vad ger ni?

Oj va nog lite trött när jag skrev :crazy: :angel:
Det ska vara ett kg hur jag fick det till 2 dl vet jag ej :confused:
 
b-ponnyer får 4-5kg hö omdagen(var),1 1/2 l kraftsgroov,1l betfor 2st shettis/whels en islänning/shettis dom ät ca 120cm,väger runt 250kg
 
Personen som skapade tråden frågade efter vad man GER sina hästar, inte vad man TÄNKER ge sina hästar. Givetvis håller min mor på att minska på Krafft Protein för att så småningom utesluta det helt, men det tar ju ett par månader. Likaså kommer ju betpelletsen att minskas.

För den nyfikne kommer den framtida foderstaten se ut som följande:

7 kg hö
2 hg betpellets
30 g Vimital Biotin
15 g Show Horse Vitlöksmineral

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Valack född -95, arab. Maxad D-ponny, väger 400 kg. Rids lättare arbete rakt ut i skogen på ca 1 h per gång 4 dagar i veckan just nu. Svårfödd.

Fri tillgång på hösilage (6.8 MJ och 41 gr SRP per kg foder. TS-halt 68% SRP/MJ-kvot på 6). Inte helt hundra på hur mycket han äter, men 10 - 12 kg.

0,5 kg Krafft Breed (för att höja SRP/MJ-kvoten från 6 till 7)

Ger totalt (med 10 kg hösilage) 73 MJ och en SRP/MJ-kvot på 7.


Sto, född -03, arab. Uppskattad vuxenvikt 450 kg. Arbetar inte utan busar bara i hagen.

Fri tillgång på samma hösilage som ovan. Räknar med att hon äter 7 kg per dygn.

0,35 kg kornkross
0.35 kg havrekross
1,25 kg Krafft Breed

Ger 67 MJ och en SRP/MJ-kvot på 9.
 
Jappz, den får bara 4 kilo...
Hon har klagat på att den är bukig.. kan ju bero till stor del på att den inte tränas tillräckligt o på så vis inte "drar upp" magen...
Ska dra med henne på foderkväll, då borde hon väl ändå lyssna... För 4 kilo till en stor häst är på tok för lite.. Den får ju mindre än vad vårt ena russ sto får...

Vad hade ni sagt??
 
Ett par månader?? Det tar man ju bort direkt ju om man har så mycket protein i grovfodret. Absolut inget man ska vänta med att göra.

Ps det e ju faktist ett diskussionsforum så det e väl inte konstigt om folk undrar lite. Vad e det som e så farligt med det? Jag reagerade faktist också på foderstaten.
 
Hbl-sto 1,62 cm ca 525-550 kg snart 19 år
Rids "normalt" 6 dgr/vecka o e fruktansvärt pigg

Får:
Morgon 2 kg hö, 1.5 liter havre
Lunch 2 kg hö
Eftermiddag 2 kg hö, 1.5 liter havre, ca 1 dl mineraler (Kvarnbyfoders Vital pellets), 2 mått Enzion (biotin), 2 mått vitlökspulver (Biofarmab Garlican Forte), äpplen
Sen kväll 2 kg hö, 1.5 liter havre

Havren är hel...
 
Min medryttarhäst får hösilge, hö (till lunch, precis som alla andra i stallet), havre, betfor, gurkmeja, vitlök och mineraler. Morötter och äpplen ibland. En och annan :banana: slinker ner oxå, i a f om mirage står i närheten!

Hon rids typ varje dag, på en lite lägre nivå än "normal" av några tillfälliga orsaker. Hon är ett varmblod, drugt 160cm hög, född -91.


sen är han travare oxå, och de har ju högre matsmältningsförmåga eller nåt sånt, vet inte riktigt, men behöver oftast mer mat än vad en ridhäst-ras behöver

VAD menar du med det?!? :confused:
 
Mina två arabston f-99 och -01 får...

10 kg hö analyserat
0,7 kg luzern pellets
0,2 kg havre
0,2 kg breed
0,5 dl miner vit

Mitt ena sto väger ca 475 kg och är 147cm i mankh.( Växer ännu.)
Det andra stoet väger ca 500 kg och är ca 150 cm i mankh.
Dom går ute minst 12 tim om dagen.
Femåringen rids lätt.
 
För 4 kilo till en stor häst är på tok för lite.. Den får ju mindre än vad vårt ena russ sto får...

Ööööh, våran shettis får mer hö än 4 kg...och han är liten (trots att han är övervuxen shettis, men ändå!)... :eek:
 
Har du en fånghäst så tar du inga risker... Jag tar i alla fall inte det med Habina, utan försöker ändra om foderstaten så lite som möjligt och under så lång tid som möjligt.

Var någonstans har jag skrivit att det är konstigt att folk undrar? Jag tycker absolut inte att det är något konstigt eller farligt med att utveckla mitt resonemang. Att någon reagerar på foderstaten är ju POSITIVT, det innebär ju att det finns personer på forumet som kan en del om foder. Sedan att de inte känner till just MIN häst och MINA fodringsproblem är ju en annan sak, och det är då jag väljer att förklara närmare.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Detta är maten dom får när dom är helt igång och tränas 5-6 dagar i veckan ca 50 min körning. Shetlandsponnyer 5 & 9 år ca 250 kg: 1 dl havre,1 dl kornkross, 2dl betfor och 1 dl kli om dan samt mineraler.
Sv halvblod 19 år ca 350 kg, rids 6 dagar i veckan normalt arb. : 3 kg havre, nästan 1 kg betfor och mineraler.
Ett minishettisföl och ett shettisföl 7-8 månader. 2 dl kornkross och lite mineraler.. :)
 
6.5 - 7 kg hö
1 kg Krafft Grund
250 g havre
2 dl betfor
1 dl linfrö
B-vitamin

pållen är ett halvblod, 1.50 cm i mankhöjd, född -93. Vi tränar dressyr för instruktör 1 gång i veckan och då jobbar han ganska hårt. Rider ca 2 ggr i ridhus själv/vecka och då är det inte alltid lika hårda pass.
Rider ut resten, nu mest i skritt och lite trav om det går.

Foderstaten ser kanske lite skral ut men han kräver inte mer mat. Han har muskler och är fin i hullet. Förr hade han svårt att hålla hull och bygga muskler så då åt han mycket mer...

M.
 
Islänning 140 cm ,420 kg ca,lätt arbete
6 kg hö
5dl Krafft Protein
5dl Grund
5dl betfor och nån morot ibland
 
Fjordhäst 146 i mankhöjd, 16 år, rids inte just nu
äter per dag
4kg hö
1kg blöttbetfor
½ kg kraft grund
vitlök,mineraler, e-vitaminer,linfrökaka :banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 739
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 723
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp