Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

Sv: Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

*kl*

Det verkar som att ca varannan människa skulle sätta sitt eget liv till för att försöka rädda sin hund. Jag har tidigare sagt till mina föräldrar (de rastar hunden åt mig ibland) att de inte på några villkor får försöka ge sig ut på isen för att rädda honom, om skräckscenariot skulle inträffa. Ringa efter hjälp och allt sånt där, självklart, men inte riskera sina egna liv. Står fast vid det både gällande dem och mig själv.

Åsikterna verkar vara 50/50. Intressant läsning.

Min hund som var ute med min pappa och jagade älg, kom ut på för tunn is och drunknade. Pappa var på alldeles för långt håll för att kunna göra något, på alldeles för långt håll för att kunna veta att det var gick i genom isen som hunden gjorde när skallet förändrades. Trodde älgen hade undkommit hunden och gnället som följde bara var besvikelse. Men när pejlen inte visade någon rörelse började han förstå... Och mycket riktigt, hundstackaren hade drunknat.

Hade far varit i närheten hade han inte kunnat göra mycket i alla fall. Isen var tunn och det var kallt. Man kan inte riskera sitt eget liv för en hund även om man man skulle vilja göra allt som står i ens makt. Men är det för farligt är det nog bäst att låta bli. Min pappa mår oerhört dåligt över att han inte kunde hjälpa vår hund, så det är egentligen tur att han inte var i närheten och bevittnade eländet. Då hade säkerligen ångesten varit mycket större.

*kl*

Det verkar som att ca varannan människa skulle sätta sitt eget liv till för att försöka rädda sin hund.

Åsikterna verkar vara 50/50. Intressant läsning.

Och det skulle vara fel, menar du eller?
Får lite av den uppfattningen.:cool:

Man kan inte riskera sitt eget liv för en hund även om man man skulle vilja göra allt som står i ens makt.

Man Kan inte?
Klart som 17 att man Kan, det är upp till var och en att avgöra!

Och det skulle vara fel, menar du eller?
Får lite av den uppfattningen.:cool:

Nej det menar jag inte. Jag valde först den motsatta formuleringen, alltså att det verkar som att ca varannan människa inte skulle sätta sitt eget liv till för att försöka rädda livet på sin hund men det lät så anklagande, så jag bytte.

Men det blev visst fel ändå ;)

Man Kan inte?
Klart som 17 att man Kan, det är upp till var och en att avgöra!

Jo, det är klart.
Kan, kan man ju alltid, det måste man ju få bestämma själv.

MIN åsikt är dock att det är väldigt onödigt. För hur mycket jag än saknar min älskade hund, skulle allt ha varit så oerhört mycket mer tragiskt om farsgubben fått för sig att gå ut och rädda hundstackarn och drunktat han med!! :cry:

Skulle aldrig avsiktligt riskera livet för att försöka rädda en hund.
Om du ser ett steg bort från dig själv! Vad skulle du tycka om att förlora en närstående (tex förälder syskon eller sambo) i ett misslyckat försök att rädda en hund?
PL

Fast jag skulle förstå min särbo i det läget. Jag vet hur mycket hans hund betyder för honom. Dock skulle jag fortfarande vara ledsen och tycka att det var dumt gjort.

Skrika, springa efter hunden, ramla i själv och ringa 112 så vi båda blev räddade.

Om du ser ett steg bort från dig själv! Vad skulle du tycka om att förlora en närstående (tex förälder syskon eller sambo) i ett misslyckat försök att rädda en hund?
PL

För många är den inte bara "en hund" .

Svara på min fråga istället!
Jag har inte skrivit bara en hund.
PL

Även om man värdesätter sin hund högt så är ett människoliv en större förlust. Men jag är medveten om att man inte alltid resonerar så i en krissituation.

Jag tror det är lätt att sitta och tro, om det väl händer agerar man annorlunda. Har en nära vän vars hus började brinna för inte så länge sedan. Hon har nog trott att hon skulle få ut barnen och sedan katterna i ett sådant läge. När det väl hände var det barnen ut som gällde, katterna fick det gå som det gick med (de klarade sig alldeles utmärkt för branden släcktes snabbt).

Nej det menar jag inte. Jag valde först den motsatta formuleringen, alltså att det verkar som att ca varannan människa inte skulle sätta sitt eget liv till för att försöka rädda livet på sin hund men det lät så anklagande, så jag bytte.

Men det blev visst fel ändå ;)

Hehe, okey jag förstår.
Lätt att bli missförstodd i text.:p

Jo, det är klart.
Kan, kan man ju alltid, det måste man ju få bestämma själv.

MIN åsikt är dock att det är väldigt onödigt. För hur mycket jag än saknar min älskade hund, skulle allt ha varit så oerhört mycket mer tragiskt om farsgubben fått för sig att gå ut och rädda hundstackarn och drunktat han med!! :cry:

Jag menade rent allmänt när jag svarade på ditt inlägg.
Givetvis skulle det vara en väldigt tragisk förlust om ens förälder gick bort i ett försök att rädda Min hund, då skulle jag givetvis vilja att de sket i det.

Men-Jag skulle däremot inte kunnat se på när min Nero höll på att drunkna, inte ens chans. Den hunden betyder så ofattbart mycket för mig att jag själv knappt kan förstå det.

PL

Du kan läsa mitt inlägg #35.;)

Likaså håller jag med Jadzia, jag vet att min mor(och tillomed bror) skulle utan tvekan kunna offra sitt liv i ett försök till att rädda sin älskade hund.
Och jag skulle förstå det, även om jag själv skulle tyckt att det var förbannat onödigt och tråkigt!
Men det är lite annan sak när det gäller mig själv också. För min del spelar det ingen roll om jag dör eller inte, bara mina älskade får leva! (oavsett människa eller djur)

Men det är Jag det.

Senast ändrad:

Detta drar tillbaka hemska minnen. En av våra adoptörer förlorade sin hund på isen, en greyhoundtik som släpptes ut ur huset av en inbrottstjuv (som blev avbruten då han upptäckte att det fanns folk i huset) och stack ut på isen på älven. Det var i slutet av april, och isen höll inte. Hunden gick igenom isen och matte upptäckte det några minuter senare. Innan hon hann ta sig fram till hunden hade tiken dragits in under isen av vattenströmmarna. Ägaren såg sin hund under isen, hon sparkade och slog, klöste sönder både naglar och fingrar och slog sönder klogarna i sina försök att få hål på isen och rädda hunden, men lyckades inte. Några dagar senare hämtade en dykare upp hundens döda kropp ur vattnet.

En annan greyhound rymde i Eskilstuna och sprang lös i 2 dagar. Till slut gick hon igenom isen på Eskilstuna-ån. En man såg henne springa ut på isen och insåg vad som skulle hönda, han ringde 112 och brandkåren var på plats inom ett par minuter. med hjälp av en gummibåt kunde brandmännen dra upp den svårt nedkylda hunden ur vattnet och hon klarade sig utan med.

Om mina egna hundar gick igenom isen skulle jag troligtvis själv drunkna i mina försök att rädda dem...därför ser jag till att hålla dem kopplade i närheten av djupa vatten vintertid.

Detta drar tillbaka hemska minnen. En av våra adoptörer förlorade sin hund på isen, en greyhoundtik som släpptes ut ur huset av en inbrottstjuv (som blev avbruten då han upptäckte att det fanns folk i huset) och stack ut på isen på älven. Det var i slutet av april, och isen höll inte. Hunden gick igenom isen och matte upptäckte det några minuter senare. Innan hon hann ta sig fram till hunden hade tiken dragits in under isen av vattenströmmarna. Ägaren såg sin hund under isen, hon sparkade och slog, klöste sönder både naglar och fingrar och slog sönder klogarna i sina försök att få hål på isen och rädda hunden, men lyckades inte. Några dagar senare hämtade en dykare upp hundens döda kropp ur vattnet.

Oh fy fan vilken hemsk upplevelse!:cry:
Fick gåshud och kalla kårar över hela kroppen när jag läste texten.

Kan tillägga en händelse från ett par år tillbaka, som utspelade sig på en tågstation utanför Göteborg. Två killar och en hund korsade spåret vid stationen och det kom ett tåg. Killarna tog sig upp på platformen men hunden kunde inte hoppa så högt. En av killarna hoppade tillbaka ner på spåret och lyfte upp hunden, men hann sen inte rädda sig själv utan blev ihjälkörd av tåget.
Och vad kan man lära sig av den historian? KORSA ALDRIG EN TÅGRÄLS ANNAT ÄN PÅ RIKTIGA ÖVERGÅNGAR!!

Detta drar tillbaka hemska minnen. En av våra adoptörer förlorade sin hund på isen, en greyhoundtik som släpptes ut ur huset av en inbrottstjuv (som blev avbruten då han upptäckte att det fanns folk i huset) och stack ut på isen på älven. Det var i slutet av april, och isen höll inte. Hunden gick igenom isen och matte upptäckte det några minuter senare. Innan hon hann ta sig fram till hunden hade tiken dragits in under isen av vattenströmmarna. Ägaren såg sin hund under isen, hon sparkade och slog, klöste sönder både naglar och fingrar och slog sönder klogarna i sina försök att få hål på isen och rädda hunden, men lyckades inte.

Men herregud!!! Stackars tjej :cry: :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 207
Senast: Inte_Ung
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 057
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31