Vad gäller? Hund skrämmer häst

Sv: Vad gäller? Hund skrämmer häst

Mina hemskaste erfarenheter av hunda har jag med en Teurverens, en Schäfer och en Mellan Schnauser. (Varför är hundraser så svårstavade?)

Så det är inte rasberoende hur otäckt det är.
Men det är en beskrivning på hur hunden ser ut.

hmm, som hundägare har man sk strikt ägaransvar. Men hunden gjorde å andra sidan inget? Det är ju ganska normalt att skälla för en hund?

Jag tror att om hunden anfallit så hade det definitivt varit hundens fel, men allt den gjorde var att skälla, det var hästen som reagerade och orsakade skadan....

Men jag är absolut inte säker... Har ju själv en schäfer som springer innanför min tomt, hästar rids utanför på vägen och han följer dem längst kanten och skäller... men han gör inget...

Var dobermannen kopplad? Isåfall får väl terrier ägaren skylla sig själv som släppte fram den...

den var kopplad och lag bervid sin ägare, terriern gick förbi utan att ens titta pa dobermanen...... :crazy:

synd om terriern, men samtidigt bör man ju hålla avstånd.. åtminstonde koppel avstånd, om man inte vet, kan vara en söt chiuava nästa gång som hoppar på den

Jo Terriern var oxa kopplad och Doberman hoppade upp och tog tag i den.... Plats fanns inte alls tyvärr :crazy:

Jag tycker det är tragiskt att det händer pa en san plats när alla ser men även att ägaren inte ens vill prata med terrier ägaren...det säger ju en hel del om henne :mad:

HAr läst hela tråden nu, och ser att det råder lite delade meningar. Diskussionen liknar ju faktiskt den som var upp för ett tag sen, vem är felet om ens häst sparkar någon som går in i hagen.

Det är ju t.o.m så att hundägaren är ersättningsskyldig om en inbrottstjuv blir skadad av en hund som vaktar sitt hem, så det känns ganska självklart att hundägaren är ansvarig för var hunden befinner sig. (Tror dock inte det är jättevanligt att tjuvar anmäler de som de brutit sig in hos)

I mina ögon är det också skillnad på om hunden skäller innanför sitt staket så hästen som går utanför blir rädd, och om hunden är lös utan ägarens uppsyn.

Folk kan ju bli tvunga att göra av med sina katter för att de ligger i grannens utemöbler och det känns inte som en lika stor olycksrisk som en hund som vilt skällande jagar hästar!

Sen spelar det ingen roll vad det är för hund, vet en tant som hetsade sina 2 små pudlar mot hästar så fort hon fick chansen, det slutade med att en shettis blev skrämd och tippade av sin lilla ryttare så hon slog sig ordentligt!

Jag är övertygad om att diskussionen gått likadant. Jag har för mig jag läst något liknande där en spaniel var inblandad.

Nu har du redan fått det här svaret, men eftersom det finns de som ändå inte vet hur det förhåller sig känner jag mig tvungen att upprepa vad som redan sagts: som hundägare har man strikt ansvar för sin hund!

Det är alltså skit samma om den skrämmer en häst på sin egen garageuppfart, i köket eller ute på ett fält, hundägaren har 100% ansvar för den skada hunden ställer till med.

Jag har inga fördomar mot dobermann eller rottweiler, men jag en fruktansvärd respekt för dom. Går aldrig fram om jag inte hört att det var pkej och hälsa.

Zask: Skrev inte ägaren till terriern här inne? Har för mig det...

Till trådskaparen: Hundägarens ansvar. Det har hänt samma när jag har varit ute och ridit, fast jag vet inte var det var för ras på hunden. Ägaren plingade i sin plinga och hunden kom tillbaka till slut, efter att hunden gått runt min hästs ben. Jag har tur som har en häst som är van vid hundar.

Hoppas Voltis mr bra skickar en stor krya på dig kram!

Kram Favina :bump:

Det vet jag inte men jag kan första att hon tar upp det :smirk:

Klintan skrev:
Mjo, men jag hade tyckt det var läskigare med en "anfallande" doberman än en "anfallande" papillon... Men det är väl fördomsfulla jag :o . Sorry...
Nja, fast den jämförelsen stämde inte riktigt överrens med vad basilika och jag menar..
Jag skulle oxå föredra en ilsken papillon före en ilsken dobermann ..
Papillonen viftar man undan, typ.. :angel:

Men jag vet inte vilket som jag skulle föredra om jag fick välja mellan en ilsken dobermann och en ilsken labbe, tex.
Det är nog ganska illa båda och inget jag vill uppleva.
Men det blir inte så stora rabalder om det hade varit en golden eller labbe som anses som " snälla barn-hundar" i övrigt..
Dobermann däremot.. Oj oj oj ! Värsta mördarhunden..

Dobermann är respekt! ;) :angel:

Senast ändrad:

ankans skrev:
synd om terriern, men samtidigt bör man ju hålla avstånd.. åtminstonde koppel avstånd, om man inte vet, kan vara en söt chiuava nästa gång som hoppar på den
vad är det för konstig hundras? :rofl:

Dessutom undrar jag hur man tränar sin häst att inte reagera det minsta när en stor hund kommer rusandes. Hästern gör det mest naturliga, FLYR!

Jag vet inte om det var din knapp jag använde när jag la mitt inlägg...
Menade inte dig. ja, jag menade inte nån speciell utan det var bara ett generellt konstaterandefrån mitt håll.. *sorry om du trodde det var till dig*

Jag menar inte att rikta till nån speciell. Det var bara en liten parentes från mig då Basilika tog upp ämnet..

Absolut inte! Som hundägare har man strikt ansvar för vad hunden "hittar på". Ägaren ska ha den under uppsikt så att den inte vållar obehag.
J*kla stil, tursamt nog är inte min häst rädd för hundar så jag hade nog kunnat rida ner hunden! :devil:

Okej, jag tackar alla för svaren. Så om det kommer till kostnader för läkarvård, medicin, sveda och värk och förlorad arbetsinkomst så är det hundägaren och dennes försäkringsbolag det ska anmälas till?

Basilika! I det här fallet var det en specifik hund. Eftersom jag inte är hundägare själv kan jag inte bedöma rykten men nog lyckas just den hunden skrämma mig också.

/Jane

Daydream skrev:
Absolut inte! Som hundägare har man strikt ansvar för vad hunden "hittar på". Ägaren ska ha den under uppsikt så att den inte vållar obehag.
J*kla stil, tursamt nog är inte min häst rädd för hundar så jag hade nog kunnat rida ner hunden! :devil:

Ja tack! Du är välkommen till stallet så kanske du kan lära hunden att vara rädd för hästarna istället! :idea:

/Jane

ika77 skrev:
Men det blir inte så stora rabalder om det hade varit en golden eller labbe som anses som " snälla barn-hundar" i övrigt..
Dobermann däremot.. Oj oj oj ! Värsta mördarhunden..

Jag kan ha fel, men min gissning är att hästen i fråga INTE har några fördomar mot dobermann eller andra raser; den blir skitskraj om det kommer en hyggligt stor jycke och skäller, oberoende av ras, färg och kön.

Du är i regel inte ansvarig för vad din häst gör inom ramen för "otursamhet". T ex knyckla till en bli om den skyggar mot en parkerad bil. Det borde även gälla "sparka till hund". Hästägare har inte samma strikta ansvar som hundägare.

tifo skrev:
Jag kan ha fel, men min gissning är att hästen i fråga INTE har några fördomar mot dobermann eller andra raser; den blir skitskraj om det kommer en hyggligt stor jycke och skäller, oberoende av ras, färg och kön.
Det kan jag mycket väl skriva under på! :bow:
Jag ville bara understryka det som Basilika skrev med lite egna åsikter.... :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 415
Senast: citrus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 756
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Finns det lämpliga åtgärder att vidta mot grannen och hans hund? Grannen bor en bra bit bort och han har en schäfertik som är arg på...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama