Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

fejko

Trådstartare
Vår sekreterare på jobbet sa att det bästa hon gjort för sin ekonomi var att sluta med hästar. Själv vågar jag inte ens räkna efter vad hästarna kostar O_o
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Men det blir ju konstigt att sälja hästen för att få pengar över... till vad? Allt jag vill ha är ju relaterat till hästen. Ska jag sälja hästen för att ha råd med en bättre hästtransport, liksom? ;)
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Haha, dito på det.

De köper inredning, reser och fikar, äter ute, går på krogen osv. Allt som vi hästmänniskor försöker ha råd med utöver hästarna :D
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag sålde sista hästen för några år sedan och jag är böjd att hålla med om att det var ett lyft för ekonomin:)
Jag kan köra ny bil, jag kan köpa snygg inredning till huset (visserligen inte ny, gillar antika prylar) Jag köper snygga kläder, tränar på gym med PT för att få ordning på min trasiga kropp. Något som jag tror att många hästtjejer inte gör, hästarna däremot får förstklassig behandling med massörer och kalasfin väl uträknad foderstat. Sen sitter man själv där med en skogaholmslimpa och en tub räkost;)

Jag sätter helt enkelt mej själv och min sambo i första rummet istället för någonstans långt ut på kanten och jag inser nu att det är värt mycket mer än allt tandgnissel det är att ha hästar. Jag har haft mellan 2 och 4hästar sedan barnsben och det har gått av bara farten att alla pengar fått gå dit, nu när jag tittar i backspegeln kan jag inte fatta hur jag tänkte.. Visst har det varit roliga år men det har också haft ett pris. Jag har helt enkelt inte samma värderingar längre.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag tycker att det är mer skrämmande att folk har hästar och ingen aning om vad den egentliga kostnaden är.

Själv har jag ingen häst för tillfället och det är skönt för min ekonomi. Precis som Lazy Lady beskriver så satsar jag också på mig själv, även om jag gjort det under tiden jag hade häst också. Men det blir mer av det goda för mig, och det blir mer på sparkontot för mig eftersom jag har mål i livet jag behöver lite sparkapital för att implementera.

Förutom att man har mer pengar över har man ju dessutom mer tid över och det är enormt enkelt att spendera pengar på ledig tid. Det blir mer av allting liksom, mer kläder, mer bio, mer massage, mer resor, mer andra intressen såsom tennis, skidåkning, träning med hunden, osv.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Samma här. Man unnar sig och sin kropp det som man vill ha och behöver. Vila, avslappning, lite lyx, god mat, aktiviteter o.s.v.

Just nu går våra pengar till vårt gemensamma bilintresse samt det jag skrev ovan. Hade jag haft häst ännu hade det nog varit knapert. Då man har vant sig vid detta har jag ingen aning hur jag kan ha haft råd med häst tidigare!
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Sen beror det ju på vart man bor. En god vän till mig har sin häst i småstad på Västgötaslätten för 1.500:- i helinackordering med 3 minuters skritt till ridhus som kostar 1.000:-/termin. För de 1.500:- ingår halm och grovfoder, plus havre. Samt mockning och alla in och utsläpp och sådär. Till och med byte av täcken och avtagande av eventuella lindor etc.

I Göteborg är kallhyran på en normal box med tillgång till ridhus 2.500:-, sen kommer allting annat över det. Så ska man ha helinackordering snackar vi ju 5.000-6.000:- bara för att hästen ska bo och äta. Och sen kommer träningar, tävlingar och utrustning ovanpå det.

Det är ju inte svårt att spendera 10.000:-/månaden på hästen ifall man bor i Göteborg. Då unnar man sig inte mer än några träningar, kanske en tävling och bensin till och från stallet. Har man otur får man dessutom betala trängselskatt också.

Numer tycker jag inte att jag har råd att ha häst som jag vill ha häst. Inte där jag bor. Men hade jag bott i mindre ort så hade det ju varit en helt annan grej.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Det tror jag är en viktig faktor. Min häst kostar mig inte mer än rena förbrukningskostnader, dvs vad hon äter, vetvård, hovslagare, den typen. Det blir ca 2000 i månaden om man räknar lite högt och det stör alltså inte min ekonomi särskilt mycket. Däremot hade jag ju kunnat spara de pengarna om jag inte haft hästen, men det är ju mitt intresse.

Kan ju se skillnad på mig och min sambo. Vi får ut ungefär samma lön. Han kan lätt åka och köpa en ny soffa till oss samma dag han får lön och ändå klara sig utmärkt resten av månaden. Jag får ju spara några månader för att klara det eftersom jag har mycket mer fasta utgifter som är kopplade framförallt till hästen.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Det är sant. Här kostar fullservice i ombyggd kostall med miniboxar, dålig och liten kvadratisk ridbana och leriga hagar 6 km från centrum 2350kr. 5km till manege med dyr hyra. Inget kafferum/spolspilta/stallgång att binda upp i, ingen ordentlig sadelkammare, inget analyserat foder, ingen utbildad personal, inga hinder, inga ridvägar o.s.v.

För att få stallplats med tillhörande manege får man punga ut minst 4000, och då är det ändå ca milen från centrum.

Ska jag ha häst vill jag att det ska vara roligt. Jag vill inte behöva snåla med träningar eller rida på tung eller frusen ridbana. Så jag är hellre utan nu faktiskt:)
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Ska jag ha häst vill jag att det ska vara roligt. Jag vill inte behöva snåla med träningar eller rida på tung eller frusen ridbana. Så jag är hellre utan nu faktiskt:)
Precis så säger jag med. Det är just nu inte värt de pengarna jag har tillgängligt eftersom jag ändå inte får det som jag vill ha det.

(Fast för att få det som jag vill ha det behöver jag egen mark. ;) )
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Mina tre hundar kostar mig 6 ggr så mycket som min häst...
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Dom köper skor till sig själva ;) eller så har dom barn. Jag känner ioförsig inte att jag blir så ekonomiskt handikappad av att ha häst. Men jag bor just nu i en småstad och har EN ponny som bara skogsmullar. Så det är i princip bara stallhyra, hö, mineraler och skoningar som kostar. Lite försäkring och vetrinärbesök. När jag bodde i sthlm och uppsala och var student samt hade två hästar och tränade då var det lite mer kämpigt. Nu är det mer tiden som kan vara ett problem om jag vill göra andra saker.

Men om jag inte hade häst skulle jag gå kurser i olika saker, träna mer dans och kasta mig in i trädgårdsgrejandet. Prova på mer hantverk som trä och metallslöjd.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Precis. Jag har funderat på att bygga om stallet hos föräldrarna till lösdrift. Där hade jag kommit undan riktigt billigt (och med pappa som hästvakt om dagarna:D), men jag känner att det inte riktigt är värt besväret.

Dessutom är stallet för tillfället fyllt med bildelar:p
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag lägger pengarna på barnen och hunden istället och är lik förbenat pank :D "Tröstköpet" när jag fick ta bort min häst var en hundjacka (alltså ingen jacka till hunden utan en jacka som jag har i hundsammanhang) för över 1000 kr...
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Efter att under några månader av mitt plötsligt ha varit utan häst. Så undrar jag en helt annan sak än var pengarna tar vägen. Det är vad gör man på söndagar?
I början var det rätt skönt att inte behöva åka till stallet men efter ett par veckor, blev det väldigt långtråkigt.....

Pengar kan man nog göra av med ändå för jag märkte inte ett dugg på ekonomin att jag var utan häst, bara på tiden som blev över.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag är böjd att hålla med sekreteraren och Lazy Lady här ovan, det är ett lyft för ekonomin... Det är också skönt med friheten som blir när man inte har häst. Satsar nu mycket mera på mig själv istället än någonsin tidigare. Frekventa frissabesök, bra skor och kläder, resor och upplevelser och så har jag börjat träna! Flitigt. Och har inte ont någonstans, vilket ofta var fallet under tiden med egen häst. Gör gott för ryggen att inte bära tunga vattenhinkar och lassa hölass. Kurser finns det möjlighet att gå på nu också. Gick i vintras en kurs i skidteknik och tänker nu i höst gå en språkkurs. Bara för att det är roligt :)

Har alltid varit hästflicka, det har gått av bara farten alltihopa och har bara infriat de hästrelaterade drömmarna utan att tänka efter om det faktiskt varit en dröm som fortfarandes gällde. Nu som 40-åring är det bara att inse att jag helt enkelt inte har samma värderingar längre. Kanske när barnet flyttat hemifrån återkommer hästprioriteringarna med full styrka, men just nu är det väldigt skönt att inte vara hästägare och förfoga över tiden och pengarna själv.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Hunden, heminredning, bra mat, bensin, små dagsutflykter och kläder är ungefär vad jag lägger pengarna på. Allt handlar om vad man vill prioritera och lägga sina pengar på:) Har haft häst för länge sedan och har varken bättre eller sämre ekonomi nu.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag skaffade hund och hon är inte så mycket billigare i drift än min häst var/månad :o

Nu har jag iofs nästan dubblat min inkomst sen dess, så det är inte lika märkbart med hunden som det var med hästen.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Så undrar jag en helt annan sak än var pengarna tar vägen. Det är vad gör man på söndagar?
Det är då man ringer någon med flera hästar och rider ut. ;)

Nej, i ärlighetens namn så är det då man går på bio, det är då man träffar vänner för en fika, det är då man passar på att måla om den där byrån man är lite trött på. Det är då man bakar. Det är då man tar ett långt bad med massor med olja. Det är då man åker iväg på tävling bara för att vara åskådare. Det är då man fiskar med partnern. Det är då man hälsar på föräldrarna/svärföräldrarna. Det är då man går en sväng på stan och bara tittar på andra människor. :) Finns ju massor att göra på sina lediga dagar.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Sparar betydligt mer nu än när det var hästar i ekonomin. Äter lyxigare, mer spontana klädinköp och betydligt dyrare varor när jag väl slår till på något jag verkligen vill ha.

Främst känns det oerhört lyxigt att slippa stressen över att det nätt och jämt går ut i slutet på månaden (om man nu vill spara lite också, inte bara ha häst). Kunna vara spontan i ekonomin (inom rimliga gränser).

Nu beror hästlösheten till del på att jobbet tar mer tid (all tid), vilket ju också gör att det inte riktigt finns tid att göra av med pengar (mer än via nätet kvällstid ;)).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 897
Senast: Squie
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 822
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 025
Senast: Raderad medlem 68338
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp