Jag har begåvats med ett ledset/argt/trött ansiktsuttryck när jag är avslappnad, när jag bara är mig själv sas. Som till exempel en vanlig dag på jobbet. En normal dag, allt känns bra liksom. Men jag får hela tiden frågor om jag är trött, sur eller ledsen. Och det är så tröttsamt! Jag vet liksom inte vad jag ska svara och har länge och ofta typ "jo men jag är lite trött" fast jag inte alls är det. Ibland har jag sagt att jag inte är det, men oftast konstaterar folk efter ett tag att "jaha, men du ser trött ut iaf". Jag vet att jag är lite extra känslig då jag hade en chef som systematiskt kommenterade det jag sa eller gjorde på ett negativt sätt och hon började varje morgon med att säga hur trött jag såg ut, men nu händer det ofta och från många håll att jag faktiskt blir ledsen och känner att jag vill inte att det ska vara såhär! Bara för några veckor sedan var jag jätteglad, jag hade en dag där allt gick på räls på jobbet, jag var precis hemkommen från en resa som gett mig massor med energi och kände mig på en så himla bra plats i livet med goda framtidsutsikter. Jag var lycklig. Och får värsta utläggningen om hur irriterad jag ser ut och om jag inte var irriterad (för det protesterade jag mot) som var jag iaf trött...
jag förstår inte varför folk känner ett behov att kommentera det, ingen människa har väl blivit piggare eller gladare av få det påpekat för sig att man är trött/sur/ledsen.
Jag har försökt att le, men dels är det väldigt jobbigt att gå runt och le hela tiden - för om jag inte ler på en liten stund så är någon där och frågar. Och sen ser det väldigt onaturligt ut (genetiskt, min mamma ser likadan ut). Jag känner att jag måste hitta något taktik kring det här innan jag blir ledsen på riktigt och helst aldrig skulle vilja vara i samma rum som en annan människa.
Så vad gör man? Vad säger man? Någon som har något tips?