Vad gäller? Hund skrämmer häst

Sv: Vad gäller? Hund skrämmer häst

Det du skriver stod även i Ridsport.
Tydligen så hade terrierägaren "gått vidare" med det hela, och efterlyste vittnen som sett händelsen.

Hur man tränar hästen att inte reagera på en sådan situation?!
Det är lätt som en plätt, kör lite NH á la som flera användare här på forumet använder, sedan har man en zombie till häst som inte reagerar för ngt! :angel:

kopparberg - som fått domen "felhanterad häst" för att min häst trampar runt i släpet om övre luckan är öppen och jag har en långtradare i arslet när jag kör på vägen...

Stämmer bra. Men om dom fått napp ännu vet jag inte. Men vem vet hon kanske hittar tråden och kan svara själv.

Min häst "gör proceduren kort" med en hund som gör så om den är på sparkavstånd...:crazy:
Det känns som på gott och ont. Min andra häst blev anfallen av en hund som bet honom i bakbenen, men det enda han gjorde var att försöka springa därifrån. Jag trillade inte av i allafall, men det var ju ren tur.
Men i det läget hade jag ju föredragit andra hästen, som säkert bara tagit ett litet språng framåt, sedan hade han "dammat till".
Hästen i fråga har aldrig försökt "damma till" ngt annat djur än MKT närgågna hundar.

Men om en "söt chiuava" anfaller så är det ju inte svårare att få bort den än att ta bort en fästing! Den är ju så liten så den kan ju knappast göra lika stora skador som en stor hund gör om den anfaller en liten.

:confused: Undrar vart jag har varit :o helt borta tydligen :angel: Ja det bra att hon gjorde det tycker jag!

Usch. Har haft hundproblem oxå när jag ridit ut. Lösa jakthundar är rena mardrömmen.
Ett annat problem är att vi inte har så många ridvägar, och om man ska rida ut en bit måste man förbi en gård med 2 grå helt galna skällande jakthundar i en hundgård... Mina hästar är inte ett dugg rädd för hundar som bara går förbi, men dessa är helt galna. DE hetsar på hästarna, kastar sig mot gallret hoppar upp så högt de kan . (tror att de försöker hoppa ut, det ser i varje fall ut så) de morrar och har sig, samtidigt som det skramlar i gallret de kastar sig mot, bara någon meter från vägen. Kan inte göra så mkt åt detta tyvärr, försöker undvika att rida där men det är synd då man inte har så många alternativ... Ägaren får inte ens tyst på dom själv. ( en gång när min häst stod på bakbenen där & vägrade gå förbi där kom ägaren ut och försökte) Jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om don kom sig ut när man red förbi...

Att miljöträna hästen tycker jag innebär just att utsätta hästen för olika situationer och gradvis öka svårigheten och då måste man ju faktiskt ge sig ut träna att gå förbi korna eller över vägen någon gång förr eller senare. Titta på kor och åkande bilar är ju inget man kan göra i ridhuset precis!

Och vad gäller hundar så tror jag de flesta hästar känner av skillnaden på en hund som faktiskt beter sig aggresivt och faktiskt jagar jämfört med hundar som skäller och med det menar att man inte ska komma närmare eller skäller för någon annan anledning.

Basilika skrev:
En stilla undran: Hur hade diskussionen gått om det inte varit en Dobemann utan t ex en Golden Retriver?

/Basilika, fd dobermann-ägare som mött ALLA fördomar kring denna hundras.
jag skulle förmodligen blivit lika förbannad om det så kommit en lejonklippt mellanpudel stormande mot en häst på ett sådant aggressivt vaktsätt att det skrämmer hästen..

rasen spelar ingen roll, en hotande hund är en hotande hund..

Jag fick min häst tillknölad av en häst en gång, både hästägaren o jag tyckte att det var han ansvar men det tyckte inte försäkringsbolaget.
Som du skriver så är det hundägarens ansvarsförsäkring som träder in, inte hundens försäkring som Ika77 antydde.
PL

jaha :idea: vifta lite med ett rep. :) undra om det funkar på mig med, jag blir också skraj när det kommer skällandes lösa stora hundar.

En av mina hundar (ridgeback) blev en gång attackerad av en argsint jack russell som högg rakt mot strupen. Jag var tvungen att ge den en välriktad spark som fick den att flyga en bit bort, den gav sig dock inte utan flög på igen och jag fick då drämma till den med kopplet för att den skulle ge sig.

Jag var däremot inte så rädd för att den skulle skada min hund utan tvärtom - att min hund skulle bli "pissed off" och suga tag i jack russell-kräket och då hade det helt plötsligt varit min hund som var mördarhund :crazy:

Vad sa då ägaren? "Kunde du inte hjälpt till att fånga min hund sitället för att bli så arg på den?". Eh... vad svarar man då? :crazy:

Ja du, vad svarar man pa den :crazy: Det finns väldigt mang aggresiva sma hundar oxa, det är nästan värre bitvis för dom tror inte dom maste uppfostra sin hunde för den är ju saaaaa liten och söt :crazy:

Som sagt, det är sällan hunden, oftast ägaren det är fel pa..... :smirk:

zask skrev:
Ja du, vad svarar man pa den :crazy: Det finns väldigt mang aggresiva sma hundar oxa, det är nästan värre bitvis för dom tror inte dom maste uppfostra sin hunde för den är ju saaaaa liten och söt :crazy:

Som sagt, det är sällan hunden, oftast ägaren det är fel pa..... :smirk:
Precis min åsikt! deta gäller i synnerhet terrier.
Det är med hundar som det är med hästar. Ju mindre dom är ju ettrigare är dom. :angel: (Lugn, alla shettis-ägare. Jag vet att det finns undantag.)

Disskuterade faktiskt detta mer en kille på L***försäkringar igår...
Enligt hon gäller följande:

Hundägaren har strikt ansvar för sin hund och vad den gör.
I fallet som tråden börjar med så är det ägaren som har ansvaret för att hunden skrämde hästen, och hundägarens försäkring ska täcka eventuell skada.
Detta gäller även om hunden hade varit i trädgården, innanför ett staket och skrämt hästen.

Det finns dock ett undantag, och det är om hunden attackerar eller biter en inbrottstjuv. Inbrott är hemfridsbrott, och man har rätt att frsvara sig själv och sin egendom. SÅ är tjuven inne i huset olovandes får han skylla sig själv. Biter hunden tjuven ute i trädgården eller i en fabrik, eller i stallet så är det hundägarens ansvar. Det är alltså bara i hemmet som hunden får bita och försvara tillåtet.

Häls Embla

EmblaAsk skrev:
Disskuterade faktiskt detta mer en kille på L***försäkringar igår...
Enligt hon gäller följande:

Hundägaren har strikt ansvar för sin hund och vad den gör.
I fallet som tråden börjar med så är det ägaren som har ansvaret för att hunden skrämde hästen, och hundägarens försäkring ska täcka eventuell skada.
Detta gäller även om hunden hade varit i trädgården, innanför ett staket och skrämt hästen.

Det finns dock ett undantag, och det är om hunden attackerar eller biter en inbrottstjuv. Inbrott är hemfridsbrott, och man har rätt att frsvara sig själv och sin egendom. SÅ är tjuven inne i huset olovandes får han skylla sig själv. Biter hunden tjuven ute i trädgården eller i en fabrik, eller i stallet så är det hundägarens ansvar. Det är alltså bara i hemmet som hunden får bita och försvara tillåtet.

Häls Embla
hmm men om man har stall på gården som ligger i anslutning med huset och det är alltså öppet mellan stall och hus med en olåst dörr, räknas det då som en del av "hemmet" eller är det "bara stallet"?
har man så så är det ganska lätt hänt att man har dyr utrustning i stallet och det är väl värt att vakta?

anne1 skrev:
Folk kan ju bli tvunga att göra av med sina katter för att de ligger i grannens utemöbler och det känns inte som en lika stor olycksrisk som en hund som vilt skällande jagar hästar!

för någon som är allergiker är det ganska allvarligt.. dessa utemöblier eller iaf dynorna as in på vintern tillsammans med katthår och kattstöv(?) och folk som är väldigt allergiska känner av detta..

samt hu kul är det att komma där med sina fina svarta bomullsbyxor och sätta sig i de "rena" mångfärgade dynorna.. för att 5 min senare när man ska iväg på arbetsintervjun inse att det är proppfullt med vita orangea och gråa katthår på hela byxorna!

man behöver inte göra sig av med katterna, man kan bygga en kattbur utomhus och ha katerna där.. eller ha dem inne.. valfritt, sålänge min bror inte får ellergiska reaktioner av håren eller jag får mina byxor nerhårade.. det är just därför MIN familj inte har katt..

Menar du att stall och bostad är i samma byggnad???????
Tyvärr tror jag att det ändå bara gäller bostaden, men jag är inte alls säker. Det enklast är att kolla med ett försäkringsbolag.

tyvärr, det är fel. Du är som hundägare skyldig ÄVEN om någon gjort inbrott och blivit hundbiten. Däremot kan du hävda nödvärnsrätt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 415
Senast: citrus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 756
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Finns det lämpliga åtgärder att vidta mot grannen och hans hund? Grannen bor en bra bit bort och han har en schäfertik som är arg på...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve