Vad får inte dräktiga sto äta?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lady_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 898
Sv: Vad får inte dräktiga sto äta?

Jag minns tyvärr inget annat än att förklaringen lät trovärdig;)

Gran kan vara sammandragande, därför ska man inte ge det till dräktiga ston.

Men det heter ju KAN vara, det finns väl ingen som vill rekommendera gran och sen går det åt skogen.

Den förklaringen ang BoT jag har fått är att det räknas som en alternativ behandlingsmetod.
I likhet med alla andra alternativa metoder så finns det ingen forskning hur de påverkar dräktighet och BoT tar då det säkra före det osäkra och går ut med denna information. För att slippa få skulden om deras produkter skulle ha används på ett sto som kastat.

Jag har också läst någonstans om en förklaring att BoT skulle öka produktionen av "måbra hormoner" och att dessa skulle kunna sätta igång fölningen för tidigt = kastning.

Men som det mesta annat så får man resonera med sig själv om vad som verkar rimligt och inte och agera efter det.

*kl*

hur stor är egentligen chansen att ett sto kastar p.ga BoT bandage på bakbenen nattetid?

enligt mig låter det inte så sannolikt. är det ens någon som känner till ngt fall av kastning där man misstänker bOt som anledning?

Avmaskningsmedel med prazikvantel.

Vilka avmaskningsmedel innehåller det? Tycker det är så jobbigt att veta vilka avmaskningsmedel man "törs" använda på dräktiga ston, det är trots allt ett gift... :confused:

Det låter logiskt!

Själv undviker jag allt som är naturmedel och alternativa behandlingar till mitt sto när hon är dräktig eftersom jag inte tycker att det är värt risken att chansa.

Själv undviker jag allt som är naturmedel och alternativa behandlingar till mitt sto när hon är dräktig eftersom jag inte tycker att det är värt risken att chansa.
Klokt!

Sen är ju frågan om "man" ska följa alla tvärsäkra råd som ges här på buke, med tanke på hur mycket felaktiga råd man ser och hur många skrönor som florerar om både det ena och det andra...

Vilka avmaskningsmedel innehåller det? Tycker det är så jobbigt att veta vilka avmaskningsmedel man "törs" använda på dräktiga ston, det är trots allt ett gift... :confused:

De medel som innehåller Prazikvantel är:

Droncit
Equimax
Cydectin comp.
Ivomec comp.

Övriga medel går bra,i Pyrantelgruppen: Banmith och Fyrantel och ivermectingruppen: Ivomec, , Noromectin, Eraquell
Bimectin och moxidektinpreparatet Cydectin.

Jag vet inte heller varför man ej ska använda B o T, men på den hemsida jag köpte mina produkter står det att man ej ska använda dom på dr sto, och då ligger d troligen något i det?? Jag chansar inte i allafall, lindar med vanliga nattlindor o ibland liniment istället.

De medel som innehåller Prazikvantel är:

Droncit
Equimax
Cydectin comp.
Ivomec comp.

Övriga medel går bra,i Pyrantelgruppen: Banmith och Fyrantel och ivermectingruppen: Ivomec, , Noromectin, Eraquell
Bimectin och moxidektinpreparatet Cydectin.

Jag har använt Ivomec på mitt dräktiga sto tidigare men inte Ivomec comp, det var ju tur det... :D Fast efter den här betessäsongen tänker jag ta ett träckprov så får vi se om hon behöver avmaskas alls... :p Tack för din lista över de olika preparaten! :bow:

Granbarken innehåller tanin, som förr i tiden användes som fosterfördrivande medel. Vissa individer är mer känsliga än andra för tanin. Har inte varit med om något sto som kastat pga av gran, men har en tacka som troligtvis kastat för att hon ätit granbark, så i år får de ingen gran!

OJ nu fick jag ångest... mitt sto är konstaterad dräktig och är på 38/39 dygnet om nu allt är som det ska därinne:confused: har nämligen använt b o t ganska flitigt det sista pga av en senskada, gissa om jag känner mig som en idiot att jag inte kollade det innan men det föll mej lixom inte in att det skulle vara farligt för bebben... dumma mej, hoppas det inte hänt ngt. men det får jag ju veta om en vecka isf...:eek:

De är säkert ingen fara.

Jag fick också lite ångest av denna tråd då min häst under sin förra dräktighet hade hela boxen full med granris:crazy::eek:, upphängt av mig då..
Hon kastade, men det berodde nog inte på granriset utan att det var två föl. tack och lov. Hade det bara kommit ut en fölis och vi inte fick reda på orsaken hade jag ju dött nu när jag läser det här med granris. Snacka om att jag hade tänkt att jag tagit död på mitt föl:crazy::(

Men hade inte denna tråd dykt upp hade det nog hängt massa granris i hennes box även denna vinter , så jag tackar trådskaparen ödmjukast för uppstart av denna tråd då jag fått lära mig något nytt!:bow:

Men hade inte denna tråd dykt upp hade det nog hängt massa granris i hennes box även denna vinter , så jag tackar trådskaparen ödmjukast för uppstart av denna tråd då jag fått lära mig något nytt!:bow:

Jag säger detsamma, man lär sig alltid något nytt:D

På tal om BoT, har precis stallat in min tjockmärr nu och hon ska enligt veterinärs råd ha just BoT knäskydd nattetid, men vågar man prova? Hon är inne på dygn 65 nu och allt har sett bra ut på UL.
Egentligen ska hon ha Artro-Flex också, men det avstår jag helt sen alla naturläkemedel avråddes.

Kan väl också tillägga; ni som har ridbara avelsston, hur långt in i dräktigheten och hur hårt rider ni dem?

Influensavaccination bör undvikas de sista 4 mån före beräknad fölning tror jag det var...någon??

Stelkramsvaccin BÖR ges när det är 1-2 månader kvar till beräknad fölning...då får fölet skyddet också

Senast ändrad:

Jag säger detsamma, man lär sig alltid något nytt:D

På tal om BoT, har precis stallat in min tjockmärr nu och hon ska enligt veterinärs råd ha just BoT knäskydd nattetid, men vågar man prova? Hon är inne på dygn 65 nu och allt har sett bra ut på UL.
Egentligen ska hon ha Artro-Flex också, men det avstår jag helt sen alla naturläkemedel avråddes.

Kan väl också tillägga; ni som har ridbara avelsston, hur långt in i dräktigheten och hur hårt rider ni dem?

"Mitt" sto har snart gått 4 månader på sin dräktigthet och hon promenadsrids ganska lugn. Hon lär min dotter en massa men de tar det väldigt lugnt:)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 975
Senast: starcraft
·
R
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 333
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka