Vad för ras?

Bejbie

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en liten kompis till min vavvis. Men vet inte vad som skulle passa. Vill ha en hund i samma storlek som papillon, men vill inte ha den rasen då jag tycker de verkar väldigt energiska och skäller mkt. (eller har jag fått fel uppfattning)

Hum aja någon som vet en bra ras i samma storlek?
som älskar att vara ute och leka och träna men även kan vara inne utan att bli över"pigg"

:p

Sv: Vad för ras?

Pälsvård?
Aktiveringsnivå?
Motionsbehov?
Träna vad? Övriga egenskaper, tolkar det som att du vill ha en lugn hund iaf?

Pälsvård? Gärna lite längre, tkr det är kul att pyssla med det
Aktiveringsnivå? inte så stor
Motionsbehov? Samma där men att vara ute ca 1-2 timmar på promemix sedan träna lite lydnad, hoppning m.m

Jag ja vill ha en rätt lugn hund men som ändå är pigg och vill göra lite saker=)

någon av dvärg-griffonerna/petit brabancon? någon av bichonerna? beror ju på hur mycket tid du orkar lägga ner på en päls, utställningsintresse kan ju resultera i x antal timmar med pälsvård inom vissa raser.... en lugn dvärgpinscher? (finns sådana? :D har aldrig träffat en dp, men de verkar roliga i sättet)

Jag har tvärtom uppfattningen att papillon är en väldigt trevlig småhundsras.
Annars gillar jag Franska bulldoggars psyke men de är just jag emot av princip pga deras näsa.

Yorkshire Terrier? Där kan du ju välja hur mycket du vill hålla på med pälsen; kortklippt med lite tovborstning ibland eller golvlångt med pälsvård varje dag.

Om jag skulle ha en mindre hund skulle jag definitivt kolla på just papillon.

Annars kanske en kines kan passa dig, en nakenfis.

Men är inte papillon väldigt energiska och skälling eller har ja fått fel uppfattning av dom, tycker den rasen är jätte fin!

nja nakenfis och pudel gillar ja inte x)

Många småhundar man träffar på är skälliga och odrägliga pga brist på uppfostran. I papillonens fall tvivlar jag på att det är rastypiska drag att vara överdrivet skällig. Energisk kan jag inte svara på, har spaniels själv och de är energiska for real. Papilloner är nog rätt far away från att vara så energiska :p

okej har bara träffat energiska pappisar och dom är bara grymt jobbiga. Men ja beror väl hur man uppfostar dem.

Powder puff då? Där kan man också välja hur lång man vill ha pälsen, superroliga hundar verkligen :love: Bra format, finns både lite större och lite mindre, hitta en bra uppfödare som har bra lynne och hälsa på sina hundar.

Mops kanske? Något större, men ändå liten. Vikt 6,3 -8,1 kg. Man måste vara noga med val av uppfödare för att få en frisk mops, men det finns.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 832
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 283
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 741
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka