Vad gäller?

Beeboppe

Trådstartare
Vår granne har en hund som dom inte klarar att ha okopplad eftersom den totalt skiter i dem.
Den sticker in på vår tomt och jagar vår katt, tuggar på saker och drar runt saker. Har varit hemma ett par gånger när den kommit rusande. Det är ingen hund jag känner och jag har fått vråla åt den för den sluta jaga katten. Uppskattar inte att ha en okänd hund i full fart mot mig.
Jag blir så jävla förbannad över att den tuggar och drar ut saker (även för att den jagar katten men är medveten om att katten möjligtvis går in på deras tomt.) Grannen såg mig första gången jag vrålade på hunden men brydde sig inte?! Jag har haft flera hundar själv och är uppväxt med hundar. Inte en endaste gång har detta hänt med egna hundar. Vad säger lagen om okopplade hundar på andras egendom och vad kan jag göra för att stoppa dem? Prata med grannen hjälper ej.

Från jordbruksverkets hemsida:

"Hundägaren ansvarar för vad hunden gör
Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter."

"Blir du störd av ett djur?
Om du besväras av ett djur, till exempel blivit attackerad av en arg hund, kan du ringa polisen på telefonnummer 114 14. Om du blir störd genom att hunden skäller eller förorenar kan du kontakta kommunen."

Man har alltid strikt ägaransvar för sin hund. Visst kan hundar rymma men som ägare är man ändå alltid ansvarig. En hund som driver vind för våg som din grannes hund verkar göra och där det inte hjälper att prata med grannen hade jag ringt länsstyrelsen och frågat om råd. Känner man sig på det humöret så tar man med sig hunden till polisen och säger att man inte vet vem ägaren är. Ägaren får då om hunden är chipad och registrerad lösa ut hunden till hundpensionatskostnad. Är hunden inte chipad och/eller reggad och ägaren inte hör av sig så avlivas hunden.

Om hunden avlivas el omplaceras hänger på hundens mentala status eller förmågan att omplacera hunden. En del hundar är olämpliga att omplaceras.
Polisen har inte olika regler i olika distrikt utan följer samma rutiner.
Polisen själva utreder inte hundar, den bedömningen görs ofta det stället där hunden förvaras i väntan på att ägaren ska dyka upp, så här kan skillnader uppstå.

I TS fall så hade jag kört hunden till polisen varje gång den kom in på min tomt. Om ägaren inte lyssnar på TS så kanske den lyssnar på ordingsmakten och ser det oekonomiska i att åka iväg och lösa ut hunden stup i kvarten.

Jag hade nog också gjort som Voff säger... Sedan hade jag nog övervägt att fixa mig ett bra staket (man ska ju självklart kunna få vara ifred i sin trädgård även utan, men jag hade inte orkat så länge med en sådan granne...).

Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter."

Om du besväras av ett djur, till exempel blivit attackerad av en arg hund, kan du ringa polisen på telefonnummer 114 14. Om du blir störd genom att hunden skäller eller förorenar kan du kontakta kommunen."
Hm, så grannen som ger kommandot "ta katten!" när det hörs kattbråk i området bryter mot lagen? Minst 9/10 är det deras kattjävel som går på vår och vår gamla katt på 14-15 år får springa för hundskrället jagar aldrig deras :banghead: ska upplysa om det nästa gång.

Tack!
Googlade upp något där det stod att i tätort måste hunden vara kopplad och får endast på inhägnad gård, rasthage eller träningsanläggning vara okopplad men vill såklart stödja mig på lagen.

Man har alltid strikt ägaransvar för sin hund. Visst kan hundar rymma men som ägare är man ändå alltid ansvarig. En hund som driver vind för våg som din grannes hund verkar göra och där det inte hjälper att prata med grannen hade jag ringt länsstyrelsen och frågat om råd. Känner man sig på det humöret så tar man med sig hunden till polisen och säger att man inte vet vem ägaren är. Ägaren får då om hunden är chipad och registrerad lösa ut hunden till hundpensionatskostnad. Är hunden inte chipad och/eller reggad och ägaren inte hör av sig så avlivas hunden.

Bra tips. :D

Jag hade nog också gjort som Voff säger... Sedan hade jag nog övervägt att fixa mig ett bra staket (man ska ju självklart kunna få vara ifred i sin trädgård även utan, men jag hade inte orkat så länge med en sådan granne...).

Har staket förutom vid själva infarten och kan tyvärr inte bygga där heller :/

Beror lite på vilken kommun du bor i, vissa har koppeltvång andra inte.

Kan inte hitta vart jag läste det, får kolla på historiken på datorn sen men artikelförfattaren (var inte en blogg) hänvisade till ngn lag där den skulle stå över kommunens bestämmelser (såklart lagen gäller före vad en kommun vill bestämma men ja, ville bara påpeka det så alla förstår att jag vet det såklart. :P) och alltså kunde inte kommunen sen blabla årtal bestämma detta pga den lagen. Något du känner till?

Kan inte hitta vart jag läste det, får kolla på historiken på datorn sen men artikelförfattaren (var inte en blogg) hänvisade till ngn lag där den skulle stå över kommunens bestämmelser (såklart lagen gäller före vad en kommun vill bestämma men ja, ville bara påpeka det så alla förstår att jag vet det såklart. :P) och alltså kunde inte kommunen sen blabla årtal bestämma detta pga den lagen. Något du känner till?
Inget jag känner till. I Göteborg finns inget generellt koppeltvång inom tätort, utan bara på vissa platser som ex. kyrkogårdar. I Stockholm ska hundar hållas kopplade utom på utvalda hundrastplatser och hundgårdar. I min hemkommun gäller:

"Hund ska hållas kopplad på allmän plats i detaljplanelagt område samt på lekplatser, badplatser, idrotts-anläggningar och begravningsplatser, i motionsspår och skidbackar, som är tillgängliga för allmänheten. Kopplingstvång gäller dock inte om verksamheten med hundar bedrivs i kontrollerade former som vid tävling eller träning där det finns tävlingsledare eller instruktör."

I Malmö beror det lite på var i Malmö man håller till med hund, det finns en hundkarta.
http://malmo.se/download/18.3744cbfb13a77097d87d154/1383645881986/Hundkarta+201211+webb.pdf

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 138
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur