Vad för ras blir det ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pia-Moni
  • Startdatum Startdatum
P

Pia-Moni

Vad för ras blir det ???

Om jag skulle betäcka min ponny som är en tyskridponny med ett halvblod vad ska man kalla fölet för ras då?

För jag har ju aldrig hört talas om Tyskridponny / Halvblod? och när det är såna raser som ridponny brukar det ju jämnt jämna ut sig med nån ras .

NÅN SOM VET ?!

Sv: Vad för ras blir det ???

En korsning troligen. Pappan måste väl vara godkänd för ridponnyavel för att det ska bli en ridponny. Och hur vet du att det blir en stor häst? Det kan likagärna bli en ponny.

beror helt på, kan bli en korsning men även svensk varmblodig ridhäst.. färgen på papprena är jag dock inte insatt i men förmodligen blir det ganska låg klass på avkomman ifråga..

fast det viktigaste är ju att man har ett mål med avkomman, att man har användning för den och att stoet har meriter, god exteriör och gott lynne..

Men det kommer ju inte bli nån ponny , kommer ju bli en liten häst då kan dom väll inte bli sv.ridponnysar ? :P

Fast det går inte efter storlek utan efter ras. En connemara är en connemara även fast den är 160 och ett halvblod ett halvblod även om det är inmätt som ponny.

En korsning troligen. Pappan måste väl vara godkänd för ridponnyavel för att det ska bli en ridponny. Och hur vet du att det blir en stor häst? Det kan likagärna bli en ponny.

JO men det är väll rätt så liten chans när ponnyn är nästan 1,48 och hästen är 1,68 :)?

Fast det går inte efter storlek utan efter ras. En connemara är en connemara även fast den är 160 och ett halvblod ett halvblod även om det är inmätt som ponny.

Jo men det kan väll inte bli renrasigt halvblod när den är korsat med en ridponny, för Min ponny är ju blandning mellan Arabiskt fullblod , anglo arab och längre bak welsh ??? och det kommer nog inte trodligen bli ponny heller då min ponny är maxad och hästen runt ,1,70 cm , Så den kan ju inte bli mindre än 1,50 iallfall ..

Asså fan vad svårt det här var ;P

beror helt på, kan bli en korsning men även svensk varmblodig ridhäst.. färgen på papprena är jag dock inte insatt i men förmodligen blir det ganska låg klass på avkomman ifråga..

fast det viktigaste är ju att man har ett mål med avkomman, att man har användning för den och att stoet har meriter, god exteriör och gott lynne..

Okej tack för svaret :)

Det jag menade var att avkomman kan registreras som ridponny även om den växer över ponnymått.

Blir den över 148 cm så tävlar den såklart mot stora hästar.

Jag vet ett halvblod; mamma 145 cm, pappa 162 cm, avkomman är stor C-ponny eller liten D nu som 4-5-åring.

Jag tror det kan bli det ändå, eller kanske inte sv. Min importerade ponny utan papper är reggad här i sverige som ridponny.

Och som någon sa så är det inte höjden som avgör vilken ras det blir.

Men om jag ska tävla då tävlar jag på ponny höjder eller häst höjder?

När man tävlar handlar det ju inte om vilken ras hästen är utan hur stor den är.

En häst som är över 148 cm ska förstås gå hästklasser.

Blir den över 148 cm så tävlar den såklart mot stora hästar.

Jag vet ett halvblod; mamma 145 cm, pappa 162 cm, avkomman är stor C-ponny eller liten D nu som 4-5-åring.

Okej , Men är inte det ovanligt för alla hästar jag har haft har blivit storleken mellan mamman och pappan :) eller kan det vara så att nån längre bak i släkten är liten så det är gener från den?

Jag tror det kan bli det ändå, eller kanske inte sv. Min importerade ponny utan papper är reggad här i sverige som ridponny.

Och som någon sa så är det inte höjden som avgör vilken ras det blir.

Okej, tack för svaret :)

Okej , Men är inte det ovanligt för alla hästar jag har haft har blivit storleken mellan mamman och pappan eller kan det vara så att nån längre bak i släkten är liten så det är gener från den?
Det är just det att helt plötsligt så kan gener som legat vilande slå till och helt ändra storlek, typ eller vad det nu är. Så för att kunna ha så säker avel som möjligt behöver man ha koll på härstamningen och anlagen ganska långt bak på både mamma och pappa. Med andra ord blir det en väldig chansning när man inte vet så mycket om stammen. Det kan bli precis som man önskar men det kan också bli något helt annat.

Det är just det att helt plötsligt så kan gener som legat vilande slå till och helt ändra storlek, typ eller vad det nu är. Så för att kunna ha så säker avel som möjligt behöver man ha koll på härstamningen och anlagen ganska långt bak på både mamma och pappa. Med andra ord blir det en väldig chansning när man inte vet så mycket om stammen. Det kan bli precis som man önskar men det kan också bli något helt annat.

OKej :) men då kommer nog inte den fölisen bli mindre . för typ längre bak i släkten är det stora hästar runt 1,60 Den minsta tror jag är bara 1,45. Fast det är welsh b jätte långt bak i släkten, det är så långt bak att det inte är med på stammtavlan, kan det gå så långt bak ?

Det jag menade var att avkomman kan registreras som ridponny även om den växer över ponnymått.

Kan den? Måste inte pappan vara godkänd för ridponnyavel då? Och det finns väl ingen halvblodshingst på 1,68 som är det?

Ibland kan det dyka upp när man minst anar det. Det kan vara kombinationen med mellan föräldrarna som plötsligt gör att anlag som ligger långt bak bara poppar upp.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 075
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka