Vad får inte dräktiga sto äta?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lady_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 898

lady_vip

Trådstartare
Tänkte vi kunde försöka göra en liten lista med vad dräktiga ston inte får äta/få injecerat/påsmörjt osv.

Jag själv blandar ofta ihop såna saker, så lite klarhet är aldrig fel.

Bring it on!

Sv: Vad får inte dräktiga sto äta?

Bra tråd!

Djävulsklo
Finadyne
Orudis/Zonsalva

Det var mitt bidrag såhär långt, återkommer om jag kommer på nåt mer:D

Finadyne fick ett av våra ston när hon var i månad 5 ungefär, jag frågade veterinären om det var ok med tanke på att hon var dräktig och det sa vår vet var ok.
Fölungen dog tyvärr vid förslossningen pga komplikationer, men den såg stor o stark ut.

Stoet fick behandling pga en ordentlig sårskada som vart infekterat (sticksår..).

Det är så att det inte finns några studier om hur NSAID-preparaten påverkar hästarnas foster, DÄRFÖR står det i FASS att man bör undvika dem till dräktiga ston.

Jag har själv haft ett sto som fick maxdoser av flera av sorterna NSAID (=antiinflammatoriska läkemedel) under drygt sista månaden av sin dräktighet och hon födde ett alldeles normalt hingstföl.

Absolut, men vissa saker finns ju inte med i FASS, såsom örter osv och veterinärer har oftast ingen koll på just de grejerna, då behöver man ju Buke;)

Vet själv att när det gäller naturläkemedel så var en viss sorts alger att avråda från att ge, detta pga att det innehöll Jod...?

Absolut, men vissa saker finns ju inte med i FASS, såsom örter osv och veterinärer har oftast ingen koll på just de grejerna, då behöver man ju Buke;)
Enkelt, undvik ALLT vad naturmedel heter!
Det är rådet man ger till gravida kvinnor - om det kan vara en ledtråd? ;)
Vet själv att när det gäller naturläkemedel så var en viss sorts alger att avråda från att ge, detta pga att det innehöll Jod...?
ALLA alger innehåller stora mängder Jod.
Dessutom är algerna FULLA med alla miljögifter som kan tänkas finnas i havet, så det är nog inte särskilt hälsosamt i vilket fall som helst.

Mitt sto fick finadyne när hon var dräktig på ungefär dygn 90 eftersom det var det enda som hävde lymfangiten hon fått.
Åtta månader senare födde hon ett friskt föl.

Vi har oxå haft ston som behandlas med fenadyn under dräktigehet uten problem.

Jag har blivit avrådd att behandla vårt ena sto med magsårsmedicin under hennes dräktigheter. Ngn som vet vilken substans däri som inte är hälsosam?

#kl#
Gran ska de inte äta,så man ska aldrig slänga in den avdankade julgranen i hästhagen om man har ett dräktigt sto./L

Vi har oxå haft ston som behandlas med fenadyn under dräktigehet uten problem.

Jag har blivit avrådd att behandla vårt ena sto med magsårsmedicin under hennes dräktigheter. Ngn som vet vilken substans däri som inte är hälsosam?
Magsårsmediciner ska ju inte användas av gravida kvinnor heller... Har en gravid kvinna problem med halsbränna och sånt så är man hänvisad till de gamla varianterna som neutraliserar magsyran. Men de som skyddar magslemhinnan får man inte ta.

#kl#
Gran ska de inte äta,så man ska aldrig slänga in den avdankade julgranen i hästhagen om man har ett dräktigt sto./L

Oj, det visste inte jag! Även granar man plockar i skogen? Tänker om det har med besprutning att göra?

Inte ska man använda Back on Track heller...(det äter dom förhoppningsvis inte, men kanske någon inte tänker på lindor,täcken m.m)

Inte ska man använda Back on Track heller...(det äter dom förhoppningsvis inte, men kanske någon inte tänker på lindor,täcken m.m)

vad grunnar du det på?? Varför skulle det vara farligt för stot/fölet???

Jag har också hört det, har för mig att det var i deras monter på Globen härom året, men jag har ingen aning om varför.

nä... det är ju liksom bara lindor, och keramiken går ju inte in i benen på hästen så det borde inte påverka.... mkt märkligt... någon som vet??

eller är det kanske att de kan få mer vatten i kroppen och svullna ben osv och att man kanske inte ska linda överhuvudtaget??

jag har ingen anning, bara spånar lite...

Jag frågade här på buke ifall dräktiga hästar kan äta gran och tall förra året då jag funderade på att flytta min dräktiga till en hage med mycket barrträd. Fick svaret att det kan dom.
Flyttade aldrg hästen dock.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 975
Senast: starcraft
·
R
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 333
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka