Sv: Vad för olika mat får era marsvin?
Jag vet ju inte hur du lyckats läsa mitt inlägg och om du läser in mer än vad jag skrivit kan jag inte rå för det. Du har ju uppenbarligen läst mer än vad jag har skrivit ialla fall.
Att vitkål skulle ge farliga gaser är en myt!!!
Att däremot utan invänjning på marsvin ge den vitkål är lika farligt som att ge den gräs utan invänjning varken mer eller mindre.
Låter du bli att ge dina marsvin gräs på sommaren också om du nu är rädd för att dom skall få ont i magen?
Svenska marsvinsföreningen skulle förövrigt aldrig rekommendera något sådant om det var det minsta osäkerhet.
Sedan förstår jag inte vad du pratar om för du ger skilda svar på följande:
Vitkål och annan kål (ej salladskål)
Då de kan ge problem i magen med farliga gaser osv, kan ge ont i magen.
Så jag har INTE spridit felaktig information och sagt att det ÄR så.
Det har du visst eftersom du påstår att kål kan ge farliga gaser i marsvinsmagen vilket inte är sant. Läs dina egna inlägg flera gånger innan du svarar så slipper du ha så olika svar och håller lättare reda på vad du har sagt själv.
Du säger också:
Jag talar bara utav egna erfarenheter
men du tidigare sa:
Har inte varit med om det själv
Frågan är hur ligger det till egentligen?
Egen erfarenhet betyder nämligen att man råkat ut för det själv.
Hur jag kan vara säker på din kunskap i detta ämnet?
Det är lätt för det är bara att läsa vad du skriver och väga det mot vad jag fått lära mig genom egna erfarenheter att vara väldigt nyfiken och diskutera det med andra och då även få deras erfarenhet på köpet. Jag kan omöjligt ha en massa marsvin och för att säkerhetsställa något så blir det mer ackurrat ju större material man har att tillgå. Dom största uppfödarna har strax över 200 vuxna djur på en och samma gång (USA för i Svergie ligger dom på max runt 50-60 vuxna). Det är väldigt tacksamt att ta del av deras material (marsvin) dom har.
Du har helt enkelt gått på en myt och det gör man bara om kunskapen inte är stor nog.