Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

Sv: Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

kl

Spännande att läsa hur alla skulle reagera.

Jag har själv varit med om något sådant.
Jag, pappa, faster och kusin var ute och skulle grilla korv vid ljungan (ni vet dendär stora älven eller vad det är i norrland). Med oss hade vi pappas två jakt-golden. Jag var väl runt sju år och min kusin kanske två, så hon åkte i en pulka. Vi stannade vid ett vindskydd och skulle grilla. Då får Joker syn på en fågel, som landat ute på isen, (han var kanske två tre år då) han hade en enorm jaktinstinkt så han sprang efter fågeln, älven dånade så mkt så han hörde inte att Pappa ropade på honom. Mitt ute på isen gick han igenom. Han skrek inte, han sprattlade inte, han bara simmade för att komma fram till dendär fågeln. (Usch, jag ryser. kommer ihåg allt som det var igår)
Pappa rycker tag i kusinens pulka och hasar sig ut på mage till Joker (kanske 15-20m) lyckas på något vis få in pulkan under hunden och drar upp honom. hasar baklänges tillbaka, försöker desperat få joker (som bara tänker på fågeln) att sitta still i pulkan... Det lyckades faktiskt, och Joker klarade sig utanförkylning eller någonting, tyvärr så lever han inte idag, utan dog 31 oktober 2007, 13 år gammal. Jag var kvar på stranden med den gammla hunden som undrade var det var för ny form av jakt Joker och pappa ägnade sig åt. Jag kommer ihåg att min faster fick hålla fast mig för att jag inte skulle springa efter pappa.

Var faktiskt med om en incident för några år sedan när min hund springer ner till ån där hon brukar dricka, ån är ganska så ström o vid detta tillfälle bara ca 3m bred som tur var, närmsta metrarna innan vattnet är det is som det regnat på vilken gör den glashal så hon bara åker i. Min stora rottis tik är dessutom rädd för vatten. När jag inser att hon inte kommer upp då det bara är is o det finns inte en chans för henne att få något grep så kastar jag mig ner på mage, ber mamma hålla i mina fötter och bokstavligen lyfter upp hunden ur vattnat, en mycket glad hund får jag tillägga. Idag tittar hon åt det andra hållet när vi går förbi där. Hon lärde sig nåt utav det iallafall.

Men fy fan, vad hände?

Jag var tankspridd och disträ, jag skulle utan tvekan kunna förhindra det som hände om jag hade haft huvudet med mig.

Vi var ute på en skogspromenad, jycken gick lös några meter framför mig. Jag minns inte helt klart men det som hände var att hon drog efter en sjöfågel, sprang ut på sjön och sedan bar inte isen. Som tur nog var isen relativt tunn den gången så jag kunde ta mig ut och in någorlunda enkelt.

Hej
Kan berätta att just detta är min största rädsla o mardröm att det ska hända , då vi bor på en ö med branta klippor o tvärdjupt strömt vatten...Den äldre hunden har en gång vad jag vet följt vilt på isen men den gången gick det bra, men då man har flera jakthundar så är risken rätt så stor.Jag skulle nog om jag såg dem med risk för mitt eget liv försöka rädda så klart men tror att det skulle vara svårt..
prillan

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 207
Senast: Inte_Ung
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 057
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka