Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

Sv: Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

JAg skulle först ´ropa på honom och kolla om han kom upp, sedan ringt larmcentralen och efter det hade jag garanterat gått i efter honom. Kanske gått ut i vattnet så långt jag kunde med en pinne/stenar och försökt göra en gång i isen eller helt sonika slått upp en gång med händerna.

Jag skulle nog göra allt som jag kan för att rädda dem utan att riskera mitt eget liv.
Mina barn behöver liksom sin mamma i livet..

At larma 112 duger nog inget till, för innan de ens kommit hit, så har hunden avlidit. Kylan i vattnet gör att de inte klarar sig speciellt länge.

Jag skulle först ropa och se om hon kom upp, men inte ge det mer än ett försök. Sen skulle jag ringa 112 och tala om att min hund gått igenom isen, och att risken är stor att jag också drullar i när jag ger mig ut och försöker få upp henne. Jag skulle nog inte ge mig på att försöka gå ut, utan lägga mig på mage och åla. Om jag hittade nån planka etc skulle jag försöka ta med den ut.

Usch, hemska tanke, får rysningar bara av tanken att det skulle hända och att hon skulle vara alldeles panikslagen.

Ägaren såg sin hund under isen, hon sparkade och slog, klöste sönder både naglar och fingrar och slog sönder klogarna i sina försök att få hål på isen och rädda hunden, men lyckades inte.

Fy fy fy fy och usch vad hemskt! När jag läser sådant här inser jag mer och mer att jag aldrig skulle kunna leva med att inte försökt göra allt för att rädda min hund. Jag skulle nog inte kunna få ro i att veta att jag kanske skulle ha kunnat gjort mer. (Menar inte alls att tjejen du skriver om skulle kunna ha gjord det, utan bara att det du beskriver får mig att inse än mer.)

Tillägg: Jag förstår fullt synpunkterna på att det är egoistiskt gentemot nära och kära, om något skulle hända mig. Men i den situationen tror jag ändå inte att jag skulle kunna göra annat än allt för att försöka rädda hunden, att jag skulle kunna stå ut med att känna att jag kunde gjort/göra mer.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle aldrig avsiktligt riskera livet för att försöka rädda en hund.
Om du ser ett steg bort från dig själv! Vad skulle du tycka om att förlora en närstående (tex förälder syskon eller sambo) i ett misslyckat försök att rädda en hund?
PL

Jag hade försökt rädda hunden själv om jag trott att jag kunnat det.
Givetvis had ejag blivit fruktansvärt ledsen om någon gjort detsamma och det misslyckades..men samtidigt skulle jag förstå. Man är inte alltid klar i huvudet i sådana situationer.

Jag skulle ringt 112, säga att min hund har gått igenom isen och att jag själv hoppar i för att försöka rädda hunden. Sen så skulle jag bara skrika som f*n om förhoppning att någon skulle höra mig och hjälpa mig få upp hunden. Alt. springa till närmaste och be om hjälp.

Jag skulle inte ge mig ut på isen..med tanke på att det är is,så är det kallt,vilket innebär att jag har en hel del tjocka kläder och skor på mig,isen bar ej för hunden,då ej heller för mig,jag går då igenom och med alla mina kläder,så sjunker jag som en gråsten,vattnet är kallt och på ett par minuter har jag fått kramp,då kan jag varken rädda mig själv eller min hund!
..Grymt sagt att man inte räddar sin hund,men dör jag,då har ja 3 gråtande barn vid köksbordet,som blev moderlösa..
Pest eller kolera?
Jag ringer 112 och hoppas dom kommer i tid eller kollar om jag ser nån liten eka eller så att släpa med mig !

Jag skulle inte ge mig ut på isen..med tanke på att det är is,så är det kallt,vilket innebär att jag har en hel del tjocka kläder och skor på mig,isen bar ej för hunden,då ej heller för mig,jag går då igenom och med alla mina kläder,så sjunker jag som en gråsten,vattnet är kallt och på ett par minuter har jag fått kramp,då kan jag varken rädda mig själv eller min hund!

Men man är väl inte så dum att man hoppar i med Alla kläderna på?!
Jag skulle ha tagit av mig jackan och dyl. innan jag gav mig ut. Dels av den anledningen du skrivit, men också för att kunna sätta på mig ngt torrt och varmt när/om jag lyckats ta mig i land igen.

KL. Att bara se till sitt eget lidande vid förlusten av ett älskat djur, som man ändå bara skulle ha kvar en mindre del av sitt liv, o inte till närstående människor o djurs lidande om du dör kan lag se som något egoistiskt. Vad man sen gör i paniken behöver dock inte vara sakligt grundat även om jag tror att jag skulle hålla huvudet kallt. Jag har haft tillräckligt många djur genom åren för att inse att husdjur är ngt man "har till låns" under en del av sitt liv medans barn, respektive, syskon o föräldrar har man större delen av livet.
Sen är jag personligen även lite yrkesskadad av att försöka få folk att släppa taget när det behövs.
PL

Visst, det är kanske egoistiskt. Men faktum är att alla tänker så olika och riktar sina känslor på olika saker. När olyckan väl är framme kan inte alla tänka logiskt, och jag tycker inte att det är rätt att försöka särskilja vad som är rätt och fel. Man rår inte för hur man känner.

Den här tråden handlar väl om vad man skall göra. Är det då fel att diskutera konsekvenserna av olika handlingssätt?
PL

Jag reageade bara på att du inte tyckte det var rätt att diskutera.
Pl

Jag reageade bara på att du inte tyckte det var rätt att diskutera.
Pl

Du får diskutera det hur mycket du vill, självklart!
Du skrev det dock på ett sätt som var ganska anklagande. Jag tycker liksom inte att det finns ett rätt och ett fel i det här sammanhanget. Sen kan man ju ifrågasätta varför folk väljer att inte tänka och hoppa efter sin hund.

Sen kan man ju ifrågasätta varför folk väljer att inte tänka och hoppa efter sin hund.

Fast...jag skulle nog tänka och "hoppa efter" min hund... Är inte den som får panik vid nödsituationer, utan blir snarare lugnare och "kallare" och tänker klarare. Skulle nog tänka och komma till den slutsatsen att jag vill göra precis allt jag förmår. Men, man får ju givetvis inte vara dum och huvudlös utan använda sitt sunda förnuft.

Men man är väl inte så dum att man hoppar i med Alla kläderna på?!
Jag skulle ha tagit av mig jackan och dyl. innan jag gav mig ut. Dels av den anledningen du skrivit, men också för att kunna sätta på mig ngt torrt och varmt när/om jag lyckats ta mig i land igen.

Vet du hur fort man blir nerkyld i vatten på vintern?
När du har fått av dig halva din garderob,så är hunden nerkyld och nedtyngd av ev päls och antagligen redan under isen!
Och skulle du kunna tänka i paniktillståndet på att ta av dig kläderna?
Vet du att brandmän som tränar i isvak blir fort kalla fast dom tränar i dräkt?
Ja,jag kanske är brutal som hundägare,men jag har barn som behöver mig!
Har även präntat i mina barn att rädda sig själv först före djuren,grymt sagt,men ett djur går att ersätta,men inte ett barn!
Vi rider över ett järnvägsspår,och jag har sagt åt mina döttrar att skulle hästen fastna(banverket har lagt i gummi,så vi ska inte kunna fastna,men OM..),ni kan inget göra,men titta bort om tåget kommer..och hoppas det går fort!
Grym? Djurplågare? Nej,det anser jag inte!

Fast...jag skulle nog tänka och "hoppa efter" min hund... Är inte den som får panik vid nödsituationer, utan blir snarare lugnare och "kallare" och tänker klarare. Skulle nog tänka och komma till den slutsatsen att jag vill göra precis allt jag förmår. Men, man får ju givetvis inte vara dum och huvudlös utan använda sitt sunda förnuft.

Så är jag också! Men så finns det också dom som bara får panik och reagerar därefter.

Vet du hur fort man blir nerkyld i vatten på vintern?
När du har fått av dig halva din garderob,så är hunden nerkyld och nedtyngd av ev päls och antagligen redan under isen!
Och skulle du kunna tänka i paniktillståndet på att ta av dig kläderna?
Vet du att brandmän som tränar i isvak blir fort kalla fast dom tränar i dräkt?
Ja,jag kanske är brutal som hundägare,men jag har barn som behöver mig!
Har även präntat i mina barn att rädda sig själv först före djuren,grymt sagt,men ett djur går att ersätta,men inte ett barn!
Vi rider över ett järnvägsspår,och jag har sagt åt mina döttrar att skulle hästen fastna(banverket har lagt i gummi,så vi ska inte kunna fastna,men OM..),ni kan inget göra,men titta bort om tåget kommer..och hoppas det går fort!
Grym? Djurplågare? Nej,det anser jag inte!

Ja jag vet att man blir snabbt nedkyld i sådant vatten, men man dör inte inom loppet av dessa få minuter det handlar om. Och jag tror knappast att ngn av mina större hundar skulle drunkna pga. blöt päls och kyla i första hand.
Min gamla hane är rätt bränd, han har helt frivilligt hoppat i vattet under vintern när det varit minusgrader ute! Glatt simmat runt som en fåne en bra stund!:cool: Detta hade jag givetvis inte tillåtit, men han var snabbare än mig och hoppade i när jag minst anade, inte heller för att jag trodde att han skulle få för sig att hoppa in. Men han lever än idag, och fick inte heller några men efter det, snarare tvärtom-han var beredd på att hoppa ut igen när han väl kom in i land.:smirk: *störda hund, haha*
Tilläggas bör också att den gången han hade hoppat i så var det (väldigt)tunn is på några få ställen.

Jag har heller inte sagt att ditt sätt att tänka/agera i den situationen är rätt/fel-det är helt upp till dig vad Du gör.

Jag talade för egen del/rent allmänt ang. klädesfronten, och ja-jag skulle åtminståndet ha tagit av mig jackan!

Senast ändrad:

Skrev inte så utförligt i inlägget innan.
Givetvis skulle jag inte stå och ta av mig alla mina kläder och vika dem fint och lägga dem på en bänk. Men jag hade som sagt åtminståndet slängt av mig jackan och eventuell halsduk.

Jag vill inte heller få dig att ändra din åsikt,du har din och jag har min!
Jag vill bara påpeka att en kall blöt hund i panik,för det lär den få när den hamnar i vattnet utan förvarnig,och en panikslagen ägare på land som slänger sig i iskallt vatten,resulterar i 2 panikslagna individer i ett iskallt vatten..det kan sluta i en katstrof!
Jag skulle inte hoppa i!
och går inte att jämföra med en hund som hoppar i självmant i vattnet,vare sig det äär på sommaren eller vintern!

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 207
Senast: Inte_Ung
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 057
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31