Vad för ras blir det ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pia-Moni
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad för ras blir det ???

Kan den? Måste inte pappan vara godkänd för ridponnyavel då? Och det finns väl ingen halvblodshingst på 1,68 som är det?

Man regga med okänd eller icke godkänd stam, men den kommer ju inte att räknas som renrasig om inte föräldrarna uppfyller kraven.

Kan den? Måste inte pappan vara godkänd för ridponnyavel då? Och det finns väl ingen halvblodshingst på 1,68 som är det?
Du kan registrera avkommor efter vilken halvblodshingst som helst undan ridponnymoder i ASRP, sen om den håller sig under ponnymåttet eller inte är en helt annan sak, och i vilket register den hamnar. Blir den över 148 cm tävlar du bland hästar, och är den under 148 cm så tävlas den som ponny. Avkommor efter ASVH's godkända hingstar ger stamboksberättigad avkomma med ett stamboksfört ridponnysto.

Ibland kan det dyka upp när man minst anar det. Det kan vara kombinationen med mellan föräldrarna som plötsligt gör att anlag som ligger långt bak bara poppar upp.

Okej men får hoppas det inte blir så iallfall :) då jag vill ha en stor häst. :grin:

Ibland kan det dyka upp när man minst anar det. Det kan vara kombinationen med mellan föräldrarna som plötsligt gör att anlag som ligger långt bak bara poppar upp.

OKej :) hoppas inte det blir mindre då, då jag vill gärna ha en liten häst så jag kan tävla häst klasser :grin:

Okej , Men är inte det ovanligt för alla hästar jag har haft har blivit storleken mellan mamman och pappan :) eller kan det vara så att nån längre bak i släkten är liten så det är gener från den?

Har några exempel på hur storlekar kan bli (4 av dem mina egna uppfödningar)

1: mamma 153cm, pappa 154cm, avkomma 174cm
2: mamma 158cm, pappa 169cm, avkomma 155cm
3: mamma 158cm, pappa 171cm, avkomma 154cm
4: mamma 160cm, pappa 163cm, avkomma 171cm
5: mamma 160cm, pappa 170cm, avkomma 172cm

Ingen av dem hamnade emellan mammas o pappas höjd...

Ang. ursprungsfrågan så blir det i mina ögon en halvblodskorsning...

Har några exempel på hur storlekar kan bli (4 av dem mina egna uppfödningar)

1: mamma 153cm, pappa 154cm, avkomma 174cm
2: mamma 158cm, pappa 169cm, avkomma 155cm
3: mamma 158cm, pappa 171cm, avkomma 154cm
4: mamma 160cm, pappa 163cm, avkomma 171cm
5: mamma 160cm, pappa 170cm, avkomma 172cm

Ingen av dem hamnade emellan mammas o pappas höjd...

Ang. ursprungsfrågan så blir det i mina ögon en halvblodskorsning...

OKej :) tack för svaret . Dom fölen som stallägaren har fått har alltid blivit mitt emellan. Men det kanske är för hingstarna har sån bra stamm hon har haft så dom blir rätt säkra på storlekarna.( plus att dom är ju dyra) :)

Bra stam har knappast med det att göra...?
C-ponnyn jag tog upp är välstammad, Electro-Turban Rose.

Bra stam har knappast med det att göra...?
C-ponnyn jag tog upp är välstammad, Electro-Turban Rose.

Nej men jag tänkte inte så, tänkte att eftersom hingsten är en bra hingst måste det ju vara bra förfäder och garantier att fölet blir normal storlek och bra temprament m.m, Då det är en väldigt dyr betäckning, och då vill man ju inte ha en d-ponny(om man inte betäcker d-ponny med d.ponny då )eller nått. Asså sitter och gissar nu så rätta mig gärna. men eftersom alltid när vi har betäckt så har vi fått den storleken man vill ha. och hingsten måste ju få väldigt bra föl för att forsätt vara avels hingst .
fast om stoet har varierande storlekar i stammen kan man ju inte klaga på det, men om man har en renrasig och fin stamm så man vet att stoet är bra avelsto ska det ju bli ett bra föl.
Men om man korsar med en som har okänd stamm med en bra dyr hingst kan ju fölet bli hur som helst ;) då man inte vet om det är mindra hästar eller större, så man inte får den storlek man räknat med .

Fast det har fortfarande ingenting att göra med om hingsten är bra eller välstammad. Det som det däremot kan ha att göra med är om hingsten är välbeprövad. T ex var mitt stos pappa 165 och han hade en mamma på 153 och en morfar på 150 och möjligheten fanns förstås att han skulle kunnat lämnat väldigt smått men det gjorde han inte utan hans avkommor är omkring hans egen storlek. Alltså visste man när han hade tillräckligt många vuxna avkommor hur han nedärvde sig storleksmässigt.

Fast det har fortfarande ingenting att göra med om hingsten är bra eller välstammad. Det som det däremot kan ha att göra med är om hingsten är välbeprövad. T ex var mitt stos pappa 165 och han hade en mamma på 153 och en morfar på 150 och möjligheten fanns förstås att han skulle kunnat lämnat väldigt smått men det gjorde han inte utan hans avkommor är omkring hans egen storlek. Alltså visste man när han hade tillräckligt många vuxna avkommor hur han nedärvde sig storleksmässigt.

Okej :) men det var typ så jag mena, För ingen vill ju betäcka med en hingst som ger midre hästar an man vill ha och då måste man ju vara säker på vad hingsten lämnar. Det är samma som den jag ska betäcka med. då den har First-wish som pappa och Biggles som morfar, och dom har ju inte lämnat små föl, och avelstoet jag har har inte heller lämnat små föl då hennes morfar är stor häst och resten av släkten är angloarab och det är ju stora hästar hela klunsen, så det kan jag vara rätt så säker på att få en stor häst då?

First Wish har inga vuxna avkommor så man kan inte veta hur stort han lämnar!

Det låter som att du tänker använda en icke godkänd hingst som dessutom bara är ett år och det är det absolut sämsta du kan göra, dels om du vill ha en avkomma med en viss storlek men också om du vill att hingsten ska tillföra avkomman andra egenskaper än storlek.
Du ska använda en godkänd hingst som fått många avkommor som är 5 år och äldre.

First Wish har inga vuxna avkommor så man kan inte veta hur stort han lämnar!

Det låter som att du tänker använda en icke godkänd hingst som dessutom bara är ett år och det är det absolut sämsta du kan göra, dels om du vill ha en avkomma med en viss storlek men också om du vill att hingsten ska tillföra avkomman andra egenskaper än storlek.
Du ska använda en godkänd hingst som fått många avkommor som är 5 år och äldre.

Okej, men den hingsten som jag ska betäcka med är i stallet jag står så jag ska betäcka med han , och ägaren som äger fölet tror det kommer blir en riktigt bra en om jag betäcker med han för han är själv talang och en fin exetiör och temprament, Och så vet jag hur mamman är och han har blivit väldigt lik henne . och så ska jag behålla fölet själv då ,och jag vill väldigt gärna ha en avkomma från honom då han ska säljas sen till en som är väldigt duktig som ska ta upp han till msv :) Och har pratat med folk och dom tycker det låter som en bra ide .

Då undrar jag hur kunniga de är som tycker att man ska betäcka med en åring!

Är ditt sto inte värd en bättre, godkänd hingst?

Okej, men den hingsten som jag ska betäcka med är i stallet jag står så jag ska betäcka med han , och ägaren som äger fölet tror det kommer blir en riktigt bra en om jag betäcker med han för han är själv talang och en fin exetiör och temprament, Och så vet jag hur mamman är och han har blivit väldigt lik henne . och så ska jag behålla fölet själv då ,och jag vill väldigt gärna ha en avkomma från honom då han ska säljas sen till en som är väldigt duktig som ska ta upp han till msv :) Och har pratat med folk och dom tycker det låter som en bra ide .

Men fölet vi fått från han är inte litet iallfall :) så vi vet ju att han blir större än mamma :p det blir ju ingen ponny.

OKej :) tack för svaret . Dom fölen som stallägaren har fått har alltid blivit mitt emellan. Men det kanske är för hingstarna har sån bra stamm hon har haft så dom blir rätt säkra på storlekarna.( plus att dom är ju dyra) :)

Kan nog påstå att det var hyffsad stam på hingstarna i mina exempel också... Eller har Cardento, Quite Easy, Swift eller Flyinge Garibaldi dålig stam?? ;)Sista exemplet var en ridskolehäst, pappa minns jag inte. Samtliga ston har bra stam bakåt också, välkända hingstar som t.ex Stanford och Alpen Fürst

Senast ändrad:

Då undrar jag hur kunniga de är som tycker att man ska betäcka med en åring!

Är ditt sto inte värd en bättre, godkänd hingst?

Men ska inte betäcka än isåfall.
Vad spelar det för roll vilken hingst hon betäcks med , tror inte hon tycker det spelar nån roll. är ju för människan det spelar roll då det vi som tar hand om det.

Kan nog påstå att det var hyffsad stam på hingstarna i mina exempel också... Eller har Cardento, Quite Easy, Swift eller Flyinge Garibaldi dålig stam?? ;)Sista exemplet var en ridskolehäst, pappa minns jag inte. Samtliga ston har bra stam bakåt också, välkända hingstar som t.ex Stanford och Alpen Fürst

Okej ,ajja det är väll ingen att tjafsa om, Min häst har alltid fått storleken i mellan mamma och pappan, dom andra i stallet också som fölat, så jag har väll en sån häst som får sånna föl :)

Okej ,ajja det är väll ingen att tjafsa om, Min häst har alltid fått storleken i mellan mamma och pappan, dom andra i stallet också som fölat, så jag har väll en sån häst som får sånna föl :)

Reagerade på ditt argument: "Men det kanske är för hingstarna har sån bra stamm hon har haft så dom blir rätt säkra på storlekarna.( plus att dom är ju dyra)"
samt: "en renrasig och fin stamm så man vet att stoet är bra avelsto ska det ju bli ett bra föl."Tolkade det som att du tog för givet att jag INTE hade använt någon hingst med bra stam samt att mina ston var dåliga avelsston (samtliga ston var premierade halvblod)

Som sagts av fler i tråden, varken stam eller pris på hingstarna har med storleken att göra...

Funderar även över dessa meningar:"resten av släkten är angloarab och det är ju stora hästar hela klunsen"
och... "Men fölet vi fått från han är inte litet iallfall så vi vet ju att han blir större än mamma det blir ju ingen ponny. "
Vet du vad det är för storlekar på angloaraberna i släkten? Vet ett antal angloaraber som är under ponnymått...
Det går inte att avgöra hur stor en häst blir som vuxen genom att bara se till storleken på hästen som föl. Har t.ex. haft en häst som ALLA som såg henne som föl (även veterinärer, uppfödare med många års erfarenheter osv), trodde skulle bli över 170, närmre 175cm, men hon stannade på 154cm. En annan som vi trodde skulle stanna på eller strax över ponnymått, blev 164cm.

Reagerade på ditt argument: "Men det kanske är för hingstarna har sån bra stamm hon har haft så dom blir rätt säkra på storlekarna.( plus att dom är ju dyra)"
samt: "en renrasig och fin stamm så man vet att stoet är bra avelsto ska det ju bli ett bra föl."Tolkade det som att du tog för givet att jag INTE hade använt någon hingst med bra stam samt att mina ston var dåliga avelsston (samtliga ston var premierade halvblod)

Som sagts av fler i tråden, varken stam eller pris på hingstarna har med storleken att göra...

Funderar även över dessa meningar:"resten av släkten är angloarab och det är ju stora hästar hela klunsen"
och... "Men fölet vi fått från han är inte litet iallfall så vi vet ju att han blir större än mamma det blir ju ingen ponny. "
Vet du vad det är för storlekar på angloaraberna i släkten? Vet ett antal angloaraber som är under ponnymått...
Det går inte att avgöra hur stor en häst blir som vuxen genom att bara se till storleken på hästen som föl. Har t.ex. haft en häst som ALLA som såg henne som föl (även veterinärer, uppfödare med många års erfarenheter osv), trodde skulle bli över 170, närmre 175cm, men hon stannade på 154cm. En annan som vi trodde skulle stanna på eller strax över ponnymått, blev 164cm.

okej, asså jag tänkte inte alls att dina avelston och hingstarna var dåliga, tänkte inte ens på dina hästar när jag skrev det, Visste inte ens vad du har för ras eller nått, så det har du misstagit helt!

Ja jag vet vad det är för höjder på angloaraberna.

det fölet vi har blir garanterat runt 1,70 då den har långa ben och man ser det på kroppen då den måste växa i sig i den. Och om den inte blir det så är det nått ovanligt isåfall, Det är väll samma med allt och alla. Människor kan ju bli 2meter . MEN det är inte vanligt. Men man brukar alltid räkna ut höjder och allt sånt , men det är klart inget är 100 % säkert ! Men jag orkar inte tjata om saker som är ovanliga nu !
eller det kanske inte är ovanligt hos dig , men här i mitt stall är det ovanligt då jag har haft och känt massa utav föl och alla har blivit det man uträknat. Så nu kan vi lägga ner denna diskesion och komma tillbaka till ämnet jag vill ha reda på !

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 075
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka