Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

Sv: Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

Jag vill inte heller få dig att ändra din åsikt,du har din och jag har min!
Jag vill bara påpeka att en kall blöt hund i panik,för det lär den få när den hamnar i vattnet utan förvarnig,och en panikslagen ägare på land som slänger sig i iskallt vatten,resulterar i 2 panikslagna individer i ett iskallt vatten..det kan sluta i en katstrof!
Jag skulle inte hoppa i!
och går inte att jämföra med en hund som hoppar i självmant i vattnet,vare sig det äär på sommaren eller vintern!

Nej givetvis går det inte att jämföra med en hund som självmant hoppar i, och en som gått genom isen.
Men det var bara ett ex. på att mina stora hundar skulle klara sig en stund i det kalla vattnet och inte bli neddragna pga. blöt päls som tynger ner dem, eftersom du skrev det.
Sedan har dom gott om underull som skulle hålla tätt till en början iaf. Och det skulle pälsen/ullen göra oavsett om det var en frivillig störtdykning eller ej.

Hur som helst så är det verkligen ett skräcksenario för vilken hundägare som helst!:crazy:

Jag "var i mitt tidigare liv",gift i 20 år med en brandman,och har hört skräckhistorier hur folk med fara för sitt eget liv riskerar det för att i panik försöka rädda sitt djur,vissa har omkommit,medan djuret kanske överlevt!
Och oftast handlar det om folk i panik,som inte kan tänka på vad som kan hända! För är man i panik,då tänker man inte klart!

OBS! Nu är detta absolut inget påhopp till er som vill rädda era djur,jag ville bara ge lite info!

Jag hade en rottis tik som älskade is. Hon sprang alltid och hoppade på isen.
En dag när vi va ute på en promenad. Så gick vi över en myr med spångar över djupt vatten. Fast isen låg inte helt. Va tunt på vissa ställen.Hon sprang före oss. Jag såg inte riktigt va som hände, förrän hon låg i vattnet. Hon simmade o simmade. Jag nådde henne inte. Så såg jag att hon slutade simma , hon gav upp. Blev kall. Till slut efter en tids försök att få tag på henne. Så lyckades vi. Som tur hade jag en kompis med mig. Hon fick tag i halsbandet. Lyfte henne i det. Jag fick tag i rum delen. Lyfte upp henne. Hon sprang då o rullade sig som en tok i snön.. Så hade vi ca 25 min att gå hem.
Vi klarade henne , ingen förkylning ingentng. gött. Men vilken fasa. Jag va väldigt nära på att hoppa i efter henne. Hade gjort det

Att hoppa i efter hunden måste väl i de flesta fall vara det dummaste man kan göra, spec om man är ensam?
PL

Om du upplevde mitt inlägg som anklagande så är det för att jag faktiskt försökte få folk att tänka på konsekvenserna handlandet.
PL

grymt sagt,men ett djur går att ersätta,men inte ett barn!

Jag har inga barn, och ska inte ha några. Och jag anser inte att en hund kan ersättas av en ny! Mina hundar är enorma personligheter och även om jag rent krasst kan gå och köpa en ny hund om en av mina dör så är det ju fortfarande inte samma hundar jag får tillbaka. Alltså är de inte ersättningsbara.
Om man säger att djuren kan ersättas genom att skaffa nya så kan ju barnen också ersättas genom att skaffa nya.

Sen vilka liv som är mest värda är en annan diskussion, men att djuren är utbytbara kan jag absolut inte hålla med om.

Läste en berättelse från förra våren som en kvinna varit med om:

Kom hem för en stund sen. Fortfarande helt skakig. Den värsta händelsen i mitt liv. Jag och en kompis gick en promenad runt en sjö här i närheten. Konstaterade glatt att isen nästan är borta. Helt plötsligt kommer en hund springande på den tunna isen. Vi hinner precis se den när den går igenom. Den hemska känslan av maktlöshet går inte att beskriva. Jag ringer räddningstjänst. Damen i andra sidan svarar "jaha är det bara en hund". Jag skriker att de måste komma fort för den drunknar. Hon svarar lamt "ja jag ska se vad jag kan göra" och tar mitt nummer. Några minuter senare ringer hon och säger att de är på väg. Jag, min kompis och några som samlats börjar desperat slita i alla båtar längs stranden. Alla är fastkedjade. Då kommer ägaren springande och får se vad som har hänt. Hon ramlar ihop vid sjökanten. Den paniken och ångesten hon upplevde. Hon bara skriker rakt ut i panik på sin älskade hund som i sin tur skriker tillbaka. Jag har aldrig hört såna skrik från en hund. Den simmar och simmar och fortsätter med sina skrik. Sekunderna tickar sakta fram - var är räddningstjänsten? Helt plötsligt tystnar skriken från vaken. Hunden är borta. Tjejen skriker ut sin ångest samtidigt som räddningstjänsten kommer. De baxar ut båten på isen och börjar leta. Några minuter senare får de upp en livlös hund. De får in den till strandkanten och börjar återupplivningsförsök. Ett tag verkar det gå. De hämtar dit ägaren som sitter en bit bort under en filt. De ger hunden syrgas och massage. Men efter ett tag får de ge upp. Det går inte. Det sista vi ser är när tjejen med ambulanspersonal som precis kommit till platsen bär sin döda hund bort mot bilen. Den känsla av maktlöshet jag kände då går inte att beskriva. Jag ringde min sambo som fick komma hem från jobbet. Bara gråter och gråter. Hundens skrik ekar i huvudet och går inte att få bort. Tänker på matten. Och hur viktigt det är att ha koll på sin hund om man ska ha den lös. Ta vara på era älsklingar där ute, en olycka kan hända fort.

Jag är så glad att det inte var jag som fick uppleva det, varken som ägare eller åskådare :(
Hade det varit min hund som sprang ut på isen och gick igenom så skulle jag nog ha blivit så "panikslaget blockerd" att allt säkerhetstänk skulle ha försvunnit. Jag hade gått ut på isen för att få upp hunden...

Gode gud, jag fick gråten i halsen när jag läste den texten, såg hela händelsen framför mig:cry:

Usch, nej jag skulle aldrig ha klarat av att stå kvar på torra land om det var någon av mina hundar, inte en chans nu när jag tänker efter....

Jag skulle utan tvekan ha riskerat livet för att rädda min hund. Alla och envar... De betyder minst lika mycket för mig som min familj, mer faktiskt. Så jag hade tveklöst hoppat i och försökt simma ut och hämta hunden. Dock hade jag säkert inte klarat det, men hade inte kunnat leva med tanken att jag bara stod och tittade på.

Jag vet inte riktigt hur tjock isen är om den inte håller för 20 kg hund, men jag tror att jag skulle ha försökt slå sönder isen eller kastat stenar på den för att få en ränna för hunden att simma iland i.

Där jag går ut med hunden har jag sett att det finns stegar och livbojar längst vattnet, så om jag kom ihåg det i en nödsituation skulle jag ju kunna använda dem.

Usch, jag vill inte ens tänka på om jag skulle hoppa i eller inte, och jag tror ändå inte att jag skulle tänka särskilt mycket i den situationen, utan bara göra allt jag kunde.

Läste en berättelse från förra våren som en kvinna varit med om:

Jag är så glad att det inte var jag som fick uppleva det, varken som ägare eller åskådare :(
Hade det varit min hund som sprang ut på isen och gick igenom så skulle jag nog ha blivit så "panikslaget blockerd" att allt säkerhetstänk skulle ha försvunnit. Jag hade gått ut på isen för att få upp hunden...

Jag gråter, kunde se det hela framför mig i tankarna.
Fy f-n så hemskt, stackars stackars hunden och matten :-( :-(

*kl*
Det hände nått sånt i Örebro för nått år sen också, hunden drogs in under isen av strömmarna och försvann.

Förr eller senare kommer dina hundar att dö. Vad gör du då om inte ersätter dem?
PL

Skulle aldrig ha min hund lös på isen! Har hört så många skräckhistorier om att den har brustit och hunden har försvunnit så skulle aldrig våga det! :cry: Om jag nu skulle haft det så vet jag inte vad jag skulle gjort.. förmodligen försökt på upp hunden igen..
Ett alternativ är ju att ha spår/långlina på , så man kanske kan dra upp hunden på nått sätt? :crazy: Äsh jag vet inte, vågar iallafall i nuläget inte ha min vovve lös på isen. :(

Jag skulle VILJA hoppa i efter. Men frågan är om jag skulle gjort det. Skulle i alla fall ringt sos och ropat på hunden, och undrar om jag inte tillslut skulle hoppat i ändå.

Självlart riskerar jag mitt liv för min hunds skull. Skulle inte kunna leva med mig själv om någon av dem dog och jag vetat att jag kunde ha förhindrat det.

Senast ändrad:

Det där har hänt mig, när Rocky var liten och han gick ut på isen och åkte igenom...jag gick ut i iskallt vatten och hämta honom....kunde det vart 15 - 20 meter.

För mig så fanns det inget annat, det var när jag satt mig i bilen hem och som tårarna börja rinna och jag blev jätte hysterisk:confused:

Usch blir ledsen så fort jag tänker på det:(

Förr eller senare kommer dina hundar att dö. Vad gör du då om inte ersätter dem?
PL

Jag vill inte tänka på den dagen mina hundar dör, jag vet att den kommer men den ligger (förhoppningsvis) långt i framtiden. Och jag vidhåller att det inte går att ersätta något av mina djur. Jag förlorade min ena katt förra vintern till cancer, jag saknar henne fortfarande enormt och jag vet att jag aldrig kan få en likadan katt igen. Hur många katter jag än skaffar så är de ju inte Kajsa. Hon går inte att ersätta.
Det handlar inte om att ersätta en uttjänt soffa från IKEA, utan om levande varelser med egna personligheter, viljor och känslor. Alla mina djur är familjemedlemmar, inte ägodelar. Och familjemedlemmar byter man inte ut.

Jag vet inte riktigt hur tjock isen är om den inte håller för 20 kg hund, men jag tror att jag skulle ha försökt slå sönder isen eller kastat stenar på den för att få en ränna för hunden att simma iland i.

Väljer att citera just ditt inlägg men det här riktar jag till alla som resonerar som så att de kan bryta sig fram genom isen:

Isen på en anlagd hockeyplan är väldigt jämntjock och fin - men ute i naturen ser det annorlunda ut. Strömmar gör att isens tjocklek varierar, alla som sett en isbelagd sjö har vid ihållande plusgrader säkert noterat stora "hål" här och var i vilka änder plaskar omkring.
Bara för att isen inte håller för en medelstor hund just där den gått igenom betyder inte att den inte håller för den längre in (eller ut, eller till höger, vänster, ni fattar)
En människa må väga mer än en medelstor hund räknat i kg, men sprattlande i nära nollgradigt vatten iklädd vinterkläder kan man inte frambringa särskilt mycket kraft, oavsett adrenalinflöd.

Det där har hänt mig, när Rocky var liten och han gick ut på isen och åkte igenom...jag gick ut i iskallt vatten och hämta honom....kunde det vart 15 - 20 meter.

Tur att du kunde rädda honom, men en väsentlig detalj som skiljer er situation från de i diskussionen hittills, är att du bottnade. Eller har jag missförstått?

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 207
Senast: Inte_Ung
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 057
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31