Vad gör jag nu?

L8P8

Trådstartare
Igår morse när jag skulle titta till hästarna, så upptäckte jag att de var fler än vad de skulle vara... En liten shettis sprang omkring utanför staketet! :eek:

Jag fångade in den och tog in den i stallet. Mina hästar var lite upprörda, så jag vågade inte låta den gå i någon av hagarna + att mina hagar är inte gjorda för att hålla inne shettisar. ;) Sambon och jag började naturligtvis direkt spåna på vems ponny det kunde vara. Det finns en del som har häst i närheten, men inte jättemånga, så jag har hyfsad koll på vad som finns i hagarna... (Man spanar ju när man är ute på grusvägarna och rider).

Under gårdagen har vi kollat med alla som bor inom 1.5-2 km och som skulle kunna sakna en shettis, kontaktat polisen (de hade flera olika fall där hästar försvunnit, men ingen av dessa matchade den vi hittat) kontaktat en radiostation, men hittills har våra eftersökningar varit resultatlösa... :(

Och vad händer nu? Jag får ju lägga lite tid och pengar på mockning, nytt strö, hö & vatten. Sen kan ju stackaren inte stå inne hela dygnet heller, så sambon var ute och promenerade med den en sväng igår kväll. Hur länge kan man ha ponnyn hemma hos sig och ta upp tid, plats och pengar. Den är jättesöt, men jag har inte tid för fler hästar just nu. Sen kommer det att ticka en del pengar oxå om det drar ut på tiden.

Någon som har erfarenhet av sånt här???

Sv: Vad gör jag nu?

Jag skulle tippa på att man först får avvakta och se, kan ju vara så pass illa att shettisen vandrat en bit och sedan hittat dina hästar och kännt lite "yes, jag är inte ensam på jorden!" haha :D
Ring runt till stallen och hör om någon vet något om en shettis på rymmen och sedan får du väl fakturera ägaren när denna kommer fram på vad som gått åt för själva shettisen när den stått hos er. Hade inte polisen några råd att komma med, även om de inte är hästmänniskor kanske de varit med om något liknande förrut?
Kan ju vara så att den går på bete och försvunnit mellan tillsynstillfällena. Hoppas hursom att allting ordnar sig, tur att den hittade er får man väl säga.

Ja, vad sa polisen? De borde väl kunna säga hur sådana här saker fungerar och vad som bör göras? Lycka till!

Hoppas du hittar rätt ägare snart! kanske kan skicka en liten faktura till ägaren sen om du tycker det.

Självklart tar du hand om hästen tills ägaren hittas.
Hur skulle du själv känna det om nån av dina hästar sprang bort?
Och det tar varken mycket tid eller kostar pengar att ta hand om en shettis ett par dagar..

Polisen sa inte så mkt, tog mest bara emot anmälan och sen var det bra med det. Jag ska fråga mer nästa gång jag pratar med dem, allt var lite stressigt igår när jag ringde in det, så jag tänkte inte på det just då.

Jag har oxå lagt ut annonser på ett par olika hästsajter och kollat Blockets efterlysningar...

Jag tänkte dessutom höra med vetten om vi kan kolla om ponnyn är chippad, är den det borde det ju vara ganska enkelt att hitta ägaren.
Om jag vill ha ersättning för mina kostnader el inte spelar egentligen inte så stor roll, är det bara några dagar spelar det väl inte så stor roll, men skulle tiden rinna iväg så är det ju en annan sak. Ponnyn är dessutom i behov av en verkning, det tänker jag ju inte få gjort denna veckan, men det måste nog göras inom ett par veckors tid för framhovarna ser inte roliga ut.

Vaför är det så jäkla självklart ?
Jag hade inte velat ha in en främmande häst i mitt stall .
Vem vet vad den har för sjukdomar ????
Den kanske är dessutom är full med mask som sprider sig i hagarna.

Hej från hambo

Nej alltså ersättningen är ju upp till dig, men rinner tiden iväg så får du ju helt klart fakturera och även hoppas på att ägaren dyker upp. Bra att kolla om ponnyn är chippad, det ska väl alla ponnier vara eg.?
Hoppas hursom att det löser sig för dig och du får napp om vart den lille kommer ifrån!

Pengarna är som sagt var inte det viktiga för tillfället, än så länge är det inte många kronor den har kostat. Jag vill naturligtvis att den ska hitta hem igen. Problemet är att den blir ganska stökig varje gång jag tar in en av mina hästar i stallet, den stod och slog som attan i väggarna, gnäggade och hade sig igår när jag tog in och skulle göra iordning ponnyn. Min stora häst var _inte_ glad för den, så jag vill inte ens tänka på hur det kommer att bli när jag tar in honom i stallet... :crazy:
När den är ensam är den hyfsat lugn och den är ganska tillgiven när man klappar den och så och verkar inte vara rädd el elak mot barn.

Sen hoppas jag självklart att någon skulle ta hand om mina hästar om de skulle rymma, skillnaden är väl den att jag inte skulle lämna de på ett bete utan tillsyn varje dag och då skulle anmälan till polisen redan varit inne...

Kom på en sak till... Nu är det fint väder och då har jag inga problem att ha den, eftersom mina ff går utomhus dygnet runt. Men om det blir riktigt regnigt och kallt så vill jag kunna ta in mina hästar och då har jag problem. Med tanke på hur de betedde sig igår när de stod på var sin sida om tråden så kommer mitt stall att vara sönderslaget om alla ska vara inne samtidigt...

Ingen som saknar en shettis alt. har lust att ta hand om den tills ägaren dyker upp???

Polis eller djurskyddet borde ju kunna komma o kolla om hästen är chipad och även lokalisera ägaren om så är fallet?

men.. du bor ju i skåne? Känns som om det brukar vara väldigt människo- och hästtätt här nere. Om shettisen har sprungit långt borde ju någon ha sett den? och inte låter man en häst springa lös heller :confused:. Var i skåne bor du?

Skulle tro att det är bäst att du tar hand om hästen hela tiden tills ni hittat ägaren, så att inte den lilla stackaren behöver byta stall tre gånger på så kort tid..

Jag har som sagt kollat med alla inom ett par kilometers radie, och ingen av dessa har en ponny som passar in på den jag hittade. Jag hoppas naturligtvis att ägaren dyker upp snart, men av ovan nämnda anledningar kan jag faktiskt inte behålla den hur länge som helst, då hoppas jag att polisen kan ta över...

Jag håller med om att det är märkligt att en ponny kan driva omkring hur som helst utan att någon reagerar! Kanske har de som sett honom tidigare inte fått fatt i honom, jag pratade med mina grannar igår (de har inga hästar) och de hade gjort ett par försök att få fatt honom men inte lyckats (det var på morgonen bara typ 10 min innan jag upptäckte honom). Hos mig så stod han ju och småbråkade med mina hästar, så då var det lättare att komma nära. När jag väl höll i honom så var det inga större problem att hantera honom.

Ring till vetrinären i ditt område dom brukar ju ha koll på hästarna i närheten!

Sen kan ju även vet kolla om den är chippad.

Jag gjorde så när jag hade en hund sprang omkring här hemma, och det tog bara nån´timme innan jag fått tag på den rätta ägaren:)

Mylan

Jag kan hjälpa dig att kolla runt, bor åt andra hållet från Sjöbo sett !
Hej från hambo

Det ligger en efterlysning på blocket på en shettis som sprungit bort!!! Rödskimmel ljus man och svans Telnr:070 561 9808 !!!

Blocket kollade vi redan igår och konstaterade då att den ponny vi har i vårt stall varken är valack el rödskimmel... så det är inte Göte...'

Vidare kan jag berätta att vi varit hos veterinär med den och den är inte chippad och veterinären uppskattade åldern till "äldre än fem förmodligen upp emot nio år".

Dessutom har vi varit i kontakt med polisen, de sa att jag ska annonsera i dagspressen, vänta i 14 dagar, har jag inte hört ifrån någon då så får jag göra vad jag vill med ponnyn. Väljer vi att behålla den så har ägaren upp till ett år på sig att höra av sig och göra anspråk på ponnyn.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 273
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar