Vad gäller då man flyttar innan uppsägningstidens slut?

Sv: Vad gäller då man flyttar innan uppsägningstidens slut?

Regelboken säger att det är okej. Du har själv valt att flytta innan uppsägningstidens utgång.

Om du läser ordentligt innan du kommer med påhopp vore jag tacksam!

Det handlar inte om att jag är snål, gniden kalla det vad du vill.
Jag har flyttat från en ställe där varenda liten regel skulle följas in i minsta detalt anledningen till att just denna fråga är "viktig" för mig är för att stallägarna använt den till sin fördel flera gånger förut då andra flyttat och man har velat byta box t.ex eller då andra velat komma till stallet. Det jag då lessnar på är att då jag flyttar får jag tydligen inte använda mig av den regeln för då slingrar dom sig!
Skulle jag ha stått på ett annat (bra och trevligt) ställe där stallägarna varit schyssta och flyttat som jag gjorde nu hade jag inte ens tänkt tanken! Men som någon skrev är någon pettimeter mot en hela tiden så blir man sån själv tillbaka och det må vara barnsligt osv men ibland reagerar man så!

Men fortfarande så är det Du som hyr box, De som äger stallet! Regler finns för de som HYR box och brukar faktiskt inte inbegripa de som äger stallet. Stallet är ju faktiskt deras eget och de har full bestämmanderätt över det!

Finns det regler så anser jag att de skall följas till punkt och pricka, om tex jag som stallägare gör något annat så anser jag det vara mig förunnat då man faktiskt äger stället. Men jag hade krävt att alla andra följde de regler som finns.

Det är just av denna åsikt som jag aldrig någonsin mer själv kommer att hyra ut en enda boxplats i mitt stall, trots förfrågningar!

Men jag menar 5dagar :confused: Det gör ju varken till eller ifrån och med din inställning så förstår jag inte varför du inte stannade kvar dessa dagar istället för att gnälla.

Regler är till för att följas, men regler finns också för både stallägare och hyresgäster!
Jag anser inte att det är rätt att plocka fram regler till sin egen fördel när man i en annan situation väljer att inte följa den för att det inte passar just då! Ska man ha regler ska dom också tillämpas oavsett vem som vinner på det, bör väl också tillägga att då reglerna som funnits för dom som stallägare har kommit på tal har dom inte varit lika snabba med att vifta med regelboken...

Jag har skrivit innan i tråden att det är inte det att jag flyttar ut tidigare utan att jag betalar för att någon annan (allt ingår i stallhyran).

Senast ändrad:

Just därför så kommer jag aldrig att hyra ut stallplatser någonsin.

Är det mitt stall så är det mitt, där bestämmer jag! Jag har haft hästar uppstallade under väldigt många år och aldrig haft några sådana problem eller brytt mig om någon annan flyttar in tidigare när jag flyttar ut. Det kan ju faktiskt bli ett omvänt problem för dig någon annan gång.

Jag förstår dig, skulle heller aldrig ha inackorderinger. Skulle jag ha det skulle jag i alla fall inte behandla dom som mina gamla stallägare har behandlat sina hyresgäster.

Det finns stallägare som bara har regler för sina hyresgäster och har rätt att göra precis vad dom vill och när dom vill, men då vet man det när man flyttar in och jag kan förstå att man vill ha det så. vad jag däremot inte tycker är Ok är när man har regler för båda parter men följer dom när det passar.

Är det så få dagar som det är för din del skulle jag vara tyst.
Hade det varit någon månad kvar hade jag krävt att hon tar över betalningen om hon då ska ha boxen,
dvs. du slipper den månaden. Men när det handlar om dagar så skulle jag inte bry mig.

Så kör vi i stallet, jag tog över stallhyran efter den tjejen som stod i min nuvarande box.
Hon slapp alltså betala uppsägningen överhuvudtaget.

Senast ändrad:

Regelboken säger att det är okej.

Vilken regelbok då??

Helt ärligt...hade stallägarna varit sådana "pettimetrar" under tiden JAG varit inackorderad, så hade jag nog oxå reagerat som TS! Varför skulle jag betala för någon annan, om så 5 dagar?
VARFÖR ska en stallägare få ta in en ny i stallet som ska få utnyttja "mina pengar" till foder, stö etc.? Hade stallägaren ringt mig och sagt:
-Att nu kommer en ny häst. Är det OK? H*n kan höra av sig till dig o betala för de dagarna som är kvar.
DÅ hade det varit helt OK för mig! ...och vad jag vet får man inte ta ut dubbla hyror.
Lite smidighet som stallägare kan vara bra det med.:crazy:

Jag kan fortfarand reta mig på att jag var tvungen att betala månadshyra för en månad i mitt förra stall.
Min 1-åring gick ihop med 3 andra åringar på gården där han är född. (Stallägarna äger hingsten som tjuvbetäckte mitt sto.) Pga MYCKET lerig hage, som unghästarna fick gå i under hela vintern. Utvecklade sig en risk för att min skulle få bockhov, då leran slet på framtårna. För säkerhets skull skulle jag, enl. vet o hovslagare, sätta tåskor på honom. Allt frid o fröjd. Men när hovis (tillika stuteriägare) kom o skulle sko honom....FICK han inte! Då hade stall-mamman sagt stopp. (Jag var på resa m. familjen.) TÄNK om han skadade de andra! Så pga att stallägarna förvägrade mig att sätta tåskor på min häst (f.ö. många höjda ögonbryn på alla hästfolk jag känner + hovis o vet.), och därför antagligen skulle få bockhov, fick jag byta stall. Och sen har de mage att tycka att jag ska betala ytterligare månadshyra. Jag VILLE ju inte flytta!...utan blev tvingad!
Men eftersom jag redan kollat lite om inkörning, hade jag redan en kontakt med ett stall m. inkörningsmöjligheter. Så jag ringde henne o frågade om det var möjligt att min fick komma på en gång, och med tåskor! Inga problem sa hon! Nu har han stått där i ca. 10 månader. Nu utan tåskor, men i somras med. Ingen av de andra unghästarna blev skadade av skorna!
Nu blev det ett riktigt bra slut på historien, trots allt! Min pålle trivs otroligt bra, och jag med. En aningens aning syns det på ena framhoven, men ingen fara. Han är inkörd och älskar att "jobba" lite.

Visst...löjligt att hänga upp sig på pengarna. Men det är ju inte det som är poängen! Det är sättet att bli behandlad på!

Kan tillägga att jag stod uppstallad i ett par år i det andra stallet. Trivdes rätt bra! Men det var lite upp o ner. Mamman i stallet hade många konstiga ideér om hästhållning under åren, och var ingen "hästtjej" egentligen.

Så jag förstår TS!
Sen till alla stallägare...NATURLIGTVIS ska inte de som hyr in sig, få göra som de vill!
Bästa är en öppen dialog! :)

Jag tycker det är fräckt!
Om hon inte hade en ersättare OK att du betalar men att hon tar ut dubbelt är lite sniket, du kunde fått slippa

Förstår att det gäller en princip här och inte fem dagars hyrespengar...
Det hade ju varit önskvärt att stallägarna hört med dig om det är ok att lämna boxen vidare innan ditt kontrakt löpt ut, tycker jag.
Självklart kan de göra som de vill, men om du mot all förmodan skulle kommit tillbaka med hästtrailer och häst för de allra sista dagarna också, vad skulle ha hänt då...?
Jag skrev kontrakt på en box och började självklart betala månadshyra, innan jag hade köpt min häst. Inte an chans i världen att det varit ok för mig att stallägarna hyrde ut den till någon annan också under tiden, utan att kolla med mig. Av ren hövlighet och respekt mot varandra bör man hålla en öppen dialog. Kan du inte fråga om du kan få tillbaka pengar för de här fem dagarna, om det känns viktigt att hålla på principen? Knappast värt besväret, men ändå....

Om man har en uppsägningstid på tex 3 månader, flyttar efter 1 månad och ny hyresgäst flyttar in och står där de sista 2 månaderna brukar man ju slippa betala då någon annan tagit över platsen. Men.. för 5 dagar... nä. Den nya hyresgästen betalar nog inte "kallhyra" för de dagarna utan kanske bara vad hästen kostar i mat/strö.

Så skulle jag ha gjort.

Jag bekymrar mig därför att jag inte är intresserad av att betala för någon annan, och framförallt är jag inte intresserad av att stallägarna ska tjäna något extra på att jag flyttar, visst flyttar jag frivilligt men stallägarna har varit extremt noggranna med att hålla på alla regler gentemot oss hyresgäster men så fort det gäller dom själva slingrar dom sig genom nyfunna kryphål och det har hänt en del andra saker som gjort att jag flyttat och sorgligt men sant blir man lite bitter och jag vill inte att dom ska tjäna på min flytt.
Hade jag flyttat under muntra miner hade jag inte brytt mig ett dugg utan resonerat precis som du:)

Förstår att det inte är roligt med stallägare som är sådan och du gör rätt i som flyttar för att du inte trivs, så att du kan få trivas och må bra. Så gör det nu, ha det bra, och lämna förra stället bakom dig. En sådandär tummen upp ville jag ge dig, men sådana finns inte. :D

Hälsning Maja

Nej det är inte ok. Har man uppsägningstid och betalar för den så är det faktiskt DIN box så länge du betalar. Flyttar någon annan in så endera behöver du inte betala mera, eller så ska den som flyttar in betala dig för det som är kvar av din uppsägning.

Det skulle se ut det om man tex hyr en lägenhet, säger upp den, flyttar och fortfarande har tex 2 månader kvar att betala..och så flyttar en ny hyresgäst in och bor där gratis på MIN bekostnad.
Håller fullständigt med i detta. Inte ens om nycklarna har kommit in till bostadsförmedlingen före kontraktets utgång så får dom lämna i väg de till ny hyresgäst utan den fd hyresgästens medgivande.
Men det är väl svårt att komma någonstans med en boxplats. Många gånger så är kontrakten tvetydiga och svår förstådda.
Till skillnad från bostäder som har hyresnämnden som bevakar hyresgästens intressen med hjälp av lagar och paragrafer. Det finns väl ingen nämnd för boxar vad jag vet iaf. Här gör tydligen stallägaren som den vill.
Har du ett kontrakt på boxen med datum att visa?

Men nu pratas det om påbörjad kalendermånad vilket är en stor skillnad mot att avsluta den, det är också en väsentlig skillnad när TS dessutom skriver så här.

Jag har skrivit innan i tråden att det är inte det att jag flyttar ut tidigare utan att jag betalar för att någon annan (allt ingår i stallhyran).

Det innebär att man har betalat för en tjänst och inte en box, väljer man sen att avsäga sig tjänsten innan kontrakts tiden löper ut så har man inget att kräva av sin fd hyresvärd i de fall man inte satt anspråk på den sista tiden av kontraktet.

Tycker det är otroligt fräckt och respektlöst att inte ens prata med dig först åtminstonde... och hon/han som nu står i din nya box borde väll betala dig för de dagar som han/hon står där... Jo, 500 kr kan vara mycket, det beror på hur ens livssituation ser ut... Jag som är studerande tex tycker det är mycket pengar och behöver dem verkligen. Jag skulle bli sur om någon annan flyttade in i min box där jag betalar för mat etc vilket i praktiken innebär att jag står och betalar för någon annas häst. Nä fy!

Tack för alla svar:bow Känns bra att man inte är helt ute och cyklar ändå, tycker faktiskt inte att dom varit schyssta i denna fråga.
Har bestämt mig för att inte gå vidare för vad jag förstod det på Boj så är det ingen idé eftersom stallägaren verkar ha lagen på sin sida.

Hej!

Jag har precis flyttat och jag flyttade 5 dagar innan min uppsägningstid gick ut.
I efterhand fick jag veta att den nya hyresgästen kom dagen efter jag flyttade. Får stallägaren hyra ut till två personer samtidigt? Om den nya hyresgästen inte betalar är det OK att den står i min box så länge jag fortfarande betalar för den? Borde jag fått betala kallhyra för dom sista dagarna eller tillochmed inte behövt betala alls då någon annan övertagit boxen?

Jamen släpp detta, ska man irritera sig på alla dumheter folk gör så har man ju inget annat att göra. Jag tittade på dr Phil igår och då var det ett betydligt allvarligare fall med en flicka vars far försvunnit tidigt i hennes liv. Hon fick rådet, var inte bitter och släpp detta det är över...

Jag vet:D Det är ju barnsligt men ibland känner man så tyvärr! Men jag har bestämt mig för att inte ta upp det med dom, därför släpper jag det själv!

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 145
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar