Vad gäller när din hund blir påhoppad?

D

Dextrosol

När jag o mannen gick sista runda med hundarna i går (vi har fyra st små hundar) kommer det ett par gående i mörkret med sina två små hundar lösa. Jag stannar upp för att se om paret kallar in sina, men givetvis har de ingen koll på sina som rusar fram till oss. Först nosar det på de två jag håller och det är mamma + son, men eftersom de är högst i rang i vår flock fortstätter de vidare till de två mannen håller och det är en dotter + en äldre silky, och hoppar genast på våran minsta som är en liten skit på typ 2,5 kg. Det blir ett jäkla liv och såklart skriker vår lilla, dock mest av rädsla, medan mannen försöker fösa bort deras hundar med foten.

Min fråga är - får man lov att sparka (dock menar jag inte med våldsam kraft) bort hundar som kommer från ingenstans när ens egna blir överfallna på detta sätt? Vad gäller? Visst får man ha sina hundar lösa vissa tider på året, men skall man inte ha så mycket pli på dem att de kommer vid inkallning då??

Det är inte första gången dessa hundar hoppar på våra - ägarinnan har nästan alltid sina lösa, men ingen vidare koll på dem. Vem vill inte kunna ha sina hundar lösa, måste ju vara jätteskönt när man bara kan låta dem springa löst och snusa överallt......men av respekt för andra hundägare håller vi våra i koppel då vi vet att de inte är 100% lydiga vid inkallning.

Sv: Vad gäller när din hund blir påhoppad?

Klart du får skydda dina hundar med en spark! Jag har gjort det 1 gång riktigt ordentligt med ordentligt med kraft och jag tvekar inte att göra om det om situationen kräver. Sen behöver man inte dela ut fötter till höger och vänster men om det handlar om min hunds fysiska och psykiska hälsa så får den andra hunden smaka på skorna.

Den hunden var nog en labbe och helt utan goda avsikter och jag fick in en spark i bringan i samma stund som den hunden kastar sig upp på bakbenen för att flyga på min hund.

Min fråga är - får man lov att sparka (dock menar jag inte med våldsam kraft) bort hundar som kommer från ingenstans när ens egna blir överfallna på detta sätt? Vad gäller?

Jag kan inte säga vad som gäller juridiskt men jag försvarar mina hundar med den kraft som behövs. Har inte sparkat, jag tänker att risken är stor att det inte får rätt effekt. Man kan missa eller trigga att situationen skruvas upp.

Däremot har jag tagit tag rejält i nackskinnet på besökande hundar vid flera tillfällen. Jag brukar hålla kvar i nackskinnet/halsbandet och hålla mina hundar borta med benen tills en generad ägare kommer fram. Hunden ska känna att det blev rejält obehagligt, är mitt mål. Eftersom det mest handlar om en hund häromkring har det även hänt att jag har dragit hunden ifråga i nackskinnet bort till sin husse. Den väger typ 40 kg men både hund och husse har varit ganska spaka vid sådana tillfällen :cool:

Genom att göra så tänker jag att jag gör hunden och ägaren en tjänst. Jag vet att jag skulle ha uppskattat om någon hade gett min rymmarhund en rejäl minnesbeta istället för att tycka att den är "så söt och snäll" när den drog iväg för mig när den var yngre. Genom att jag ingriper lugnt och bestämt visar jag också mina hundar att jag tar hand om situationen.

Nu kan jag ju inte veta hur de här hundarna betedde sig, om de var aggressiva eller bara kom fram för att mäta och kolla läget. Mitt förslag är att du förväntar dig att de kommer fram och har bra grejer med dig så du kan ingripa så bestämt som det behövs. Ett par extra koppel i fickan, stor nyckelknippa som skramlar...

Diskutera gärna med ägaren innan, om du vet vem det är. Så får vederbörande en chans att förhindra en upprepning.

Hade det varit jag så hade jag absolut sparkat bort den hunden som anföll oss, jag hade skitit i vad folk sagt eller vad lagar sagt. Jag hade försvarat min familj med det medel det behövs för att vi ska vara oskadda.

Jag har varit med om att två understimulerade JR jaga min fd katt, exsambon sparkade då bort dem när de var på henne och vid ett tillfälle lyfte han hundarna i nackskinnet. Vi och deras ägare anmälde varandra och det ledde ingenting. Men katten klarade sig iallafall... Och hundarna var inte skadade på något vis.

Självklart får man använda så mycket våld som nöden kräver när den egna hunden blir påhoppad. Jag rekommenderar absolut inte att man använder sina händer eftersom risken är stor att man blir biten. Fötterna är däremot mer skyddade och bra att ta till. Själv har jag sparkat undan ett flertal hundar, några har jag fått sparka rätt hårt för att de ska fatta vinken. Den senaste hunden kastade jag mig helt sonika över och satte knät över halsen på den tills matte kunde hämta sin hund.

Jag har fått skäll av andra hundägare för att jag sparkar på deras hundar, men det skiter jag i. Det hade aldrig behövt hända om de hade haft bättre koll och jag talar i god tid om att jag tänker sparka om de kommer för nära. Dessutom så är risken för skador bra mycket större om jag låter hundarna hållas.

jag sparkar oxå undan hundar som hoppar på min.
Upplyser även ägaren om att jag tänker göra en polisanmälan om det händer igen.

Även de tider på året då det inte är koppeltvång ska de hållas under kontroll och inte störa andra.

Jag fick sparka bort en helt rabiat dvärgpudel ifrån min dvärgpinscher för ett par veckor sedan, fick helt motsatt effekt och hunden blev ännu mer rabiat, min dp som inte tror ont om någon snurrar runt mig i kopplet med pudeln efter och till slut ställer jag mig och gormar för allt vad rösten bär då backar hunden och försvinner en 5-6 meter bort men skäller fortfarande.
DÅ kommer ägaren, plockar upp hunden och försvinner.

Så visst vill man sparka undan den anfallande hunden, men det kan ofta ha motsatt och triggande effekt istället.

För några månader sedan ringde jag polisen och frågade ang en Rottweiler hane som har munkorgs tvång pga av flera utfall mot människor och hundar , denna hund låg även under en utredning för ev avlivning men ägaren hade den fortfarnade i sin ägo . Frågade vad får jag gjöra för att skydda mina två stora hanhundar mot den här hunden ? får jag ta en sten och slå ihjäl den om jag är illa tvungen så han inte biter ihjäl någon av mina ..svaret jag fick var JA du får gjöra allt i din makt för att skydda dina hundar och dig själv om den kommer lös och anfaller er . Nu har dock denna hund avlivats som tur är så vi inte behöver ha denna i vårt område , och det var även det bästa för den hunden , fel ras i fel händer //

Hade jag kunnat hade ja gärna försökt prata med ägaren till dessa två hundar, men eftersom hon är sur på mig sedan en tidigare incident då jag helt nyopererad och bandagerad från ljumsken o ner fick hennes två flexkoppel snurrat runt mitt ben..................

Vad gör man?? Jo jag kommer att skrika o hojta o försöka "sparka" undan hennes trasselsuddar nästa gång dom hoppar på min lilla tik. Tiken jag har är numera rädd för alla hundar som hon inte känner sedan tidigare och skäller på alla - hur kul är det.

Vad gör man?? Jo jag kommer att skrika o hojta o försöka "sparka" undan hennes trasselsuddar nästa gång dom hoppar på min lilla tik. Tiken jag har är numera rädd för alla hundar som hon inte känner sedan tidigare och skäller på alla - hur kul är det.

Inte så kul. Kanske en välriktad nyckelklippa i synen på trasselsudden kan vara något. Det är faktiskt svårt att få in en lagom spark på en liten hund, tycke jag i alla fall. Och helst vill du ju förhindra att den kommer fram. Om du ser dem på lite håll och är förberedd på att hundarna säkert är lösa kan du ha knippan i handen och planen klar långt innan den kommer i närheten.
Vår granne med hund brukar vi numera undvika genom att inte ta samma promenadvägar som de gör på de tider de brukar vara ute.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 638
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar