Vad gäller vid köp av ny sadel?

manhattan_2006

Trådstartare
Om jag köper en ny sadel från återförsäljare och sadeln sedan inte ligger bra trots tidigare utprovning, vad har man för rättigheter? Alltså har jag någon skyldighet att låta återförsäljaren rätta till problemet, tex ändra sadeln på fabrik eller kan jag säga att jag vill reklamera direkt?
Sedan i nästa skede om sadeln då skickas tillbaka för ändring men fortfarande skulle ligga dåligt vad har jag för rättigheter? Då har det ju gått ett antal månader.

Tack på förhand.

Säljaren har rätt att försöka rätta till felet (tre gånger vill jag minnas, kolla Konsumentköplagen).
Ok tack:) tre gånger känns väldigt mycket, tänker på att det isåfall lätt skulle kunna gå 1 år för att ens hinnas göra 3 ändringar...frågan är väl vilken återförsäljare som skulle vilja göra 3 ändringar ens det kostar ju x antal tusenlappar för varje ändring. Skulle vara intressant att höra om någon här varit i en sådan situation?:)

Är sadelutprovaren kunnig o seriös så lär den ju kunna hjälpa dig om din häst ändrat sig sen du provade sadeln. Dvs bomändring, omstoppning, eller annat ska ju utprovaren kunna hjälpa till med. I @Martina_m s fall kan man väl lugnt säga att sadeln inte passade hästen någon gång, dvs den var helt fel utprovad av en utprovare med stort ego. För att du ska lyckas i din sadelaffär, @manhattan_2006, så ska du själv vara väldigt noga med hur du känner när du rider i den. Känns det konstigt så köp inte nån taskig förklaring om att du måste anpassa dig efter hästen, skippa det köpet då. Sadeln ska passa både dig o hästen, punkt. Var kritisk som hel**e så kommer du långt!:D

Håller bara tummarna att du har en vettig återförsäljare som tycker att det vore en god idé att göra en reklamation.
Ja, två eller tre gånger har de på sig att fixa till sadeln, minns inte riktigt. Får du det fixat på mindre än ett år är det bara att tacka och ta emot. Får du det inte fixat alls, bit i det sura äpplet och gå vidare. Mitt tog 1,5 år innan jag bet i mitt äpple sas.

Ring konsumentverket och be om råd.

Snokade upp följande:
"Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök."
---
https://lagen.nu/1990:932

26§ behandlar Avhjälpande och omleverans.

Problemet kan vara att sadelsäljaren hävdar att hästen ändrat sig sedan måtten tagits, och att säljaren därför inte kan hållas ansvarig för de ändrade förutsättningarna. Det kan bli en jobbig sits att bevisa att det inte är så.

Själv föredrar jag alltid att köpa just de exemplaret som provats och sitter bra, även samma storlek kan ju skilja sig om det finns handgjorda detaljer (och annars också).

Hästen har inte ändrat sig. Har bara aldrig varit med om att en utprovad sadel inte passar när man får hem den, vill inte anklaga någon utan spånar mest om sadeln inte skulle ligga bra efter ändring heller hur man då går vidare. Rent krasst så skulle ju ÅF kunna säga att jo den ligger visst bra, då blir det ord mot ord och ska man då ta ut en annan utprovare för att bekräfta eller jag förstår faktiskt inte hur man som köpare ska kunna bevisa att sadeln ligger dåligt om ÅF skulle börja krångla...
Eftersom ÅF inte ville låna ut en sadel under tiden min skickades iväg så kommer jag att vara utan sadel i x antal veckor och fick därför vänta med att skicka den tills det är dags för lite vila för hästarna.

Håller bara tummarna att du har en vettig återförsäljare som tycker att det vore en god idé att göra en reklamation.
Ja, två eller tre gånger har de på sig att fixa till sadeln, minns inte riktigt. Får du det fixat på mindre än ett år är det bara att tacka och ta emot. Får du det inte fixat alls, bit i det sura äpplet och gå vidare. Mitt tog 1,5 år innan jag bet i mitt äpple sas.

Ring konsumentverket och be om råd.

Det där lät inget kul.... 1,5 år tänker jag inte vänta med tanke på att detta är en dyrare sadel, om inte den dyraste på marknaden och värdet efter 1,5 år har ju sjunkit rejält. Så att sälja själv kanske jag kan göra nu men inte om 1,5 år....Sedan är jag alldeles för nojjig för att jag skulle kunna ha en sadel på mina hästar som inte ligger 100 under så lång tid.

Det där lät inget kul.... 1,5 år tänker jag inte vänta med tanke på att detta är en dyrare sadel, om inte den dyraste på marknaden och värdet efter 1,5 år har ju sjunkit rejält. Så att sälja själv kanske jag kan göra nu men inte om 1,5 år....Sedan är jag alldeles för nojjig för att jag skulle kunna ha en sadel på mina hästar som inte ligger 100 under så lång tid.
Ja, det är helt sjukt. Jag hade nog hanterat läget annorlunda idag, med lite kött på benen. Min sadel var enligt mig dyr (30') men tycker att beställer man en sadel efter hästen, så SKA den fasen passa. Egentligen oavsätt om man lägger 15' eller 50' på den.
Förhoppningsvis fixar ÅF sadeln åt dig. Men stå på dig att de har två gånger på sig, och ligg på ang tiden, att de behöver ha sadeln.
Lycka till!

Jag köpte en helt ny sadel i somras till min unghäst, när vi kom hem och ridit inte ens ett helt pass i den såg jag att den inte alls låg så bra som sadelutprovaren tyckte. Jag fick lämna tillbaka den och fick alla pengar åter för sadeln. Dock fick jag fortfarande betala för utprovningen. De hade 10 dagars öppet köp. Men det är ingen lag på att affärerna måste ha öppet köp. Så i ditt fall gäller Konsumentköplagen, du kan reklamera i upp till tre år (fast felet ska ha upptäckts inom skälig tid). Kommer ni inte överrens kan du alltid häva köpet. Konsumentverket skriver bra om detta, om man orkar läsa :)

Åh herre gud. Provade ut en NY sadel i vårast och den kom i början av juli. Ridit i den i ca 2 månader eftektivt åh efter det så blir min häst bockig och tappar alla muskler i ryggen. På talar problemet och skickar iväg sadeln. Samma veva blir jag sjuk och kan inte rida. Sadelns höger bossa byts ut, får inte riktigt veta vad som var felet. Nu börjar jag jogga igång honom igen i hoppsadeln som är inpassad av mig själv och hästen går som tåget i den. Kan lyfta ryggen och jobbar under mig avslappnat. Sadeln är bredare än vad han behöver så jag har en ny ullpadd under och sadeln ser helt olik ut mot den utprovade.
Försöker få nått vettigt ur hon som jag köpt av och har mailat massor av bilder och hoppas få svar från England där de är tillverkade. Sadeln kostar 36000:- surt. Bor i det minst sadeltäta området där vi har 40 mil åt ena hållet och 45-50 mil åt andra hållet för sadelprovare. Snacka om att jag är less att bo i Norrland...
Tackar för tips och kan hon inte fixa till det nu den andra gången så ska jag försöka häva köpet. Such, hur stor chans har man?
Hur har det gått för er?

Det är en lång och besvärlig väg, tror jag många kan beskriva som varit med om det.

Det är verkligen supersvåra att bevisa att sadeln aldrig passat hästen. Särskilt om hästen efter att sadeln anlänt ändrat ryggform som du beskriver. Det är ju lätt att säga "klart sadeln inte passar, hästen har tappat muskler i ryggen". Det är inte lätt för dig att bevisa att hästen tappat muskler för att sadeln inte passar den formen hästen inte längre har.

Börja med att reklamera, var tydlig med att det är en reklamation. Och så får bollen ligga hos säljaren hur denne vill hantera: rätta eller återköp.

Det är en lång och besvärlig väg, tror jag många kan beskriva som varit med om det.

Det är verkligen supersvåra att bevisa att sadeln aldrig passat hästen. Särskilt om hästen efter att sadeln anlänt ändrat ryggform som du beskriver. Det är ju lätt att säga "klart sadeln inte passar, hästen har tappat muskler i ryggen". Det är inte lätt för dig att bevisa att hästen tappat muskler för att sadeln inte passar den formen hästen inte längre har.

Börja med att reklamera, var tydlig med att det är en reklamation. Och så får bollen ligga hos säljaren hur denne vill hantera: rätta eller återköp.

Jag köpte en helt ny sadel i somras till min unghäst, när vi kom hem och ridit inte ens ett helt pass i den såg jag att den inte alls låg så bra som sadelutprovaren tyckte. Jag fick lämna tillbaka den och fick alla pengar åter för sadeln. Dock fick jag fortfarande betala för utprovningen. De hade 10 dagars öppet köp. Men det är ingen lag på att affärerna måste ha öppet köp. Så i ditt fall gäller Konsumentköplagen, du kan reklamera i upp till tre år (fast felet ska ha upptäckts inom skälig tid). Kommer ni inte överrens kan du alltid häva köpet. Konsumentverket skriver bra om detta, om man orkar läsa :)
Fast! Det gäller väl vid produktfel.
I detta fall är det inget produktfel.
Om möjligt så är sadeln fel utprovad.

Om jag köper en ny sadel från återförsäljare och sadeln sedan inte ligger bra trots tidigare utprovning, vad har man för rättigheter? Alltså har jag någon skyldighet att låta återförsäljaren rätta till problemet, tex ändra sadeln på fabrik eller kan jag säga att jag vill reklamera direkt?
Sedan i nästa skede om sadeln då skickas tillbaka för ändring men fortfarande skulle ligga dåligt vad har jag för rättigheter? Då har det ju gått ett antal månader.

Tack på förhand.

Menar du att sadeln inte är trasig utan enbart att den inte längre passar på hästen?

Om du menar att sadeln inte passar på hästen, får du väl helt enkelt köpa en annan sadel som passar hästen.

Menar du att sadeln inte är trasig utan enbart att den inte längre passar på hästen?

Om du menar att sadeln inte passar på hästen, får du väl helt enkelt köpa en annan sadel som passar hästen.
Så du menar att om sadeln är utprovad och sedan inte passar hästen direkt när den anländer ny så är det mitt fel? Hästen har inte ändrat sig på så kort tid, är ingen unghäst utan har tränats likadant.
Nu funkar det ju som tur är inte så som du tycker att det borde funka och åf ville skicka in sadeln för ändring, men det hjälper inte mig eftersom jag behöver en sadel under tiden så jag löste det själv på ett annat sätt. Men tack för ett mycket hjälpande och trevligt svar.:confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18