Vad för olika mat får era marsvin?

Sv: Vad för olika mat får era marsvin?

Marsvin mår bäst i en flock med varierande åldrar på en stor yta.
Mänsklig kontakt är inget nödvändigt för dom för att trivas med livet utan människor. Det är bara vi människor som intalar oss om hur viktiga vi är för djuren.
Snuttifierar man marsvin är det klart att det är förfärligt med 50-60 marsvin men skall du hålla på med seriös avel och ta dig framåt i den krävs det minst 15 vuxna djur och det är minimum. Allt under och aveln funkar inte och det är knappt att det funkar med 15 stycken och det får inte gå för mycket snett och komplikationer hos marsvin är hög när det gäller avel. Högre än de flesta djur.
Själv får jag le glatt och säga till mig själv att det är bara att ta nya tag eftersom jag har för litet avelsmaterial och det gick åt pipan eftersom en av mina hannar visar sig fått starr och därför är hans avkommor tagna ur avel. Det är jobbigt att komma någon vart med avel när man har för få avelsdjur.
Leta efter Cassiopeia och marsvin på internet så kan du på deras hemsda se hur deras marsvin bodde och jag vet att dom hade runt 50-60 stycken när dom höll på med aveln.
Marsvin som föds upp för utställning/ras är oftast väldigt hanterade och pysslade med eftersom det skall trimmas och plattränas odyl och det kräver att man tar ut marsvinen för att fixa och dona.
Att massproducera pga pengar är en omöjlighet för man får vara nöjd om det går ett jämt ut med kostnader för marsvin och vad man får in på att sälja. Däremot om du läser på mer om avel så kommer du också förstå varför en stor avelsbas är en nödvändighet om man vill komma framåt i aveln. Alla petavlar inte sina djur och petavel har sällan annat mål än att få gulliga ungar. Petavel har sällan koll på arvsbara sjukdomar, arvsbara fel, vad för skräp som kan finnas i linjerna, hur livslängden är, hur temperamentet är mer än hos mamman och pappan, vad som inte är lämpligt att korsa om man inte vill ha fram lethal white osv.
Hur dom har det i USA kan ju diskuteras och det är lite olika också beroende på ras och uppfödare. Jag tycker inte om små burar och gallergolv som dom sätter långhåren i och det finns brister men det finns också massa kunskap som man inte kan få på annat sätt än erfarenhet och den biten får jag väl tillgodosedd av dom stora uppfödarna. För det handlade om kunskap och materialstorlek.
Burar är en helt annan femma och en helt annan diskussion och har inget med mat att göra alls. Det är egentligen samma med aveln men det liksom bara slank in när det blev på tal om antalet marsvin.
Aveln i USA är dock oftast bättre än i Svergie eftersom dom normalt sätt har mer is i magen. Det är något som är svårt att ha om man snuttifierar marsvinet för mycket.
Jag har dock sett god marsvinshållning hos dom med större marsvinsantal i Svergie och flertalet som har hus har sina marsvin på utegång fina sommardagar och stora hemmabyggda burar. Dom som inte har trädgård går ofta ut och plockar gräs till sina marsvin vilket jag också gör. I sommar skall jag lära mig och hitta kirskål eftersom det är massa c-vitaminer i det.

Skygga marsvin är dåligt avlade marsvin precis som bitska hamstrar är dåligt avlade hamstrar. Marsvin skall vara rätt tama att hantera även om den inte sett skymten av en människa på månader precis som att det skall vara lätt att sätta ner ett nytt marsvin även om det första varit ensamt i 2 år. Skygghet skall inte ha något att göra men hur mycket man hanterat djuret utan är en betydande del hos djurets grundtemperament.
Att marsvin springer vid större snabba rörelser handlar inte om skygghet utan instinkt precis som vissa hästraser har större flyktinstinkt än andra. En överlevnadsinstinkt helt enkelt.
Ack nu blev det mer om avel.
Skall försöka hålla mig till ämnet mat vilket visserligen handlar om antal marsvin för att ta reda på vad som är bäst. Man ser även sådant i aveln eftersom resultat är påverkat delvis av maten.

Nu skall mina marsvin som håller på att svälta ihjäl få sina grönsaker ;)
Dom är ju såååå hungriga och dör av svält fast dom har hö och pellets i buren :D

Fast du och jag verkar ha lite olika syn på god djurhållning. "Snuttifiering" för dig är antagligen bara självklar levnadsstandard för mig. Jag tycker varje enskilt marsvin är värt en mening med sitt liv och att få enskild uppmärksamhet, samt se mera i sitt liv än burens fyra väggar och trimbordet. Jag har lite svårt att koppla bort att de är individer och se till den stora massan (Förmodligen skulle jag vara en usel uppfödare, då:smirk: )

Att ett marsvin kan leva ett gott liv utan mänsklig kontakt i fångeskap håller jag inte alls med om. Marsvinens frihet är berövad av oss och den stimulans vi gjort omöjlig för dem att få genom att sätta dem i bur tycker jag vi är skyldiga att ersätta. Genom uppmärksamhet och aktivering. Jag tror inget marsvin som bara går runt på samma yta ett helt liv utan upplevelser mår psykiskt bra.

Många av massproducerarna (spec de som inte sysslar med rasavel, och detta VET jag med säkerhet) har bara som mål att få fram så många marsvin som möjligt att slänga iväg till zooaffärerna. Det tycker jag är fruktansvärt och djuren som kommer från såna här stora ställen är oftast jättestressade och psykiskt instabila, har själv ett sådant som varit mkt svårare att handskas med än de andra, som fått bättre förutsättningar och är uppfödda i hemmiljö.

Vi får inte glömma bort att vi TAGIT occ rätten att styra djurens liv, det behöver inte betyda att vi är berättigade den. Jag tycker man bör visa hänsyn, även om det är i ens intresse att aveln går framåt får inte det enskilda djuret lida för det. Fast det är ju en relativ fråga du och jag förmodligen inte kommer komma överens om.

Nu har vi glidit väldigt från ämnet! Den här diskussionen ska handla om vitkål:) Och det känns som att den diskussionen är klar. Blir lite löjligt om det bara ska bli massa försök att hävda sig...

Nu är mina marsvin också hungriga:D (igen, som alltid)

R8n skrev:
Päron, banan, kattgräs och persilja är väldigt populärt här!

Min vet. sa till mig att man inte ska ge päron och banan, för det är för sött för dom... kan förstöra floran i magen eller nåt liknande.:crazy:

Masspruducenter är grossister och har inte så stort intresse av att förbättra dom olika raserna hos marsvin. Dom vill bara ha fram sådant som säljer.
Det är dock inga sådana jag diskuterar eftersom jag inte räknar det som seriös avel.

Att snuttifiera är att lägga mänskliga värderingar och mänskligt tankesätt hos djuren.
Krast sätt har inte marsvin behov av oss människor på annat sätt än att få mat, få sysselsättning, få vård när dom är sjuka och får rent.
Det där med att gosa mm är mer vad vi människor som behöver.
En typisk snuttifieringssak är den där med folk som skall sära på marsvin i tid och otid för dom kanske börjar att bråka istället för att marsvinen får reda ut det hela en gång för alla så det kan bli lugnt i burarna. Istället blir ägarna förskräckta över att marsvinet får ett sår eller två och ibland får dom inte en skråma (mer än min ena hanne som alltid tappar tänder för han skall sätta dom i den tjocka pälsen på mina andra långhår när dom skall lära sig veta hut) ens.
Här behandlas marsvin som marsvin och inget annat.
Dom har stark heiraki då jag är överst alltid men som sällskap föredrar dom sina burkamrater.
Jag är bäst att ha som matlangare.
Sedan har jag mina marsvin i vardagsrummet där jag sitter varje dag större delen av dagen eftersom jag är sjukpensionär (samma anledning till att jag inte ha mer marsvin) och pussar ofta på marsvinen men ändå så slipper dom hellre och får lite gurka eller annat gått istället (gud så matfixerade marsvin är :D Skriket betyder feeed me. Lyssnar du riktigt noga hör du att det är vad dom säger ;) ). Jag är dock "elak" och har dom för mitt höga nöjes skull och dom tycker om att bli klappade men inget som dom tar intitiativ till själva vilket torde tala för hur högt det står på önskelistan.

Så du tycker det är helt okej att ha marsvin bara för att ha, och låta de sitta i en liten bur hela sitt liv? Oj.

Självklart ska marsvin vara marsvin. Men det är inget marsvinsliv.

nyponros skrev:
Så du tycker det är helt okej att ha marsvin bara för att ha, och låta de sitta i en liten bur hela sitt liv? Oj.

Självklart ska marsvin vara marsvin. Men det är inget marsvinsliv.

Nu tycker jag nog att du medvetet misstolkar det Stollan säger.

Vem har marsvinen i små burar och ny blir jag nyfiken på hur stora/små burar du själv har till dina.
Vad är liten bur för dig?
Har du någon aning om hur stora/små burar uppfödarna har (jag pratar inte om grossisster nu)?
Jag har aldrig nämnt några mått på burar själv.
Jag sa också att allra helst skulle jag vilja ha mina marsvin som free herders och hade jag haft möjligheten hade jag inte tvekat fast det innebär mer jobb så.
Bästa marsvinslivet är helt enkelt att leva som free herders i en lagom stor flock och frågan är ger du dina marsvin det?
Jag själv är djupt avundsjuk på gadriels marsvinsstall om jag skall erkänna.

Förövrigt har jag redan sagt att marsvin hos uppfödare hanteras mycket mer än vad medlemarsvinet görs så jag vet inte hur du får ihop det med att sitta i en liten bur hela sitt liv.
Det är den "normala" ägaren där barnen oftast tröttnat som du pratar om. Vi som föder upp ras måste ha välhanterade djur och det blir det inte om djuret sitter i sin bur jämt och ständigt.
Jag måste ju säga att du har en hel del fördomar så det är kanske inte så konstigt att du inte kunde avslöja en myt. Det kräver att man inte har för stora fördomar för att man skall avslöja myter.

Jag menade om de inte skulle få pyssel och stimulans, om de var nöjda med bara mat. Det tolkade jag som att de mest satt i buren och åt. Och alla burar är väl små egentligen om man gämför med vad de är ämnade att springa på?
Missförstå mig rätt:)

Mina marsvin står f.övrigt på 150*70/två stycken. Med hylla hos alla, så det gör ju ytan lite större.
Inte jättebra med plats, jag önskar också att jag hademöjlighet att låta dem gå på stora ytor jämt. Men tyvärr går inte det. Därför försöker jag kompensera det med andra saker.

Jag tycker att minimummåttet är 100*50 för två marsvin, och att 70*40 som endel djuraffärer marknadsför för marsvin är helt vansinnigt.

Vad gäller uppfödares burmått har jag inte kollat allas, men de flesta jag kikat på har legat under mina burmått. Har faktiskt aldrig stött på ngn som låtit sina gå på "stall", lösdrift liksom:p Men jag tror jag sett ngn här på buke som hade det jättefint till sina svin, kanske var det gadriel? Minns inte.

Jag vet inte om du och jag har missförstått varandra? Egentligen förstår jag inte vad den här diskussionen har för mening. Som jag sa förut var det väl inte detta det handlade om.?

Jag är inte ute efter att tjafsa, det hoppas jag att du förstår. Jag kände mig bara påhoppad när du som jag uppfattade det hårt påstod att jag spred ut fel information, vilket jag inte gjorde. Men jag kan ha överreagerat, eller uppfattat tonen i det hela fel. Inte omöjligt:)

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 954
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar