisk. Även OM man lyckas ta sig ut till hunden har jag svårt att se hur man ska kunna dra den upp med handkraft, inte bara med tanke på risken att isen ska brista under människan utan också för att en blöt hund som sprattlar i panik är tung och svår att få ett bra grepp om. Och om man skulle få grepp om hunden tvivlar jag på att man har så pass bra grepp på isen man ligger på (is är ju som bekant halt) att man kan dra upp jycken. Men man är som hundägare såklart fri att försöka, även om jag personligen inte skulle göra det.
Jag håller delvis med dig. Men ju mer vi diskuterar detta så ju mer blir isen bli ihåligare, tjockare, ojämn osv och rent av omöjlig....?

Jag orkar inte längre upprepa mig, så du får gärna läsa om mina tidigare inlägg i tråden om hur jag skulle ha gjort med tanke på förhållandena, då jag utgick ifrån hur jag uppfattade din beskrivning av platsen-från början!

Jag håller delvis med dig. Men ju mer vi diskuterar detta så ju mer blir isen bli ihåligare, tjockare, ojämn osv och rent av omöjlig....?

Ja jag kan inte annat än känna mig skyldig här :angel:

Dock kommer man inte ifrån att is ligger ojämnt och strömmar påverkar tjockleken.

Men okej, jag får väl försöka ha min bild över situationen helt klar innan jag startar en

hur-skulle-du-göra-tråd ;)

Ja jag kan inte annat än känna mig skyldig här :angel:

Dock kommer man inte ifrån att is ligger ojämnt och strömmar påverkar tjockleken.

Men okej, jag får väl försöka ha min bild över situationen helt klar innan jag startar en

hur-skulle-du-göra-tråd ;)
Hehe, ja det blir nog lite lättare då, men sen får jag erkänna att jag börjar bli lite väl pytt nu pga. trötthet och PMS:o:angel:;)

Men jag tycker att tråden är väldigt intressant, man får se en massa olika perspektiv på det hela, som man kanske får 'nytta' utav en dag *Hoppas INTE-Peppar, Peppar*

Håller med!

Tack alla som svarat, intressant att läsa era synpunkter och
tankegångar :)

Har själ varit med om att förlora en underbar hund i en vak. Våran strävhåriga tax fröken Fia. Hon hade 4,5 veckors valpar hemma, men smet hemifrån, något hon aldrig gjort innan. Vi letade i dagar, annonserade, ringde radion m.m. Tillslut hittade min man henne i en vak (har mkt sjöar runt oss) Han fick fiskat upp henne och begravt henne. Detta hände för flera år sen men än idag är vi många som saknar henne och blir tårögda när vi tänker på henne, hon var så speciell för oss.
Vi släpper inga hundar lösa så länge isarna är minsta osäkra. Som tur är har vi jaktmarker där det inte finns isar.

Men gud, vad hemskt!

Vad hände med valparna?

Att hoppa i efter hunden måste väl i de flesta fall vara det dummaste man kan göra, spec om man är ensam?
PL

Ja,men det skrev jag ju,att folk i panik inte tänker klart..Och att jag själv inte skulle riskera mitt liv,så mina barn blev mammalösa!

Jag har inga barn, och ska inte ha några. Och jag anser inte att en hund kan ersättas av en ny! Mina hundar är enorma personligheter och även om jag rent krasst kan gå och köpa en ny hund om en av mina dör så är det ju fortfarande inte samma hundar jag får tillbaka. Alltså är de inte ersättningsbara.
Om man säger att djuren kan ersättas genom att skaffa nya så kan ju barnen också ersättas genom att skaffa nya.

Sen vilka liv som är mest värda är en annan diskussion, men att djuren är utbytbara kan jag absolut inte hålla med om.

Jag menar att du kan köpa ett djur,men du kan inte köpa ett barn! Jag har inte skaffat mina djur som slit o släng-vara,dom är familjemedlemmar även dom! Och jag har känslor när mina djur dör! Kanske fel ord att använda ersätta..
Och om mina hundar dör pga av ålder sjukdom el annat,så hoppas jag den dagen att när jag köper mig en ny,att jag för något inte jämför den med den gamla,för detta är då en ny individ med egen personlighet som ska älskas villkorslöst som den den är och inte som den gamla!

Men gud, vad hemskt!

Vad hände med valparna?

Vi fick kämpa med dem ett tag, ena valpen blev lite apatisk och slutade äta. den fick sova hos mig och vara med mig hela tiden, då kom den igång igen. Flaskmatade denna valp, de andra fixade det själva.

För mej skulle de vara en självklarhet att först ringa efterhjälp, för att tala om att jag befinner mej på isen och vad som hänt, så att jag inte ligger där själv och inte kommer upp och ingen vet om det, sen kassta mej efter hunden på ett eller annat sätt. Min hund är min familjemedlem. Försöka hjälpa den i alla dess former är inget jag skulle tveka över.

Du skrev ; "Vad skulle du tycka om att förlora en närstående (tex förälder syskon eller sambo) i ett misslyckat försök att rädda en hund?"

"En hund."

Den är också närstående? Ok, inte på samma sätt men ändå. Om min hund hamnar i den situationen tänker jag inte i första hand på vilka som skulle sakna mig om jag dör.

Vilken himla intressant fundering! :idea:

Svårt att förutsäga hur man reagerar, men med huvudet kallt skulle den mest vettiga lösningen enligt mig vara att FÖRST larma sos om vad som hänt, och förmodligen direkt DÄREFTER försöka göra allt i min makt för att rädda min hund. Om det så skulle innebära att jag satte mig själv i livsfara genom att hoppa i så skulle jag förmodligen göra det, samt hoppas på att räddningstjänsten dyker upp... Skulle inte kunna leva med att inte ha gjort allt jag kunnat om min bästaste vän strök med i en sån situation.

Visserligen så är en hund en hund, men även ens allt och lite till. Vilket jag tror rätt många här håller med om.

Det kan vara lätt att säga nu hur man skulle göra, för att i " stundens hetta " göra något helt annat.
Men jag hade ringt 112 och pappa. Sedan hade jag, om jag vet att hjälp är på väg försökt ålat mig ut på isen och göra ett "lasso" utav linan som vi för det mesta har när vi går promenad, sedan hade jag fösökt åla mig tillbaka så nära land som möjligt och försökt dra upp hunden
( med risk att strypa henne )

Sen kanske det skulle gå åt skogen med mitt " lasso " men jag hade nog provat i alla fall.

Nu minns jag tråden "Vem skulle du välja".

:angel:

Jag var inte delaktig i den tråden men jag kan föreställa mig att hur diskussionen gick.
Ursprungsfrågan var, och fortfarande är, hur man handlar om situationen uppstår. Rent konkret, inte så mycket vem man värdesätter högst. Samtidigt är det är såklart fritt att se det utifrån den aspekten också, är ju inte helt O.T direkt.

Min hund har gått igenom isen, jag vet hur jag handlar i en dylik situation. Jag gick efter hunden.
Jag tänker sällan särskilt rationellt, speciellt inte i pressade situationer. Skulle något dylikt hända igen så handlar jag på samma sätt. Jag skulle gå genom eld för de jag älskar högt oavsett om det gäller min hund, mina katter, någon av hästarna jag har hållit av eller mänsklig familjemedlem/vän.

Men fy fan, vad hände?

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 207
Senast: Inte_Ung
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 057
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka