D
Dextrosol
När jag o mannen gick sista runda med hundarna i går (vi har fyra st små hundar) kommer det ett par gående i mörkret med sina två små hundar lösa. Jag stannar upp för att se om paret kallar in sina, men givetvis har de ingen koll på sina som rusar fram till oss. Först nosar det på de två jag håller och det är mamma + son, men eftersom de är högst i rang i vår flock fortstätter de vidare till de två mannen håller och det är en dotter + en äldre silky, och hoppar genast på våran minsta som är en liten skit på typ 2,5 kg. Det blir ett jäkla liv och såklart skriker vår lilla, dock mest av rädsla, medan mannen försöker fösa bort deras hundar med foten.
Min fråga är - får man lov att sparka (dock menar jag inte med våldsam kraft) bort hundar som kommer från ingenstans när ens egna blir överfallna på detta sätt? Vad gäller? Visst får man ha sina hundar lösa vissa tider på året, men skall man inte ha så mycket pli på dem att de kommer vid inkallning då??
Det är inte första gången dessa hundar hoppar på våra - ägarinnan har nästan alltid sina lösa, men ingen vidare koll på dem. Vem vill inte kunna ha sina hundar lösa, måste ju vara jätteskönt när man bara kan låta dem springa löst och snusa överallt......men av respekt för andra hundägare håller vi våra i koppel då vi vet att de inte är 100% lydiga vid inkallning.
Min fråga är - får man lov att sparka (dock menar jag inte med våldsam kraft) bort hundar som kommer från ingenstans när ens egna blir överfallna på detta sätt? Vad gäller? Visst får man ha sina hundar lösa vissa tider på året, men skall man inte ha så mycket pli på dem att de kommer vid inkallning då??
Det är inte första gången dessa hundar hoppar på våra - ägarinnan har nästan alltid sina lösa, men ingen vidare koll på dem. Vem vill inte kunna ha sina hundar lösa, måste ju vara jätteskönt när man bara kan låta dem springa löst och snusa överallt......men av respekt för andra hundägare håller vi våra i koppel då vi vet att de inte är 100% lydiga vid inkallning.