Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ååh den bilden gjorde mig glad! Flashbacks till glada dagar
Jag fick tvätta med trycktvätt idag
Barnsligt glädjeämne, jag vet, men det är så förbaskat roligt Ja, jag är rätt lättroad
https://www.havochvatten.se/arter-och-livsmiljoer/arter-och-naturtyper/pigghaj.html Hur söta som helst! De börjar visst återhämta sig lite efter att ha minskat med 96-98% sedan åttiotalet.Häromdagen så gjorde jag ett lite ovanligt dyk, på en för mig helt ny dykplats, vi skulle göra en grej så det var inte (bara) ett nöjes dyk. Vi var ganska försenade till platsen och det hade hunnit bli kväll, båtföraren skojar om att vi hade chans att se pigghaj. Yeah right tänkte vi. Sikten på väg ned till botten var ok, men riktigt bra på botten. Vi kommer ned, tar nån minut eller så att orientera oss lite och när vi tittar upp så ser vi EN PIGGHAJ komma simmande rätt mot oss för att spana in vad vi var för typer! Den kom så nära vi nästan hade kunna klappa den innan den pep iväg igen! Det var tydligt att den kom för att den var just nyfiken och inte bara råkade simma förbi. Jag ska kanske tacka min sjösjuka buddy lite extra...
Jag har ju aldrig tidigare haft förmånen att få se haj alls, då jag har få dyk utomlands och det är sällsynt att se dom här i Sverige! Levande i alla fall, de blir ju tyvärr bifångst. Jag har lett i dagar nu!
Hur djupt var ni när ni såg den? Jag är ju på nivån att jag fortfarande blir jätteglad av att se vanliga abborrar när jag snorklar, men det börjar kännas mer och mer lockande att dyka "på riktigt"... Skulle så gärna vilja se ännu fler levande vattendjur, och kunna vara med ordentligt på olika uppdrag för att plocka skräp och spöknät.Häromdagen så gjorde jag ett lite ovanligt dyk, på en för mig helt ny dykplats, vi skulle göra en grej så det var inte (bara) ett nöjes dyk. Vi var ganska försenade till platsen och det hade hunnit bli kväll, båtföraren skojar om att vi hade chans att se pigghaj. Yeah right tänkte vi. Sikten på väg ned till botten var ok, men riktigt bra på botten. Vi kommer ned, tar nån minut eller så att orientera oss lite och när vi tittar upp så ser vi EN PIGGHAJ komma simmande rätt mot oss för att spana in vad vi var för typer! Den kom så nära vi nästan hade kunna klappa den innan den pep iväg igen! Det var tydligt att den kom för att den var just nyfiken och inte bara råkade simma förbi. Jag ska kanske tacka min sjösjuka buddy lite extra...
Jag har ju aldrig tidigare haft förmånen att få se haj alls, då jag har få dyk utomlands och det är sällsynt att se dom här i Sverige! Levande i alla fall, de blir ju tyvärr bifångst. Jag har lett i dagar nu!
Runt 20 meter! Det vore fantastiskt skoj om du var sugen på att hänga med.Hur djupt var ni när ni såg den? Jag är ju på nivån att jag fortfarande blir jätteglad av att se vanliga abborrar när jag snorklar, men det börjar kännas mer och mer lockande att dyka "på riktigt"... Skulle så gärna vilja se ännu fler levande vattendjur, och kunna vara med ordentligt på olika uppdrag för att plocka skräp och spöknät.
Vad härligt! Och vännen blir säkert jätteglad att du blir glad och tackar jaHar haft en allmänt bra dag utan att ha gjort något sådär jättespeciellt, och så för en liten stund sedan hörde en vän av sig och ville bjuda in mig och sambon på middag någon dag när det passar oss! Denna vännen har sagt tidigare att hon aldrig(!) hör av sig till folk för att ta initiativet till att ses, helt enkelt för att det känns för obekvämt, rädsla att "vara för på" eller "vara i vägen" osv. Så trots att jag sagt att vännen gärna får höra av sig, så hade ingen av oss någon riktig tro på att det faktiskt skulle hända. Men nu så! Jag blev verkligen jätteglad, både åt att än en gång bli påmind om att jag har en så fin vän, men också glad åt att vännen uppenbart känner sig trygg med mig ändå