vad ger ni?

fibergi bas ett färdigfoder,
de får allt de behöver från det och behöver eg. inget annat förutom hö när de går på det.
Du har mycket att lära om foder.
Vad man ska ge för kraftfoder beror helt på vad grovfodret innehåller(hö, hösilage, ensilage) Bara för att man ger ett fullfoder/färdigfoder så behöver inte det betyda att hästen får i sig "allt". Har grovfodret lite protein så måste man tex ge lucern. Sen kan man ha jättebra värden i sitt grovfoder och inte behöva ge kraftfoder överhuvudtaget.
Allt hänger på analysen.
 
Hur ska man kunna få en närstående att tänka om gällande foder? Har inte exakta uppgifter om vad hästen får i kraftfoder.. Men Alldeles för mkt kraftfoder...! Hö får den tre ggr om dagen, 4 kilo allt som allt.. detta är en fullblodstyp, 155cm... arbetas inte sådär mkt direkt..
Själv anser jag att det är på tooook för lite.. alltså hö.. Jag tycker att hon kan skippa så mkt kraft som den får.. o ge mer hö... hästen står på spån, o kan därför inte stå o mummsa på halm...

Och hon kan bara inte ta till sig att hästen behöver ha mer hö... har ni några förslag på Vad man ska göra?


Nu blev detta lite huller om buller.. men jag hoppas att ni förstår... Kom gäääääärna med synpunkter!
 
ca
4 kg hösilage
6 kg hö

2 kg havre
1 kg korn
1 liter fibergi låg
½ liter krafft grund
½-1 liter kli
200 gram lucern hack

+ vitlök, b-vitamin, kraffts röda mineraler och chevinal pluss
 
Arab
10år
154cm
ca450kg

1kg krafft havre
0,4kg korn kross
krafft miner röd 0,5dl (vikt?) har det inte i huvudet
1dl majsolja
ca 300g betfor
8kg hö

Hon rids 2 pass/v för instruktör hopp och dressyr.
ca 3pass (ca 1 tim eller mer) i skogen och hon står 1-2 dagar/v.
 
Fullblod, 8 år
ca 475 kg
promenadrids 5 dar/v. (under igångsättning)

8,5 kg hö (analyserat)
1 kg lusernhack
2 kg morötter
0,5 kg kli
0,1 kg bryggerijäst
80g vitamin/mineral (Equimins Advance :bow:)
20g "bra-för-lederna-tillskott"
 
sto, född 00, rids ca tre gånger i veckan, vikt ca 550 kg
ca 10 kg hö
100 g havre
250 g linfrö
100 g vetekli
4 dl betfor (jag skulle ju väga om den!)
75 g miner röd
ca 40 g salt
morötter

sto, född 84, rids ca 5 ggr i veckan, vikt ca 450 kg
6,5 kg hö
400 g havre
400 g hippo alfa (håller på att trappa upp)
2 dl betfor (se ovan!)
50 g miner röd
basic e (ska ta bort det när hon är uppe på full giva alfa, då täcks behovet ändå)
morötter

val, född 81, rids sporadiskt, ca 500-520 kg
8 kg hö
300 g havre
2 dl betfor
50 g miner röd
ca 20 g basic e
morötter

val, född 92, rids ca 6 ggr i veckan, ca 450-500 kg
ca 9 kg hö
3,5 kg havre
1 kg hippo alfa
200 g linfrökaka
basic e
 
Din häst kan omöjligt väga så lite :crazy: Mitt fullblod vägs lite då och då och nu sist vägde han 594 kg (han e 1,69 hög)De där måttbanden e inte alls att lita på. Har inte stämt på en enda häst i vårt stall.
 
Min D-ponny som just nu går ganska lätt arbete (håller på att ridas igång)Får:

7 kg Hö (analyserat)
0,2 kg eggersmann struktur equichamp
0,1 kg havre
2 mått fosforbalans
5 ml basic E
sedan får hon även 2 dl Krafft protein och chevinal plus eftersom jag har sånt över.Morötter och äpplen ochså.
När hon är i normal träning kommer hon att få:
8 kg hö
0,4 kg eggersmann high energy
0,2 kg havre
2 mått fosforbalans
6 ml basic E
+morötter äpplen. Mariatistelolja har jag också tänkt ge henne.
 
Jo det stämmer nog allt. Han är jätte kort i kroppen (har 125/135 täcken) och jätte kort hals...Alltså helt fel byggd..
Men det spelar ingen roll för jag har inte kvar honom.
 
Vbl, ca 155cm, 400kg enligt viktband, rids ca 2-5 dagar/vecka i lugnt tempo.

6,5kg hö
300g betfor
75g Krafft protein
75g Foderjäst
5g Fosfor balans
 
Korsning ca 1,53 kanske väger runt 500 + eller sja lite mer :angel: rids ca 6 dagar i veckan.

Har nu en foderstat som inte alls funkar för mycket kraftfoder för lite strå.

6kg hö
2kg korn
1l betfor
1dl mineral

Ska börja få
8kg hö
1kg korn + 0,25 havre kross
0,5 l betfor
1 dl mineral
2 dl luzern

Får hoppas det funkar
 
Hur ska man kunna få en närstående att tänka om gällande foder? Har inte exakta uppgifter om vad hästen får i kraftfoder.. Men Alldeles för mkt kraftfoder...! Hö får den tre ggr om dagen, 4 kilo allt som allt.. detta är en fullblodstyp, 155cm... arbetas inte sådär mkt direkt..
Själv anser jag att det är på tooook för lite.. alltså hö.. Jag tycker att hon kan skippa så mkt kraft som den får.. o ge mer hö... hästen står på spån, o kan därför inte stå o mummsa på halm...

Och hon kan bara inte ta till sig att hästen behöver ha mer hö... har ni några förslag på Vad man ska göra?


Nu blev detta lite huller om buller.. men jag hoppas att ni förstår... Kom gäääääärna med synpunkter!


Får hästen verkligen bara 4 kg hö om dagen? :eek: :confused:
Om detta är sant, är det vansinnigt... :(
 
Hbl sto -88 väger ca 530 kg.
Konvalescent, ute i sjukhage 4½ timme + promenad för hand ca 20 min dagligen.

8 kg hö
0.1 kg betfor
0.1 kg havre
5 gram fosfor

Egentligen är detta mer än hennes behov (65 MJ istället för 57) men jag kan bara inte ge henne mindre än 8 kg hö om dagen nu när hon står inne så mycket för hon blir tokig! Står på torv så ströet sysselsätter henne knappast.
Har blivit lite rund, men hellre det än att dra ner på grovfodret :crazy: Svår sits...
 
det finns tävlingsponnyer som går på 4 kg hö, är nog mer en vana än undantag
 
Habina får:
7 kg hö (7,8 MJ och 68 g smb.rp)
4 hg betpellets
2 hg Krafft Protein
30 g Viromin Biotin
15 g Show Horse Vitlöksmineral

Hon är ett fjordsto, 135 cm hög, 400 kg och konvalescent.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Varför i hela friden ger du krafft protein när du har en kvot på 8,7 i ditt grovfoder :confused:
 
För att höet hon fick tidigare hade en kvot på 4,6.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 739
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 723
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp