Vad gäller? Hund skrämmer häst

Sv: Vad gäller? Hund skrämmer häst

he he, det är ny jag avlar fram.. dobberman tänder på en papillion (blev det rätt nu?)

Mina springer ju inte, men de är oxå vana vid hundar. Min skäller ju och springer runt benen på dem.

I detta fall vet jag inte, men det beror helt klart på situation. Om hunden springer på ett område, där man inte får rida och håller sig där? Hunden gör ju ingen fysisk skada på häst eller ryttare, däremot så orsakar den att hästen blir skrämd?

Om man rider ut med sin häst, bör man inte vara aktsam om man vet att det finns hund på ett ställe? Nu pratar jag inte om Görel, men överlag bör man ju ha miljötränat sin häst något.. sen kan man ju inte förutse alla situationer, men hundar är dock vanliga i de flesta miljöer, såsom tävling etc...

Flyttar till Hästverksam där juridiska frågor ingår (även om det här även verkar bli en hundrasdiskussion :confused: )

mandalaki/moderator

Jag ska göra så här. Kommer att leda ut en häst till samma väg och filma, inklusive ljud, hunden så ska vi se hur många som fortfarande anser att man kan miljöträna hästar inför det.

/Jane

Som jag skrev, jag kan inte veta i just detta fallet hur det gått till och dömer inte i det.

Men jag menar att man som ryttare inte helt kan frånsäga sig ansvaret för att se till att sin häst är miljötränad för vissa situationer innan man ger sig in i dem. Jag rider inte ut på stor asfalterad väg innan jag är säker på att hästen är något sånär trafiksäker.

Som bilist har man oxå strikt ägar/förar ansvar, men vad hjälper det när man ligger som en pannkaka på asfalten?

Har ju schäfer själv, rider förbi en rottis som skäller järnet och gör utfall när jag rider in på gården, mina bryr sig inte, med det inte sagt att de inte brytt sig i just den situation du hänvisar till.

När det gäller hundar finns det bestämmelser om ett ganska strängt ansvar. En hundägare har sk strikt ansvar, dvs ansvar även utan oaktsamhet, för skador som orsakas av hunden. Bestämmelser finns i lagen om tillsyn av hundar och katter som härstammar ända från 1943. Förutom att ägaren har strikt ansvar vilar även ett sådant ansvar på den som tex tillfälligt nyttjar hunden. Hundägareansvaret är bra mycket strängare än det vanliga djurägaransvaret som gäller för tex kor, får hästar.

Jag såg ett program på tv om någon människa som förlorat rätten att ha sin hund. Den hade inte bitit någon, men den gjorde hotande utfall och skällde hela tiden. Alltså verkar det inte som att det måste ha "hänt" något för att hundägaren ska anses ha brustit i sitt ansvar.

Men det är svårt, sånt där. Hundägaren kan ju veta att hunden är helt ofarlig och bara "fånar sig", men för en som inte känner hunden kan det se väldigt otäckt ut.

Hennes hemförsäkring ska täcka det. De sa mitt försäkringsbolag när jag ringde och frågade angående en häst jag hade som knölade en bil. De sa att hade det varit en hund hade de kunnat hjälpt mig på en gång,eftersom man har strikt ansvar för sin hund men eftersom det handlade om häst så var det inte säkert att ansvaret skulle vara mitt.

Ja,det finns farligare hundar än Doberman.Det råkar faktiskt vara så att Golden retriever toppar listan över de hundar som biter mest!!!
Tro det eller ej.Min ena flicka blev svårt biten av en hund för några år sedan och läkaren på sjukhuset frågade först av allt om det var en Golden.....

Kan du ge mig länken till den sidan vart statistiken om detta står ?? Har sett många skrivit om just Golden (inte här), men INGEN kan ge mig en källa ?! Är det måhända hörsägen ?

Visst "vimlar" det av hundar på tävlingar men det klagas ju också en hel del på det... Vad jag förstått så vill man, i regel, från arrengörernas sida att hundar ska kopplas och hållas under uppsikt. Tyvärr så är hästfolk ett ovanligt egotrippat släkte så det verkar vara en omöjlig önskan...

Tycker också att det är ganska barnsligt att klaga på att hästen är dåligt "miljötränad". Alla kan ju inte ha gamla döva ök heller. Ska man inte kunna rida ut unghästar?

klart man ska kunna göra, men man rider väl inte förbi kor eller ut på traffikerad väg utan att ha tränat hästen för en sådan situation? Inte jag iallafall, jag är rädd om mig och hästen.

Sen kan man inte förutse alla situationer, jag syftar som sagt inte på detta fallet utan helt allmänt.

Har sett många skräckexempel med ryttare på rena nervknippen, många yngre ryttare tycker dessutom det är lite kul och coolt att klara en hispig häst!

Fast det är inte så lätt. Min häst är van vid dem hundar han känner, dem kan skälla och springa omkring hur mycket dem vill. Men när en stooor okänd schäfer kom rusandes mot oss och skällde som en tok var verken jag eller hästen särskilt lugna. Jag hann tänka många tankar innan hunden stannade och sprang tillbaka till sin husse.

Vore också intresserad av statestiken. Rör mig ganska mycket i goldenkretsar och har hittills inte träffat på en aggresiv golden :idea: . Däremot så kan dom som ALLA andra hundraser säga ifrån i ett trängt läge. Som förälder kanske man inte alltid hinner se vad som händer.

Skador fick hunden och det ganska mkt. Denna hoppande gapande hundägare finns här på Buke.

Finns inga farliga hundraser...bara farliga (olämpliga) hundägare :mad: Har inga hästar som direkt är rädda för hundar men det är klart hoppar de över ett staket ett par meter framför reagerar hästarna men inte överdrivet. Skulle inte ge mig ut på en häst som inte är "trafiksäker"vad det nu innebär, en häst är en häst....

Rolle på Österlen, husse till Maximus(vår tredje Leonberger)

Senast ändrad:

usch :cry: var det sa illa, det sag OK ut precis efter men jag kan tänka mig att det gjorde ordentligt ont.....just därför bör man som vettig ärgare be om ursäkt och ge sitt nummer för ev veterinär kostnader atminstone! :mad:

Hoppas alla mar bra nu!

lånar knapp* Som hundägare är man ALLTID ansvarig för vad hunden ställer till med. Det kan dras til den grad att det är absurt, men sån är (tyvärr) lagen.
(ägare till rottweiler och f.s ägare till 2 dobermans och framtida ägare till "golvmoppsras")

I det här fallet är det ju uppenbart att hundägaren har och ska ha avsvaret.
Men jag tycker att hundägarens juridiska ansvar är för stort i många fall. Om denna dobermann hade stått i en hundgård en bit från vägen och hästen iallafall hade blivit skrämd, så hade det fortfarande varit hundägarens ansvar, och det är inte rätt enl. min åsikt.

Det stod om det i ridsport och även i våran lokala tidning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 415
Senast: citrus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 756
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Finns det lämpliga åtgärder att vidta mot grannen och hans hund? Grannen bor en bra bit bort och han har en schäfertik som är arg på...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama