Vad gäller då man flyttar innan uppsägningstidens slut?

Sv: Vad gäller då man flyttar innan uppsägningstidens slut?

Jag funderar på samma sak nu. jag sade upp min box och valde att flytta på en gång. stallägaren trodde att h*n hade någon som kunde flytta in så jag skulle slippa dubbel hyra, det hade h*n inte.
Men eftersom jag fortfarande betalar hyra får väl inte stallägaren ta in någon annan i min box utan att säga till mig för dås ka jag väl slippa betala?
Jag har väl rätt att ha min box kvar, alltså jag får ju stå där tills uppsägningstiden är slut alltså skulle jag kunna ställa grejjor i min box nu eftersom jag betalar, eller?
så har jag fått lära mig iaf..

Jag tycker som du! Betalar man för stallplatsen, måste man väl få utnyttja den...om det så är för "saker".
Vad jag vet är det olagligt att ta ut "dubbla" hyror!

Jag har råkat ut för detta fast då hade jag min häst hemma på bete och det var en annan tjej som "hyrde min box så jag slapp betala. Men under denna tid så sa jag upp min plats och i samband med det. flyttade en annan tjej (och min häst var fortfarande hemma och skulle så förbli till hösten) och då ville stalllägaren ha kallhyra av mej för uppsägningsmånaden, fast min box var upptagen av första tjejen och hon vägrade ta den som blev ledig. När dom var på mej igen (träffades ju inte så ofta) och sa att dom ville ha sin kallhyra för min månad så frågade jag om den andra hyresgästen fortfarande stod kvar i boxen, då sa hon nej. Var då tvungen att åka till stallet o kolla och mkt riktigt var min box fortfarande i bruk av samma person som stått där hela sommaren och hon skulle bli kvar till hösten men inte i någon annan box. Jag tog upp detta med stallägaren, det blev en massa tjafs förståss men då föreslog jag att jag betalar kallhyra men tar ut den av nya gästen, men det ville inte stallägaren för naturligtvis ville dom ha kallhyran av henne åxå...... Men ville nya gästen betala två kallhyror för en box som hon haft i 4 mån...skulle väl inte tro det. Det slutade med att jag betalade ej, nya gästen betalade och sa upp sig liksom de andra somvar där, för det kom fram att det var massa mer tjafs. Nu står stallet tomt 10 boxar (så när som en egen pensionär och ett litet sällskap) jätte fint och ridhus som inte nyttjas av någon.... ingen orkar med dessa stallägare.

Men samtidigt, har du läst vad TS skriver? Det handlar alltså inte om en box utan om en inackordering där allt ingår, då köper man en tjänst och hyr alltså inte en box.
Sen som i detta fall. 5 dagar vilken vinst kan en stallägare göra här?

Jag har läst vad TS skriver, nu skrev jag ett inlägg om mig själv i själva diskussionen...
Man hyr ju en box samtidigt som man köper en tjänst. Du köper ju inte bara stallägarens tjänster, oftast så finns det ju ett belopp inräknat som är för box, hagar, el, underhåll, slitage och allt sådant med. Så när du flyttar betalar du inte för stallägarens tjänster, utan bara hyran för boxen..

Men här görs skillnader när det gäller lagen, och det är den man stödjer sig på vid ev konflikter.

Jag har råkat ut för detta fast då hade jag min häst hemma på bete och det var en annan tjej som "hyrde min box så jag slapp betala. Men under denna tid så sa jag upp min plats och i samband med det. flyttade en annan tjej (och min häst var fortfarande hemma och skulle så förbli till hösten) och då ville stalllägaren ha kallhyra av mej för uppsägningsmånaden, fast min box var upptagen av första tjejen och hon vägrade ta den som blev ledig. När dom var på mej igen (träffades ju inte så ofta) och sa att dom ville ha sin kallhyra för min månad så frågade jag om den andra hyresgästen fortfarande stod kvar i boxen, då sa hon nej. Var då tvungen att åka till stallet o kolla och mkt riktigt var min box fortfarande i bruk av samma person som stått där hela sommaren och hon skulle bli kvar till hösten men inte i någon annan box. Jag tog upp detta med stallägaren, det blev en massa tjafs förståss men då föreslog jag att jag betalar kallhyra men tar ut den av nya gästen, men det ville inte stallägaren för naturligtvis ville dom ha kallhyran av henne åxå...... Men ville nya gästen betala två kallhyror för en box som hon haft i 4 mån...skulle väl inte tro det. Det slutade med att jag betalade ej,.

Men är det inte så att när man hyr en boxplats i ett stall så hyr man väl inte en utvald speciell box.?

Utan man hyr en box i stallet, i alla fall har det vart så där jag stått.

Man kan alltså bli ombedd att byta box om så skulle vara.

I ditt fall så tror jag att stallägaren hade rätt att ta ut kallhyra av dig under din uppsägningstid, för det fanns ju en box ledig åt dig i stallet om du hade önskat.

Så har jag i alla fall förstått att det funkar.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 145
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar