Vad gäller? Hund skrämmer häst

Sv: Vad gäller? Hund skrämmer häst

Galler det aven om man har varningsskyltar? Har nere kan man slippa ansvar om det sitter en varning for hunden skylt vid dorren eller fonstret som tjuven gar in genom.

Det hjälper inte att du har skyltar. Du blir ansvarig iallafall.
Det finns ju massor av människor som inte kan läsa vad det står. T.ex. Analfabeter, blinda, utlänningar, barn, m.fl.

Jag har svårt att förstå VARFÖR man är tvungen att ta med sig hunden på en hästtävling? Det kan ju var trångt och bökigt, fullt med ungar, hästar andra hundar osv. Mina 2 jyckar lämnar jag hemma när jag åker ut på en tävlingsplats. De skulle bli urstressade om jag släpade med dem ut på en stor tävlingsplats där det kan vara både trångt och stökigt. Visst ska hundar klara olika miljöer, men bland är det faktiskt bättre att lämna dem hemma i lugn och ro...

För min del skulle det sluta med att min schäfer sätter tänderna i någon annans hund när det blir för trångt, allt för att skydda sin matte :crazy:

/Lizzie

Detta tycker jag är märkligt. Om jag går med hunden i koppel då? och den börjar skälla? Är det oxå mitt fel om en häst blir rädd?

Hunden har ju inte bitit någon, den har ju endast skällt, vilket väl ändå måste anses som ett naturligt beteende hos en hund?

Men du har säkert rätt, men fel är det isåfall tycker jag...

Vad man tycker om en lag spelar ingen roll, som hundägare är man strikt skyldig till allt som hunden orsakar. Märkligt att så många hundägare inte är medvetna om det? :confused: Vi har tre hundar och nog 17 är vi medvetna om att det är vårt ansvar, oavsett om de är kopplade, hemma eller ute i skog och mark. :smirk:

Så dina hundar skäller inte då om de ser något som de blir upphetsade för?

jag vet att jag har strikt ägaransvar för min hund, men i vilka situationer gäller det? När den skäller eller när den biter eller attackerar? Tycker det är två olika saker.

Jag ser det som en självklarhet att det är mitt ansvar om hunden biter eller attackerar.

Men för att den skäller när jag går med den i koppel eller är på min gård? Tveksamt tycker jag...

Hela innebörden av strikt ansvar är att det ALLTID gäller! Det spelar alltså ingen roll att du inte alls varit ovarsam, du är ansvarig ändå. Det kan dock bli så att ett eventuellt skadestånd jämkas, ibland ända ner till noll, men ansvaret finns ändå kvar.

Visst skäller mina hundar, men det är som sagt skit samma. Skrämmer de någon häst så det sker en skada är det jag som hundägare som är ansvarig! Ska det vara så svårt att fatta vad som menas med strikt ansvar? :confused:

Nä, jag har inte svårt att fatta, trevlig samtalston förresten, gynnar stämmningen :idea:

Men jag behöver inte tycka det är rätt för det. Tycker inte det är en bra lag ur ett sånt här perspektiv.

tifo skrev:
Jag kan ha fel, men min gissning är att hästen i fråga INTE har några fördomar mot dobermann eller andra raser; den blir skitskraj om det kommer en hyggligt stor jycke och skäller, oberoende av ras, färg och kön.

Mest klockrena inlägget i denna tråd :bow: :D

/Voltis som äntligen hittat tråden :o

Vissa har skrivit att man i viss mån får skylla sig själv om man inte tränat en häst i vissa miljöer etc.
Jag var 200 meter från stallet på en grusväg och var faktiskt inte beredd på att en skällande stor hund skulle komma rusande över ängen emot oss i 200 km/h. Jag rider hästen en gång i veckan, och jag kan väl inte undvika alla ställen jag inte först tränat honom på? :confused:
Han har sett skällande hundar förr, men de har varit kopplade på stallplan, inte attackerande :smirk: .

Till alla: jag mår bra, lite blålila på knäna bara ;) .

Det finns gott om lagar som är korkade och inaktuella, men så länge det är en lag så är det den som gäller. Ens personliga tyckanden spelar ingen roll. :smirk:

Du får väl jobba för att den avskaffas eftersom du tycker den är så dum. :idea:

Ni har all alldeles rätt i att en hundägare har strikt ansvar.
Det är dock inte så lätt att avgöra i detta fall.

I steg ett har hunden har rusat runt och skällt, det är hundägarens "fel".

I steg två har hästen kastat av ryttaren.
Problemet kan bli att visa att allt är hundägarens ansvar.

Jag tycker att ni skall göra så här:

Om det går att prata med hundägaren skall ni ställa krav till denne. Sved och värk samt eventuella reella kostnader.
Uppmana denne att ta kontakt med sitt hemförsäkringsbolag.

Bolaget utreder om hundägaren är skyldig att betala enligt skadeståndsrätt och hur mycket i så fall. Om hundägaren inte är skyldig att betala händer ingenting. Är hundägaren skyldig enligt skadeståndsrätt får du betalt av bolaget, utom hundägarens självrisk den skall denne betala direkt till dig.

Omdet inte går att prata med människan skriv ett brev. Händer inget skriv ett nytt och meddela att du tänker skicka ett till tingsrätten (=stämning). ¨Då blir det nog fart på hundägaren. ;) Skriv gärna i brevet att hundägaren skall ta kontakt med sitt hemförsäkringsbolag. Det är bra för bägge parter.

Lycka till..

Frasse

I ditt fall, om jag förstått det rätt, så var ju hunden utan uppsyn så ditt fall är ju solklart.... :)

Jag tycker personliga tyckanden spelar roll i ett diskussionsforum. För mig funkar ett diskussionsforum så, att man ventilerar åsikter och väger för och nackdelar, detta gör jag för att ska få en mer nyanserad bild i ett ämne, och kanske på så vis skaffa mig större förståelse och ödmjukhet för vår icke svart-vita värld.

Men som sagt, alla är vi olika :smirk:

Carmenzita skrev:
Om du bara hade nhtränat din häst lite mer så hade det inte hänt. Det är sålunda ditt fel. Köp genast repgrimma eller en klicker-mojäng.

Nej, nu har jag trist humor. Igen. Skönt att häst och ryttare överlevde. Jag har blivit jagad av en collie (Lassie är blott en chimär!!!) och det var jäkligt obehagligt. Men som vanligt var det hundägaren som var irriterad...

:rofl: jag höll på att storkna när jag läste innan jag insåg att det var ett skämt :D

zask skrev:
Jo Terriern var oxa kopplad och Doberman hoppade upp och tog tag i den.... Plats fanns inte alls tyvärr :crazy:

Nu vet jag att detta inte var din hund/hundar så jag riktar inte min kritik mot dig, KANSKE INTE MOT NÅGON HÄR, MEN DETTA ÄR VANLIGT FOLKVETT :bump:

ALLA HUNDÄGARE SKA HÅLLA SINA DJUR KOPPLADE OM DE INTE HAR KONTROLL ÖVER DEM. SVÅRARE ÄN SÅ ÄR DET INTE!!! LÅT DEM FÖR FASIKEN INTE NOSA PÅ VARANDRA, SLÄPP INTE FRAM DOM ÖVERHUVUDTAGET. DET ÄR SÅ MAN UNDVIKER SÅDANA SITUATIONER. ÄR DET MYCKET FOLK, LÄMNA DEN STACKARS HUNDEN HEMMA :devil:

SKÄLLER DIN HUND PÅ FÖRBIPASSERANDE ELLER STICKER DEN IVÄG UTANFÖR TOMTGRÄNSEN SÅ HA DEN INTE LÖS. ENKELT. ÄR HÄSTEN RÄDD FÖR SKÄLLANDE HUNDAR, RID INTE FÖRBI DÄR DU VET ATT HUNDAR KAN FINNAS LÖSA. DET GÅR INTE ALLTID ATT FÖREBYGGA OLYCKOR MEN MAN KAN JU ALLTID FÖRSÖKA.

HUNDÄGAREN MÅSTE INTE HA SIN HUND KOPPLAD PÅ SIN TOMT, MEN STICKER DEN IVÄG SÅ GÄLLER DET ANDRA SAKER. FÖR ER SOM VET EN GNUTTA OM JAKT OCH HUNDAR SÅ VET NI OCKSÅ KANSKE ATT HUNDAR INTE FÅR SPRINGA LÖSA VISSA PERIODER PÅ ÅRET PGA ATT DJUREN I SKOGEN INTE SKA STÖRAS NÄR DE KALVAR.

PRATA MED HUNDÄGAREN OCH BE HENNE HÅLLA BÄTTRE KOLL PÅ SIN HUND. SÄG VAD SOM HÄNDE OCH ATT DIN MEDRYTTARE SKADADE SIG, OCH ATT NI TYCKER DET ÄR OBEHAGLIGT NÄR DEN KOMMER FARANDE. LÖSSPRINGANDE HUNDAR HAR MAN INGEN KONTROLL ÖVER. DU KAN ALDRIG VETA VAD EN HUND KAN GÖRA, HUR VÄLDRESSERAD DEN ÄN ÄR - OAVSETT OM DET ÄR EN SCHÄFER, JAKTHUND, ELLER TAX. :smirk: KLART MAN INTE KAN UNDVIKA ATT EN HUND SKÄLLER MEN DEN SKA INTE KOMMA SPRINGANDE OCH SKÄLLA OCH HOTA OCH SKAPA OBEHAG.

Ibland undrar man vad hundägare tänker på. Vi har haft några incidenter med en hund som kommer och jagar hästarna när vi rider, så en dag möter vi hundägaren och vi frågar honom om hunden var lös eftersom vi hörde den skälla. Det visades att hunden just då var inne. Vi frågade då om hunden brukade jaga hästarna och ägaren sa att det brukade den göra men att det inte gick att göra något åt!! :mad: . Har man inte koll på sin hund får man väl se till att den är kopplad!! :mad:

ankans skrev:
Detta tycker jag är märkligt. Om jag går med hunden i koppel då? och den börjar skälla? Är det oxå mitt fel om en häst blir rädd?

Hunden har ju inte bitit någon, den har ju endast skällt, vilket väl ändå måste anses som ett naturligt beteende hos en hund?

Men du har säkert rätt, men fel är det isåfall tycker jag...

FÖR ÖVRIGT TYCKER JAG ATT MAN SKA HA SÅN PASS PLI PÅ SIN HUND SÅ DEN SLUTAR SKÄLLA OM MAN SÄGER ÅT DEN. JAG TYCKER TE ATT DET ÄR ETT NATURLIGT BETEENDE OM MIN HUND SKÄLLER PÅ EN RYTTARE OCH HÄST SÅ DEN FAR I BACKEN OCH SLÅR SIG. HUNDEN SKA RESPEKTERA MIG SOM LEDARE OCH SÄGER LEDAREN ÅT HONOM ATT SLUTA SKÄLLA OCH ATT DET INTE ÄR NÅGOT FARLIGT SÅ SKA DEN LYDA.

KRYA PÅ DIG VOLTIS :banana:

Zoya skrev:
Vad sa då ägaren? "Kunde du inte hjälpt till att fånga min hund sitället för att bli så arg på den?". Eh... vad svarar man då? :crazy:

Då ber man henne vänligt men bestämt att fara ända in i baljan eller så stryper du henne :angel: :smirk:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 415
Senast: citrus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 756
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Finns det lämpliga åtgärder att vidta mot grannen och hans hund? Grannen bor en bra bit bort och han har en schäfertik som är arg på...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?