Vad för sadel ska Glampi kunna ha?

Vala

Trådstartare
Jag behöver hjälp, köpte min valack Glampi i höstas och köpte då även en ny sadel åt honom en Top Reiter Z:a.

Nu har jag ett stort problem.
Han har vuxit ur den.
Han har breddat sig över ryggen och nu måste jag hitta en sadel med bredare kanal.

Någon som har något tips på en sadel med riktigt bred kanal?

Sv: Vad för sadel ska Glampi kunna ha?

Prestige, finns i olika modeller, fungerar bra på min valack som är väldigt bred över ryggen. Både bred o kort.

Med anledning av vad du skrivt tidgare om sadel, så undrar jag hur du så bestämt kan rekommendera den typen av sadel Har du sett hästen, och hur rygglinjen ser ut? :confused:

Inte för att det är en dålig sadel, har ju en själv till en av mina pållar.

Senast ändrad:

Vala ville veta en sadel med bredare kanal, vilket Prestige har. Sedan är det upp till henne o se vad som passar hästen.

Tackar för tipset.

Hur ser din hästs sadelläge ut?
Hur är ryggen, är din häst överbyggd?

Jag har två pållar som är väldigt breda över ryggen... Valacken är ganska rak medan stoet har antydan till svankryg... på bägge ligger Henri de Riveln väldigt bra!

Är kanalen riktigt bred på dom ca 10 cm bred?

Ta en titt på Isabell Werth sadeln. Den köpte en vännina till mig (fick utpassad) då hennes häst var stor på alla sätt och vis.Jag provade den på min häst och den ligger bra.Har nu köpt en egen,fick även pos uppskattning om den på en kurs nu i helgen.Kanalen är bred och trycket fördelar sig bra.Dessutom får man hjälp med sitsen :idea:

// Åsa

Jag har en Edingburgh storlek 16,5 i tum och 4 i bomvidd. Den har en mycket bred kanal och en rejält vid bomvidd. Har den till min valack som är riktigt ordentligt bred över ryggen!
En annan bra sadel är den nya Diddi Special. HAr inte hört annat än lovord för den och har själv beställt en sådan ifrån Equisoft

emci>Hej!

Är det den nya-nya DS som vi pratade med A-M om ?

Rolle på Österlen

Vala skrev:
Tackar för tipset.

Hur ser din hästs sadelläge ut?
Hur är ryggen, är din häst överbyggd?

Han har väldigt kort rygg, något svankryggig och överbyggd några cm. Och bred då förståss.

Mätt snett över ryggen 9 cm. Prestigen ligger ordentligt på var sida om ryggraden. Ska mäta hur många cm mellan kanalerna.

Dock har jag sett nu att många dressyrsadlar har väldigt brett mellan kanalerna, hittar man en med tillräcklig bomvidd är det ju bra. Vet inte hur det är bland islandshästsadlarna nu, har inte tittat på ett tag. Annars är verkligen en sadelutprovare till stor hjälp för att hitta rätt.

Bomlöst kan även vara en lösning, har tittat på en Torsion Island.

Hej Balderum!

Har du sett Torsion Island i verkligheten? kanske rent av provridit, jag startade en tråd om den på Utrustning, jag vill veta mer om den! Har en DressyrTorsion. Som f.ö fungerat väldigt bra på många olika ryggar, både smala och breda, korta och långa. Jag är helt såld. Islandsmodellen ser dock ÄNNU bättre ut med mina krav..

Jag rekommenderar ALLA att prova bomlöst. Det kan kräva lite mer balans och finkänslighet än bomsadel, men det är fostrande. ;) Hästarna har i de flesta fall rört sig märkbart bättre med Torsionsadeln jämfört med bomsadlar. (Har ridit i den på tolv olika islandshästar under vintern). Trots att den har lång anäggningsyta och kan se stor ut på vissa hästar har det fungerat bra, inga tryckskador eller låsta bogar. Tilläggas skall dock att jag ridit i snitt 45min på varje häst och kanske tre-fyra ggr/ var i veckan på de jag ridit regelbundet. Samt att jag inte väger mer än 55kg.

Rolle skrev:
emci>Hej!

Är det den nya-nya DS som vi pratade med A-M om ?

Rolle på Österlen

Jepp :) ! Ser med spänning fram emot att få hem den! :banana:

Jag har läst om den så mycket o sett den på Globen för 3 år sedan, blev inte så impad då. Nu såg jag den igen på Globen som varit, o nu såg de mycket bättre ut, provsatt o den kändes jättebra. Dock har jag inte provat den på hästen, men det kan väl inte vara värre än att rida barbacka :-)

Jag har i alla fall beställt Torsion Island och hoppas mycket på den. Har tre hästar som är olikbyggda och ekomomiskt är det inte helt överkomligt köpa välanpassade sadlar till alla tre som ju kommer att utvecklas o ändras....

Vala...Prestigen mätter 10 cm längst fram i kanalen som går ner till 6,5 i mitten.

Min andra sadel är oxå 10 cm längst fram o 3,5 i mitten (en äldre Loftur).

emci skrev:
Jepp :) ! Ser med spänning fram emot att få hem den! :banana:

*förlåt trådskaparen :angel: *
Vilket skinn valde du, aquawash eller? Snälla lämna rapport om sadeln när du testat den :bump: ...vill ha, vill ha, vill ha...

Isabell Werth sadeln är smalare i kanalen än båda mina nuvarande sadlar som är för smala.

Så det går inte. Tyvärr.

Edingburg är Kieffer väl?

För jag kollade på några sådana och dom verkade breddare än mina 2.

Känns så surt när man köpte nya sadeln i oktober förra året och redan måste ha ny. :crazy:

Jag har funderat på bomlöst men där är kanalen i stort sett obefintlig väl?

I alla fall är den inte bred nog på Top Reiters nya bomlösa.

Är diddi special bättre där?

Sen vill jag helst ha en bom sadel också.

Just nu känns detta inget kul.
Står med 2 sadlar här hemma som inte passar.
Så det är väl bara att lägga ut nya annonser. :(

Senast ändrad:

Jag valde Aqua Wash lädret på min beställda Diddi! Denna sadeln ska vara ca 6 cm bred i kanalen och med breda fina bossor som fördelar vikten väl!
Edingburgh är inte det samma som Kieffer!
Edingburg kan man säga är orginalet från England, det har sen kommit kopior på denna sadeln som är lika bra eller rent av identiska med Edingburgh. Kopiorna heter Wellinton Elite och Euroriding Diamant(lite billigare än de övriga)! Orsaken att samma sadel har olika namn är beroende på var de görs nånstans. Lite invecklat, minst sagt :smirk: !
Jag mätte min Edingburgh och den är 6 cm i kanalen på den allra smalaste stället dvs längst bak och ca 10 cm i övriga delen av kanalen!
Mätte även bomvidden på den med min bomvinkelmätare som ser ut så HÄR
och fick då ca 110-115 grader!

Ok, vet inte varför jag fått för mig att det var en kieffer sadel.

Får kika på dom lite.
Har annars fått tips om Ken Taur Kari Special.

Någon som vet hur dessa är?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Mogge
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj