Vad gäller? Hund skrämmer häst

Sv: Vad gäller? Hund skrämmer häst

bapro skrev:
Usch. Har haft hundproblem oxå när jag ridit ut. Lösa jakthundar är rena mardrömmen.
Ett annat problem är att vi inte har så många ridvägar, och om man ska rida ut en bit måste man förbi en gård med 2 grå helt galna skällande jakthundar i en hundgård... Mina hästar är inte ett dugg rädd för hundar som bara går förbi, men dessa är helt galna. DE hetsar på hästarna, kastar sig mot gallret hoppar upp så högt de kan . (tror att de försöker hoppa ut, det ser i varje fall ut så) de morrar och har sig, samtidigt som det skramlar i gallret de kastar sig mot, bara någon meter från vägen. Kan inte göra så mkt åt detta tyvärr, försöker undvika att rida där men det är synd då man inte har så många alternativ... Ägaren får inte ens tyst på dom själv. ( en gång när min häst stod på bakbenen där & vägrade gå förbi där kom ägaren ut och försökte) Jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om don kom sig ut när man red förbi...

Jag ska inte försvara de hundarna, för ägaren ska kunna få tyst på dom DIREKTom det är så... Om hundarna skulle komma lösa kan jag nästan garantera att de skulle försöka ställa dig, alltså - de tror ju att din häst är en älg . Din häst skulle förmodligen känna sig väldigt trängd och försöka ta sig ur situationen -och det kan ju sluta riktigt illa både för dig och hästen och hunden.

Jag red förbi hemma hos mig en gång när en av hundarna var lösa (vi har jakthundar) och det var faktiskt rätt komiskt. Hunden ville gärna försöka få hästen att stå still och skälla så att husse hörde att nu, nu kan du komma och skjuta för nu har jag hittat en älg :idea: han tyckte dock att det var märkligt att matte satt på älgen och skrattade... :confused: Och han var heller inte van vid att älgarna brukade ställa sig lugnt och äta på en häck ;)

Ja det kan man tycka, och jag håller med delvis, men det är inte så svårt för mig med en schäfer som inte är så bjäbbig. Men vet inte om jag kunnat det med en liten ettrig terrier.

Jag tycker bara att det är orimligt att ha det som ett krav, att hunden inte får skälla om man har den kopplad.

Men även om jag har pli, så tar det väl ett par sekunder att reagera och be hunden sluta skälla?

Hästen kan under tiden hunnit bli skrämd.....

Verkar vara ett känsligt ämne det här av någon anledning.

Skulle någon bli skrämd av min hund skulle jag naturligvis göra vad jag kan för hindra situationen, det handlar om respekt. Klart man blir irriterad om hundägaren, eller hästägaren har en taskig attityd och inte vill ta hänsyn.

Blueberry skrev:
Det där har jag också funderat på då "mitt" stall har en granne där det kretsar lite olika hundar.

Så om jag möter henne på promenad i skogen och hennes hundar skäller och skrämmer min häst så att hon (hästen) sparkar en av dem.
Vad händer då?
Är det hennes hund eller min häst som blir syndabock?
¨
Om hunden är kopplad så tycker jag att ryttaren ska ha full koll på hästen, är hunden lös så är det hundägarens ansvar om hunden blir sparkad! Tyvärr är det faktiskt så att om en person går in på min gård och in i min hundgård så är det mitt fel om personen blir biten! Knäppt men så är lagen! Strikt ägaransvar! Vet också en tjej som fick stå för veterinärkostnader då hennes KOPPLADE hund försvarar sig mot en LÖS anfallande hund, biter den i örat så att det måste sys. Tjejen med hund i koppel skulle ha sådan koll på sin hund att den inte bet den andra!!! Helt otroligt!!

jo fast på ett par sekunder borde inte hästen bli så rädd så det händer något allvarligt, om den hästen är SÅ rädd för hundar så skulle jag inte våga sätta mig på den hästen. Där håller jag helt med dig.

Så visst kan det ta ett par sekunder att få tyst på sin hund,men oftast så ser man ju hästen eller vad det nu kan vara innan de är precis bredvid och då kan jag säga ifrån till mina hundar innan, det märks så väl när de ska skälla eller så gnyr de lite först.

Det egna tyckandet är en sak, men när folk frågar vad som egentligen gäller så får man hålla sig till lagen. Annars har folk till slut ingen aning om vad som gäller, eftersom folks råd i de olika trådarna baserar sig på tyckanden och missuppfattningar istället för fakta. :idea:

Jag vill ha klara besked, även om jag inte ser det som fel att man poängerar att man tycker annorlunda, men då ska det som sagt framgå att det är ens eget tyckande och inte vad som egentligen gäller. :smirk:

Bara för att jag tycker att jag ska få köra mot rött när jag har bråttom till jobbet, så lär det knappast ske någon lagändring för att jag har en annan uppfattning. :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 415
Senast: citrus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 756
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Finns det lämpliga åtgärder att vidta mot grannen och hans hund? Grannen bor en bra bit bort och han har en schäfertik som är arg på...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?