Sv: Vad gäller då man flyttar innan uppsägningstidens slut?
Regelboken säger att det är okej.
Vilken regelbok då??
Helt ärligt...hade stallägarna varit sådana "pettimetrar" under tiden JAG varit inackorderad, så hade jag nog oxå reagerat som TS! Varför skulle jag betala för någon annan, om så 5 dagar?
VARFÖR ska en stallägare få ta in en ny i stallet som ska få utnyttja "mina pengar" till foder, stö etc.? Hade stallägaren ringt mig och sagt:
-Att nu kommer en ny häst. Är det OK? H*n kan höra av sig till dig o betala för de dagarna som är kvar.
DÅ hade det varit helt OK för mig! ...och vad jag vet
får man inte ta ut dubbla hyror.
Lite smidighet som stallägare kan vara bra det med.
Jag kan fortfarand reta mig på att jag var tvungen att betala månadshyra för en månad i mitt förra stall.
Min 1-åring gick ihop med 3 andra åringar på gården där han är född. (Stallägarna äger hingsten som
tjuvbetäckte mitt sto.) Pga
MYCKET lerig hage, som unghästarna fick gå i under hela vintern. Utvecklade sig en risk för att min skulle få bockhov, då leran slet på framtårna. För säkerhets skull skulle jag, enl. vet o hovslagare, sätta tåskor på honom. Allt frid o fröjd. Men när hovis (tillika stuteriägare) kom o skulle sko honom....FICK han inte! Då hade stall-mamman sagt stopp. (Jag var på resa m. familjen.) TÄNK om han skadade de andra! Så pga att stallägarna förvägrade mig att sätta tåskor på min häst (f.ö. många höjda ögonbryn på alla hästfolk jag känner + hovis o vet.), och därför antagligen skulle få bockhov, fick jag byta stall. Och sen har de mage att tycka att jag ska betala ytterligare månadshyra.
Jag VILLE ju inte flytta!...utan blev tvingad!
Men eftersom jag redan kollat lite om inkörning, hade jag redan en kontakt med ett stall m. inkörningsmöjligheter. Så jag ringde henne o frågade om det var möjligt att min fick komma på en gång, och med tåskor! Inga problem sa hon! Nu har han stått där i ca. 10 månader. Nu utan tåskor, men i somras med. Ingen av de andra unghästarna blev skadade av skorna!
Nu blev det ett riktigt bra slut på historien, trots allt! Min pålle trivs otroligt bra, och jag med. En aningens aning syns det på ena framhoven, men ingen fara. Han är inkörd och älskar att "jobba" lite.
Visst...löjligt att hänga upp sig på pengarna. Men det är ju inte det som är poängen! Det är sättet att bli behandlad på!
Kan tillägga att jag stod uppstallad i ett par år i det andra stallet. Trivdes rätt bra! Men det var lite upp o ner. Mamman i stallet hade många konstiga ideér om hästhållning under åren, och var ingen "hästtjej" egentligen.
Så jag förstår TS!
Sen till alla stallägare...NATURLIGTVIS ska inte de som hyr in sig, få göra som de vill!
Bästa är en öppen dialog!