Vad gäller vid köp av ny sadel?

Så du menar att om sadeln är utprovad och sedan inte passar hästen direkt när den anländer ny så är det mitt fel? Hästen har inte ändrat sig på så kort tid, är ingen unghäst utan har tränats likadant.
Nu funkar det ju som tur är inte så som du tycker att det borde funka och åf ville skicka in sadeln för ändring, men det hjälper inte mig eftersom jag behöver en sadel under tiden så jag löste det själv på ett annat sätt. Men tack för ett mycket hjälpande och trevligt svar.:confused:

Hur som helst är det inget så kallat produktfel. Det är eventuellt fel vid mätningen.
Jag förmodlar att mätningen är en tjänst och det är den du borde reklamera. Jag är lite osäker på hur det fungerar med tjänst utprovning och produkt.

När man skall genomföra en reklamation är det viktigt att man
1) är något påläst på gällande lag.
2) är kristallklar i sin anmälan vad som är fel. Inget tyckande. Utan hårda fakta.
3) att man styrker sin reklamation med trasiga bilder som påvisar felet.
4) är ärlig.
5) köpebevis, kvitto.
Ang på 1) så är jag som jag skriv osäker på vad som gäller. Gäller konsumenttjänstlagen eller konsumentlagen.
Följer man ovan punkter brukar företagen snart kunna reda ut ansvarsfrågan. De flesta snubblar på punk 2, 3 och 4.

Det är helt omöjligt att två sadlar är stoppade exakt lika, så att prova en sadel för att sedan få en annan sadel i samma modell och storlek levererad är ett risktagande.

Lycka till

Hur som helst är det inget så kallat produktfel. Det är eventuellt fel vid mätningen.
Jag förmodlar att mätningen är en tjänst och det är den du borde reklamera. Jag är lite osäker på hur det fungerar med tjänst utprovning och produkt.

När man skall genomföra en reklamation är det viktigt att man
1) är något påläst på gällande lag.
2) är kristallklar i sin anmälan vad som är fel. Inget tyckande. Utan hårda fakta.
3) att man styrker sin reklamation med trasiga bilder som påvisar felet.
4) är ärlig.
5) köpebevis, kvitto.
Ang på 1) så är jag som jag skriv osäker på vad som gäller. Gäller konsumenttjänstlagen eller konsumentlagen.
Följer man ovan punkter brukar företagen snart kunna reda ut ansvarsfrågan. De flesta snubblar på punk 2, 3 och 4.

Det är helt omöjligt att två sadlar är stoppade exakt lika, så att prova en sadel för att sedan få en annan sadel i samma modell och storlek levererad är ett risktagande.

Lycka till
Fast mätningen ska utmynna i en produkt som passar hästen, det är ju fel på produkten som levererats såtillvida att den inte passar hästen. Sadelutprovaren har åtagit sig att leverera en produkt som passar och det är ju den tjänsten man reklamerar, produkten, dvs sadeln, får ju då fixas av utprovaren, sen om hon eller han skickar den till fabriken eller fixar den själv är ju oväsentligt. Den som är ansvarig mot köparen i detta fallet är sadelutprovaren så det du skriver ovan är ju bara ordklyveri och förvirrande.

Fast mätningen ska utmynna i en produkt som passar hästen, det är ju fel på produkten som levererats såtillvida att den inte passar hästen. Sadelutprovaren har åtagit sig att leverera en produkt som passar och det är ju den tjänsten man reklamerar, produkten, dvs sadeln, får ju då fixas av utprovaren, sen om hon eller han skickar den till fabriken eller fixar den själv är ju oväsentligt. Den som är ansvarig mot köparen i detta fallet är sadelutprovaren så det du skriver ovan är ju bara ordklyveri och förvirrande.

Fast det är viktigt att reda ut vilken lag man luta sig åt när man reklamera. Är det en tjänst eller en vara? Utprovningen är ju en tjänst. Sadeln en vara.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka