Vad för olika mat får era marsvin?

Sv: Vad för olika mat får era marsvin?

Mina töser (2 st) har fri tillgång på hö, samt äter ca ½ dl pellets per dag. Utöver detta får de dagligen äpple (på morgonen) samt morot (på kvällen) och oftast gurka, sallad, päron, banan, persilja, tomat eller apelsin nån gång per dag (alltså nåt av det - alltihop får de några gånger i månaden, frukt/grönsaks-sallad).

Jag ger minna marsvin C-vitamin broccoli isbergssallat gurka(favoriten) persilja morot och andra grönsaker. fri tillgång till hö.frukt som äpple päron osv ger jag kanske nån gång i veckan.pellets en mtsk om dagen(pellets=cavy cuisine)

Vindruvor, paprika, sallad, gurka, morötter, hårdbröd, hö, äpplen, päron och mjölk är bara lite av det mina svin äter och har ätit/druckit.

Vitkål och annan kål (ej salladskål)
Då de kan ge problem i magen med farliga gaser osv, kan ge ont i magen

Var har du fått den infon ifrån?
Den är fel för vitkål tål marsvin alldeles utmärkt om man vänjer in dom på det och är tom en bra c-vitaminkälla.
Att marsvin blir dåliga i magen av vitkål eller för den delen grönkål är bara en myt och inget annat.
Även min kanin får vitkål ;)

Förövrigt så kan även äpple, päron osv också ge munsvamp hos vissa marsvin om det ges för ofta precis som med apelsin o/c.
Apelsin får man gärna ge men precis som äpple kan det ge munsvamp om det ges för ofta.
Alla marsvin är inte känsliga för detta men munsvamp kan sprida sig in i svaljet så marsvinet slutar att äta vilket gör att många inte chansar utan utfodrar frukt max varannan dag.
Så "tål" dina äpple ofta utan att få munsvamp tål dom apelsin lika ofta.

Senast ändrad:

Jag har också gett vitkål förut, men har hört flera som sagt att det är farligt, och att det kan om man har otur ge så "starka gaser";) Att dett stoppar sig i magen. Har inte varit med om det själv, men som sagt vet jag andra som har det, så jag vill inte ta några risker...
Finns ju mkt annat cvitaminrikt man kan ge:idea:
(Mina marsvin ropar broooccoliiii från rummet:angel: )

Fast äpplen skrev jag ju att jag gav=) Bara inte de syrligare sorterna...

Har svårt att tro att päron skulle vara lika "riskfyllt" Som apelsin är, har fått för mig att det är syran som avgör, och detä r ju lite skillnad dem emmellan... Fast ioförsig är ju inte tomat spec syrligt:smirk:

Jaja, jag undviker det jag tror är mindre bra iallafall, sålänge jag ser till att de får i sig vitaminer på enligt mig säkrare vägar är det ju inga problem:)

Du får gärna undvika vad du vill men var medveten om att du dissar dom som har mycket mer kunskap och haft marsvin i många år och stora uppfödningar och då pratar jag inte om mig själv.
Du kommer med felinformation här på Buke. Vad du tror personligen är en sak men du säger att det är så här är en annan.
Marsvin får inte dålig mage av vitkål men häftiga byten kan ge dålig mage som hos alla andra djur.
Flera tusentals marsvin har inte fel och så är det bara.

Håller med Stollan här. Mina marsvin fick vitkål så gott som varje dagm en eller två gånger, blandat med andra grönsaker. Bara man vänjer deras magar vid det är det inga problem alls att de vitkål. Det är som sagt väldigt gott om c-vitamin och var väldigt populärt hos mina grisar.

jag är marsvinsuppfödare: detta kan ni ge dom att äta och detta är den bästa maten ni kan ge för bra hull mmm!! titta in på min hemsida
www.geocities.com/jellowa10

fri tillgång till hö VARJE DAG
lägg INTE C-VITAMIN I VATTEN ge frukt o grönt istället

GIFTIGT:
avocado
tomatblasten den gröna
DETTA KAN DOM ÄTA
havre
korn
torr betfor
edel får pellets
delade ärtor
tomat
gurka
apelsin
päron
äpple
knäckebröd
bröd
morot
vitkål
persilja
vindruvor
clementin
alla rotfrukter
allt frukt och grönt
majs
paprika

sommarbete:
börja långsamt i början annars kan dom bli sjuka o få diare
låt dom ha skugga och fri från rovdjur, inte mer än 4-5 timmar per dag då dom är känsliga mm, har ni frågor så fråga på!!

maria25 skrev:
DETTA KAN DOM ÄTA
havre
korn
torr betfor
edel får pellets
delade ärtor
tomat
gurka
apelsin
päron
äpple
knäckebröd
bröd
morot
vitkål
persilja
vindruvor
clementin
alla rotfrukter
allt frukt och grönt
majs
paprika

Är verkligen torr betfor så bra? Eftersom det suger till sig vätska och därför borde det väl skapa risk för uttorkning?

du blandar i 1 näve i ditt foder som du ger dom och du behöver inte ge ofta!! Bra till dräktiga honor!!!

Men jösses:crazy:
Har du vaknat på fel sida idag eller?

Jag förstår inte hur du kan vara så säker på min enorma okunskap bara på grund av den här saken, du vet ju inte ens vem jag är?
Jag har också fött upp marsvin och haft i flera år, även om jag inte kallar mig expert.! Man kan väl ha olika åsikter om saker eller hur?
Om jag inte ger mina marsvin vitkål pga av jag anser att det kan vara extra känsligt för magarna är det väl upp till mig? Jag skadar ju inte direkt mina marsvin pga det. Sen fine om det fungerar på alla tusentals marsvin du uppenbarligen träffat, då får jag väl ta det då, jag har bara ägt ett tjugotal,men jag står fortfarande fast vid att jag hellre använder andra cvitaminkällor.

Jag tycker det ligger lite på lågstadienivå när det behöver bli dålig stämning på grund av en sådan här sak...

Fungerar vitkål på dina marsvin: använd det då! Jag talar bara utav egna erfarenheter, säger inte att det är så för alla.

Sedan vill jag också poängtera att jag aldrig sagt att vitkål ÄR farligt för marsvin, bara att det diskuterades om ifall det var det eller inte.

Samt att jag valt att välja bort det pga den diskussionen.

Så jag har INTE spridit felaktig information och sagt att det ÄR så.
Det tror jag de flesta läsande kan se, och jag tror man får vara beredd på att inte köpa allt som skrivs rakt av på ett öppet forum.

Får väl skriva oxå (med anledning av att jag sa att jag fött upp marsvin) Att jag absolut inte är uppfödare, men att jag har avlat en del och inte är utan erfarenhet. Så, nu kan ingen missförstå det:cool:

Jo visst, men det var inte det jag frågade om. Är det inte risk för uttrorkning med torr betfor?

Mina får:

Morgon: 1 matsked vitaminfoder,hö,sallad.

Eftermiddag:Knäckebröd,1 tesked vitaminfoder,hö.

Kväll: 1 tesked vitaminfoder,hö och grönsaker.

Ger aldrig frukt,morötter,paprika,vitkål m.m för det tycker dom inte om.

Jag vet ju inte hur du lyckats läsa mitt inlägg och om du läser in mer än vad jag skrivit kan jag inte rå för det. Du har ju uppenbarligen läst mer än vad jag har skrivit ialla fall.
Att vitkål skulle ge farliga gaser är en myt!!!
Att däremot utan invänjning på marsvin ge den vitkål är lika farligt som att ge den gräs utan invänjning varken mer eller mindre.
Låter du bli att ge dina marsvin gräs på sommaren också om du nu är rädd för att dom skall få ont i magen?
Svenska marsvinsföreningen skulle förövrigt aldrig rekommendera något sådant om det var det minsta osäkerhet.

Sedan förstår jag inte vad du pratar om för du ger skilda svar på följande:

Vitkål och annan kål (ej salladskål)
Då de kan ge problem i magen med farliga gaser osv, kan ge ont i magen.

Så jag har INTE spridit felaktig information och sagt att det ÄR så.

Det har du visst eftersom du påstår att kål kan ge farliga gaser i marsvinsmagen vilket inte är sant. Läs dina egna inlägg flera gånger innan du svarar så slipper du ha så olika svar och håller lättare reda på vad du har sagt själv.

Du säger också:
Jag talar bara utav egna erfarenheter
men du tidigare sa:
Har inte varit med om det själv

Frågan är hur ligger det till egentligen?
Egen erfarenhet betyder nämligen att man råkat ut för det själv.

Hur jag kan vara säker på din kunskap i detta ämnet?
Det är lätt för det är bara att läsa vad du skriver och väga det mot vad jag fått lära mig genom egna erfarenheter att vara väldigt nyfiken och diskutera det med andra och då även få deras erfarenhet på köpet. Jag kan omöjligt ha en massa marsvin och för att säkerhetsställa något så blir det mer ackurrat ju större material man har att tillgå. Dom största uppfödarna har strax över 200 vuxna djur på en och samma gång (USA för i Svergie ligger dom på max runt 50-60 vuxna). Det är väldigt tacksamt att ta del av deras material (marsvin) dom har.

Du har helt enkelt gått på en myt och det gör man bara om kunskapen inte är stor nog.

Marsvinen skall inte ha speciellt stora mängder betfor så det brukar gå bra att blanda i torrt i maten om man vill ha med det i maten av någon anledning.

Men om du kikar upp på meningen innan "Vitkål och annan kål..." Så ser du att det står att det har förts diskussion om huruvida det är bra för marsvin eller inte.
Jag vet inte om det var svårt för dig att koppla eftersom det inte stod i samma mening...

Jag talar om egna erfarenheter iomed att det kan vara känsligt, det har jag märkt på mina marsvin (ja, jag vänjer succesivt och ger endel gräs på soimmaren)

Men jag har inte själv varit med om att det blivit farligt.

JAG väljer att undvika vitkål då JAG anser att det finns c-vitaminkällor som är mindre känsliga för deras magar. Sedan har jag hört att det skulle kunna vara farligt också, HÖRT! Jag har aldrig skrivit att jag VET det. Men jag tar det säkra för det osäkra när det gäller sådant, det är JAG! Mitt högst personliga handlande, jag tvingar inte på det på någon.

Så ge dina marsvin vitkål du om det fungerar bra.

Kan vi inte sluta tjafsa nu?:)

Sen vill jag bara påpeka att jag verkligen inte stödjer uppfödare med så många som 200 vuxna djur. Inte ens 50-60. Jag tror inte marsvin som är naturligt skygga djur utan mkt mänsklig kontakt kan må bra under sådana levnadsvillkår. Det känns bara som massproduktion för pengarnas skull.

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 954
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar