Vad för olika mat får era marsvin?

Royal_724

Trådstartare
Vad ger ni era marsvin!? Har dålig koll på vad man kan ge till marsvin!
Det jag har gett till Dunder är: Morot, gurka, vitkål, blomkål,clementin och äpple. Han har oxå fått knäckebröd, men det är inte populärt!
Vad finns det mer för saker som man kan ge dem?

Sv: Vad för olika mat får era marsvin?

Brocoli, kiwi och vanlig isbergsallad är också populärt.
Mina gillar dock knäckebröd väldigt mycket! :D

Päron, banan, kattgräs och persilja är väldigt populärt här!

*kl*

Mina har älskat tomat och majs

Mina fick havre och pellets och fri tillgång på hö.
Varje kväll och morgon fick de någonting med c-vitamin. Såsom Persilja, paprika och vitkål

Hej!
Mina marsvin får detta:

Frukost:
Vitkål, broccoli, morot, körsbärstomater + persilja

Kvällsmat:
Isbergssallad, gurka

Hela dagen fri tillgång på hö (o vatten givetvis)

Ibland får de extra mums i form av:
Knäckebröd, potatis, pellets, äpple, gnagarstänger, päron

När det finns att plocka får de gräs.
På sommaren får de vara ute en stund varje dag o käka gräs, men bara när det är torrt på marken och lagom temperatur!

En vanlig dag ser ut såhär:

Hö: Obegränsat
Vatten: Obegränsat
Torrfoder: Obegränsat
Godis: Obegränsat
Grönsaker och frukt såsom tomat, gurka sallad m.m. : Näst intill obegränsat
Kex, kakor, muffinsbitar och allt som ett marsvin inte ska äta :o : En gång om dagen eller liknande.

Mycket mat kanske men herregud, stackaren är över 5 år gammal, han äter och är glad så länge hans liv varar :p

Okej...
Har alltid funderat på hur mycket man vågar ge ett marsvin...eftersom det är ganska vanligt att dem är överviktiga har jag hört!
Men då ger jag inte mitt marsvin för mycket grönsaker i alla fall!

Han har alltid fri tillgång till hö och vatten!
Och typ olika grönsaker morgon och kväll!

Mina får lite havre å pellets (pretty pets pellets innehåller allt i vitamin väg å liknande), grönsaker är normalt morröter å salladskål, men tilläg är oftast bland annat persilja å endiv sallad när det finns i matbutik (den är inte så vanlig ännu är ofta ful).

SEdan så har vi ju fri tillgång på hö, vatten å saltsten :)

Royal_724 skrev:
Okej...
Har alltid funderat på hur mycket man vågar ge ett marsvin...eftersom det är ganska vanligt att dem är överviktiga har jag hört!
Men då ger jag inte mitt marsvin för mycket grönsaker i alla fall!

Han har alltid fri tillgång till hö och vatten!
Och typ olika grönsaker morgon och kväll!

Oftast är det inte grönsaker å hö som gör marsvin överviktiga utan snarare brist på motion eller för mycket pellets (liter beroende på vad det är för sort, mina fick fri tillgång på det förut å var nästan överviktiga, fast då köpte jag annan sort än vad jag gör nu, nu får dom fri tillgång igen å ligger på en bra vikt).

Ja, så kan det nog va!
Mitt marsvin springer ute varje dag en liten stund!
Men jag har märkt att han lätt lägger på sig!
Man får han springa ute och rasta sig så håller han vikten!

Jo det gör mycket till det även om man inte tror det.

Mina var lite smått överviktiga förut när dom fick motion och för mycket pellets (hade en annan pellets variant förut som dom vräkte i sig utav), men när jag skärde ner å gav rätt mängd så gick dom ner i vikt. Numera köper jag pretty petsens pellets eftersom att jag tycker den är fräschare i lukt, färg och kompisen har även smakat på den å den smakar bra :D

Fri tillgång på hö som bas, och grönsaker efter tillgång hemma. Favoriter är lomkål, broccoli och gurka. Äplle slinker ner ibland, russin med och så deras vitamintabletter.

Men absoluta favoriten är Finncrisp, mina pojkar blir tokiga när de hör att jag bryter det åt dem. Tjejerna har inte lärt sig att uppskatta det än, men det kanske kommer!

Finncrisp vad är det för något, anntar en grönsak men man måste ju fråga :)

Hehe, Finncrisp är ett slags hårt bröd, litet, smalt och mörkbrunt. Det finns bland hårt tunnbröd och sånt i affären...:)

Finncrisp går hem här också, det slår högre än knäckebröd! Mina har fri tillgång på hö och får grönsaker två gånger om dagen, ibland pellets. :)

Okej, kanske ska prova det, mina marsvin ratar en hel del (dom är lite bortskämda)

Fri tillgång på hö. Ca 1dl marsvinsblanding/dag, 5ml C-vitamin och grönsak (vitkål, morot, sallad, gurka eller tomat). Ibland får de även fröstänger, knäckebröd och grenar att gnaga på. På sommaren är de i utebur på dagarna så då käkar de mest gräs.

man kan nog ge det mesta egentligen i grönsaks och fruktväg. Det är lättare att säga vad de INTE ska äta:)

Lök är giftigt och ska absolut inte ges,sen finns saker som has olika åsikter om. De som diskuterats ( som jag vet) är:

Vitkål och annan kål (ej salladskål)
Då de kan ge problem i magen med farliga gaser osv, kan ge ont i magen.

Tomat sägs kunna ge munsvamp, samma sak med citrusfrukter som apelsin och clementin, och syrliga äpplen.

Mina svin äter mkt av broccoli, söta äpplen, päron och morötter:bump:

Sen får de ju såklart fri tillgång på hö och vatten också=) och ca 1 msk pellets/två marsvin och dag. Ruunda magar ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 954
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar