Vad för häst vill ni ha?

Fiorano

Trådstartare
Det har funnits en diskussion på avel om vilken typ av dressyrhäst vi hobbyryttare vill ha. Tänkte att det skulle vara intressant att höra från er ryttare-de flesta här på dressyr är trots allt helt vanliga hobbyryttare med ambitioner att rida stadigt i msv.

Vill ni ha hästar som är superelektriska a la Totilas, Parzival och gänget? Hade ni velat ha samma typ av häst som världseliten har, mad samma gång och mentalitet?

Jag själv (som hobbyryttare) hävdar att en häst som är mer förlåtande, lugnare i huvudet och mer lagom gång är mer eftertraktat av hobbyryttare, Håller ni med eller har jag fel?

Sen undrar jag också om ni som köpt häst har valt att köpa import eller svenskuppfött? Varför har ni valt det ena eller andra? Kollar ni upp uppfödare och vad för hästar de har fött upp och hur bra koll har ni på stam och prestationer på mödernelinjen? Ni som har varit i hästletartagen-uppfattar ni det som att senska hästar är dyrare genetemot importer?

Sv: Vad för häst vill ni ha?

Jag är hobbyryttare, men siktar högre än Msv.

Jag vill inte ha en Totilas, det skulle bli för mycket häst för min del. Men jag vill ha en känslig och arbetsvillig häst med en hel del nerv och som inte är förlåtande. Den häst jag har nu, och som är egen uppfödning, uppfyller de kraven.

Jag är hobbyryttare på lätt nivå, men siktar på att en dag kunna rida msv på stadiga procent.

Jag vill ha en trevlig och positiv häst med framåtbjudning och stadigt psyke. Helst inga supergångarter, men den ska röra sig genom kroppen och vara mjuk och rörlig. Jag skulle aldrig kunna hantera en totilas, utan vill hellre ha en häst jag kan lita på lite mer. En kuse som trivs med att båda rida dressyr och lattja i skogen.

Jag är i hästköpartagen nu, men planerar att köpa min foderhäst. Det är en svenskuppfödd häst med jättetrevliga linjer på mödernet.

Jag är hobbyryttare på LA-nivå. Jag vill framförallt ha en häst med ett bra temperament- arbetsvillig, ärlig och ganska cool. Jag vill ha en häst som det är kul att jobba med och som jag kan tävla och träna med utan att den springer och tittar på läskiga saker eller stressar upp sig. Krav nummer två är att den är hållbar! Jag vet att det beror till stor del på hur den tränas men jag vill ha en häst med bra fysiska förutsättningar och gärna att det finns mycket prestation i stammen.
Krav nummer tre är att den rör sig bra, mjuk och elastiskt men den behöver inte ha supergång. För mig är det också viktigt att den inte är för stor utan ca 160-165.

Den häst jag har nu är en import med okänd härstamning och han har faktiskt visat sig motsvara mina krav väldigt bra. Iofs är det nog mer tur än skicklighet... att han hade ett bra temperament och en bra (men outvecklad) galopp visste jag när jag köpte honom men framförallt hållbarheten var en chansning. Under de dryga tre år jag haft honom har den visat sig vara bra, trots en inte helt korrekt benställning. Att sedan gångarterna utvecklats otroligt mycket trodde jag faktiskt inte men det är ett stort plus.

Hittills har jag inte varit särskilt härstamningsintresserad men när det blir dags för ny häst kommer jag nog titta lite mer på det även om stammen inte kommer vara avgörande.

Jag vill ha en rätt liten (ca 162), elektrisk häst med mjuka gångarter och ffa snabba bakben.
Tar hellre en flyktbenägen häst än en flegmatisk, det ska finnas power i pållan!

Power, power, power. Helst i överflöd.

Jag har suttit på en sådan häst i mitt liv. Då fick jag veta hur det skulle kännas att rida. :love:
Den hade så mycket energi att den reds två gånger per dag, annars kröp den nästan ur skinnet.

Jag har en Biggles avkomma som passar mig perfekt..För mig är han den ultimata ridhästen intelligent,känslig,lättlärd ,multitalang ,dvs jag kan träna/tävla både dressyr och hoppning men framför allt en häst man kan rida ut på själv utan att riskera livet......

inte helt roligt med såna hästar som kräver så mkt motion...jag sålde min förra häst för den var alldeles för energisk. Vilade den en dag så då jäklar kunde man sitta på en bomb sedan :crazy: nu rids den ett par ggr/dag med ngn vilodag ibland. Passar nog den hästen väldigt bra. Man måste verkligen kunna erbjuda en sådan häst mkt utevistelse och mkt motion regelbundet...annars tror jag inte en sådan häst mår så bra. Jag vill känna att jag kan låta min häst vila 2 dagar på raken utan att det blir problem av det.

knapplån

Jag vill ha en SNÄLL häst. Som VILL jobba. (Även om den såklart kan ha dåliga dagar ibland....) och som tycker det är roligt både på ridbana och i skog. Då är jag nöjd! :-) Egen motor men inte överenergisk.

Jag försöker sälja min häst som hade nervsystemet lite för ytligt samt för mkt gång för min kompetens. Han har åkt till försäljningsstall då jag visste att jag inte kunde göra honom rättvisa.

I de sex år jag haft honom har jag försökt intala mig att det var en sådan häst jag ville ha, men det var bara att inse - det blev för svårt för mig. Med två avtrillningar (varav den ena när jag var gravid i femte månaden), som resulterade i ambulansfärder, gick rädslan aldrig riktigt ur. Jag fick fatta mod i flera dagar inför uteritterna t ex.

Han var/är en holländsk import e Lancet och enligt försäljaren väldigt god gång. Så pass god att hon försöker behålla honom i "sitt nätverk". :laugh: (Vilket givetvis gör mig glad, men kundkretsen blir väldigt liten - man måste kunna sitta stilla och göra tillräckligt "lite" i rätt millisekund). Som sagt, jag försökte intala mig att detta var hästen för mig.

Men nej, det var för svårt. Jag tröstar mig med att jag iaf inte förstörde honom. Och försäljaren fick upp honom till msv-nivå på 4 v. Då kan jag ju inte ha lagt grunderna helt galet.

Nu har jag köpt mig något betydligt enklare. En traditionellt byggd häst så att säga. Ingen hög sportvariant i uppförsbacke som min förra (172 cm).

Den nya är e Dardel, lite rakbent bak, lite lång rygg, ganska bra skritt, helt ok galopp och i dagsläget ganska medioker trav. Den nya är 165 cm, vilket passar bra - för det är jag också. Och jag vågar rida ut på honom själv. I alla gångarter utan att samla kraft i en vecka först! :laugh: Han kommer att vara perfekt nu under småbarnsåren. Kommer vi till LA-nivå är jag nöjd.

I det långa loppet vill jag längre. Och kanske jag aldrig får en häst som Ralph (den jag vill göra mig av med) igen, men då får det bli så.

Jag vill ha svenskfödd (har alltid haft svenskfödda och svenskstammade hästar)
JAg vill gynna den svenska aveln.

JAg vill ha:
storlek minst 170+
Vilja att jobba (energi) och lätthet att lära väger ngt mer än gångarter, men det ska finnas utrymme för slarvig/kass ridning utan att poängen blir katastrof.
Den ska snäll.

Jag är hobbyryttare men satsar alltid högre än MSV.

Senast ändrad:

Jag vill ha en häst som är välbyggd och av lite sportig typ :D

Ett arbetsvilligt men jämn temprament, åt det piggare hållet.

Valde denna gången en häst med bra takt framför jättestora gångarter.

Det blev ett tyskt sto efter Worldly som jag senare hoppas kunna använda i avel...

Jag vill ha en frisk, pigg, arbetsvillig häst med fina gångarter och bra skalle. Hellre en trygg och arbetsvillig häst än en jättesvår krabat med Totilas-trav. Jag skulle aldrig klara av att rida en häst som Parzival - det är för mycket häst för mig, helt enkelt.

Just nu rider jag en amerikansk trakehner som har väldigt fin, luftiga gångarter. Dock är hon bara 160cm och väldigt nätt (passar mig som bara är 162cm lång), så på så sätt är det inte för mycket häst för mig. Hade hon varit 175cm kunde det ha varit svårt. Dessutom är hon lagom känslig: skarp, men inte för skarp, och ääälskar att arbeta. :love: Fanken att hon aldrig kommer att bli till salu.

Jag betraktar mig själv som typisk hobby-dressyrryttare. Rider just nu på lätt-MSV C nivå, men målet är att någon gång lyckas ta mig runt en MSV A ;)

Hästen jag har nu är en Lusitano (portugis) just för att han uppfyller mina krav. Jag vill ha lätta, elastiska gångarter. Lagom med power och nerverna på plats, kapacitet för att utföra de svårare rörelserna, lättriden och känslig MEN inte för känslig då jag tyvärr aldrig kommer bli något proffs så fel och missförstånd kommer uppstå och det måste den klara av.

Jag vill ha roligt med min häst, vill absolut inte vara tvungen att motionera den flera timmar om dagen för att inte riskera att dö, jag vill kunna träna och tävla, men ändå kunna skritta ut i skogen utan att sitta på en tickande bomb som stirrar upp sig för ingenting. Tex Totilas, Parzival och gänget är det nog inte många hobbyryttare som skulle klara av i längden.

JAG skulle vilja att den svenska aveln tittade litegrann i backspegeln när det gäller TAKTMÄSSIGHETEN!

En taktmässig häst, oavsett gångarter, är betydligt enklare att rida för den "normala" ryttaren. En proffsryttare kan däremot rida takt i en häst och tolererar därför en häst med "snabba ben" betydligt bättre (och de är ju då ofta lite lättare att få till t ex piaff på).

Jag skulle vilja att alla ryttare fick ha hästar som mötte dessa kriterier:
Den ska ha RENA, TAKTMÄSSIGA gångarter och till det vara en psykiskt och fysiskt LÖSGJORD häst (utan för mycket spänning (psykiskt lösgjord) och välbalanserat byggd (fysiskt lösgjord)) som är MJUK och BEHAGLIG att rida med god RYGGVERKAN (född med balansen på bakdelen), EGEN MOTOR och som går på tygel "av sig själv".

Får man till de faktorerna klarar man sig långt utan extremt bra gångarter...
....men hur lätt är det att få alla bitar på plats?!

En sådan häst är behaglig både att rida på banan, i skogen, att hoppa med, för ridskoleryttaren och för dressyrryttaren...
Men som sagt, hur vanliga är dem?

Jag vill absolut inte ha en "svår" häst med för mycket nerv, jag är amatör på LA/Msv C-nivå som siktar mot MsvB och drömmer om MsvA någon gång i framtiden.

Jag har själv alldeles för mycket hets och stress i min kropp för att fungera med nervigare hästar, de springer nästan benen av sig när jag sätter mig på eftersom jag uppenbarligen har ett oerhört drivande säte och på så sätt passar bättre på en häst som behöver "ruskas om" eller "väckas upp".

Drömhästen är en psykiskt stabil häst som kan stå där jag ställt den utan att ödsla energi på att vara stressad, gapa och hålla på. Som kan fungera bra mentalt på tävling och inte är tittig och som har massor av gåvilja och arbetsvillighet.
Den skall vara som en gummiboll och vara elastisk, ha lätt för samling och för att bli kvick i reaktionerna, men i kombination med lydighet och en vilja att vara till lags - ambitiös helt enkelt, men utan att vara stressad eller het. Den skall vara "lättväckt" alltså, men behöver inte vara elektrisk som grundförutsättning.
Jag vill inte ha några fantastiska gångarter som jag ändå bara kommer fördärva. Åttamässiga gångarter i lätt klass är nog för mig och det vill jag nog gärna ha nästa gång. En god takt är Oerhört mycket viktigare för mig än flashiga framben, men jag vill gärna ha en BRA galopp och en BRA skritt och en taktmässig trav med kvicka bakben.
Jag vill inte ha mycket större än 170 cm och vill för allt i världen inte ha någon av dessa schäferliknande varelser med brant stupande kors osv och jag vill gärna ha en lite mer rejäl variant med rätt mycket massa, mycket nacke osv.

Jag skulle vilja ha en cool och samarbetsvillig häst med tre bra gångarter, hellre det än någon flashig nervig sak. Det är verkligen inte min typ på häst. Hellre lite is i huvudet och tar allt med en nypa salt, tycker om att visa upp sig och inte blir rädd för minsta lilla. Hade jag fått ta mina två hästar och lägga till lite gångarter så hade min dressyrhäst blivit perfekt! Och så väldigt gärna svensk stam med, det tycker jag är kul :) Något i Briar-stuk vore inte fel. Lite lagom stor med, kanske 165 och rätt kraftigt bygd, mer gammeldags i typen :D

Jag har absolut inget emot en häst med så mycket energi, eller behöver massor med motion!
När jag ska köpa storhäst, så ska jag ha en som har massor med power. :love:

Jag vill ha en "medioker" häst, för jag anser/inbillar mig att vilken välriden och lydig häst som helst kan gå MSV på hyfsade procent med rätt ryttare, utan att ha 9:or på gångarterna. Den får gärna vara lite mindre, runt 160-165 så att jag kan rida den utan att vara helt slut efter ett pass. Det är ett plus om den är av den äldre halvblodstypen eller lite grövre, då slipper jag vara livrädd för att benen ska brytas som tändstickor om jag skulle vilja ta en tur "off road" sas.
En av de viktigaste sakerna är att den har ett bra psyke, är arbetsvillig och tillitsfull, jag vill inte hålla på och "dalta runt", om jag inte säger att det är läge att hetsa upp sig så ska den strunta i om det så faller bomber från himlen.

Min nuvarande häst har allt det jag vill ha, enda kruxet är att hon är utdömd som ridhäst. Tvivlar på att jag nånsin kommer träffa på en lika trevlig individ igen, men jag vet åtminstone vad jag ska leta efter i nästa häst.

När jag köpte min nuvarande häst var målet att köpa en "vanlig" häst. Hade tidigare en med riktigt bra gång som jag aldrig lärde mig att sitt ned på. Gick inte speciellt bra att tävla dressyr då.

Enda nackdelen med min vanliga häst är att hon har dålig skritt. Drar tyvärr ner betygen på tävlingar men hellre det än en som jag inte kan sitta på.

Brydde mig inte om härstamningen alls när jag köpte henne utan fastnade för henne och tog därefter reda på stammen.:laugh:

Jag skulle vilja ha en häst med 8-mässiga gångarter iaf i lätt klass. Dvs något över medel. Det borde jag kunna lära mig sitta på, om den ändå rör sig lite mjukt.
Jag vill ha arbetsvilja och motor. Det gör inget om den är lite tittig, men den får inte gå i taket över minsta lilla sten som ligger fel på marken. Samt att den ska vara vettig att hantera.
Den behöver inte vara jätteförlåtande, men inte bli helt förstörd om jag gör fel. Den ska vara korrekt byggd och ha lätt för sig. Lätt att lära.
Och där kan jag nog sluta för en sådan häst kommer jag aldrig ha råd med:cool:

Jag själv (som hobbyryttare) hävdar att en häst som är mer förlåtande, lugnare i huvudet och mer lagom gång är mer eftertraktat av hobbyryttare, Håller ni med eller har jag fel?

Ja det tror jag med. När det väl kommer till kritan så måste en snäll vänlig häst som man kan ha roligt med vara det som i slutändan nog passar de flesta. Det är ju bara att titta på många här som ändå säljer sina hästar för att hitta en bra läromästare att ändå ha kul med. Hästar kostar så mycket pengar så i slutändan får det inte vara en kamp utan man måste ha roligt.

Sen undrar jag också om ni som köpt häst har valt att köpa import eller svenskuppfött?
Min budget har aldrig varit så stor att jag kunnat leta efter en välutbildad svensk häst med bra stam och gång.
Nu har jag en dansk import, visserligen med rena papper osv men nått fel är det med henne. Men hon låg i min prisklass, jag har lärt mig otroligt mycket på henne och nästa häst kommer ha nytta av det.
Nästa häst jag köper är troligen ett föl så jag vet att jag åtminstone får lägga hanteringsbiten och inridningen själv.. För då vet jag iaf vad det gick fel om det blir fel.. Jag har dock inte kontakt med en massa uppfödare, vilket gör att de annonser som finns tillgängliga för mig är de jag hittar på nätet. Där tar många ut höga priser även för föl som inte har någon direkt stam att tala om eller direkt meriterade föräldrar.
Tittar faktiskt lite ner mot Tyskland, just om det nu är ett föl jag ska ha. Om det nu ens blir någon ny häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 413
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 359
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 033
Senast: fio
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025