Vad brister i träningen när hästen inte kan skritta?

Sv: Vad brister i träningen när hästen inte kan skritta?

Jag svarar utan att ha läst de andra svaren. För mig är skritt (och galopp) väldigt avslöjande gångarter vad gäller hästens och ryttarens lösgjordhet, mjukhet och korrekthet i rörelser. Hur pass genomsläpplig hästen i ryggen, hur pass mkt rörelse ryttaren fångar upp på ett korrekt sätt genom bäckenet och inte någon annanstans och i och med den bra balansen kan ha en mjuk och trevlig hand som bjuder ett bra stöd till hästen och inte låser den varken i halsen, nacke eller rygg, vilket är viktiga delar för hästen att ha fria om skritten ska kunna vara taktmässig och ren.

Så det skulle kunna vara så att ryttarna sitter upp och till en början i passen är spända och hindrar hästarnas rörelser men efterhand som passet fortskrider, de får hjälp, börjar fokusera och koncentrera sig så blir de mjukare och följsammare och hästarna kan därmed börja skritta ordentligt.

Om det ändå vore så att de här hästarna hade tjusiga gångarter! :D
Fast när du skrev om det så kom jag att tänka på en annan sak, det är ett par av hästarna som är "missförstådda", eller att de har varit det. Som egentligen är bra ridhästar men som inte haft muskler alls pga fel träning och foder, och som dessutom är rätt stora. Även en av de andra som inte är det minsta missförstådd men som är stor och en lite knepig korsning. De har varit lite kluriga att rida, speciellt för amerikaner som inte är så duktiga på det här med dressyr (snarare ganska clueless)..

Det känns helt plötsligt som att det garanterat har något med saken att göra?
Och det hänger ju även ihop med Rumpnissens teori...

Jag satt själv på en av hästarna idag, stor och väldigt grön i utbildningen. Två gånger taktade hon till, men jag kunde få henne att sluta med det och ändå jobba vidare. Jag fick en känsla av att hon dels ville slippa jobba, men hon var även väldigt osäker över handen. Man måste i princip rida henne på lång tygel mest hela tiden, som blir lagom när hon väl vågar lita på handen, men innan dess känns det lite hopplöst... Kortar man upp den får hon småpanik. I trav och galopp då, i skritt funkar det på den tygellängden, om man lyckas hålla henne ifrån taktandet. Har tyvärr inte fått se tränaren rida något mer, och den enda ägaren jag sett rida är hyfsat duktig men jobbade i princip inget i skritt så det var svårt att se så mycket.

Det är säkert så att ryttarna själva också blir mer lösgjorda allteftersom...

Några av dessa hästar har även haft lite dåligt rykte, kanske medför det att ägarna/eleverna blir lite mer spända än annars också?

Ett kort svar på din första korta fråga.

När man tar upp tyglarna utan att samverka med säte o skänkel, och när handen blir starkast.

Vilket blir ännu mer tydligt på hästar som är rädda för handen...

Men då blir det ju lite klurigare av att när man har kortat upp tygeln en bit och skrittar på och allt fungerar, så ber man om något mha skänkeln, tex att den ska ta i mer med inner bak eller forma sig mer, och då kommer taktandet även då. Det är inte BARA när man tar tyglarna som man är i riskzonen, utan hela tiden som man skrittar på annat än lång tygel.

På den hästen kanske man mer eller mindre får avstå skänkel o använda sätet mer. Känsla du vet om vad som ska till minst o mest.;)

Helt klart.
Det hjälper nog inte att två av hästarna börjat sina karriärer hos imkompetenta "tränare". Men det ställer ju till problem när vi vanliga dödliga ska rida hästarna och be om mer engagemang av tex inner bak, för jag är då verkligen inte skicklig nog att göra det med sätet. Det är skänkel eller touch med spö som gäller för mig. :p

Ytterligare tillägg till problematiken är ju att hästarna inte är dödskänsliga för hjälperna egentligen, utan tar allt man gör i skritt som en anledning att takta.

Men det ställer ju till problem när vi vanliga dödliga ska rida hästarna och be om mer engagemang av tex inner bak, för jag är då verkligen inte skicklig nog att göra det med sätet. Det är skänkel eller touch med spö som gäller för mig. :pn

Men varför ska du engagera inner bak?

Jag hör ofta detta med inner bak men för mig är problemet e.g brist av bärighet på ytterbak och en dominant innerbog, problem med lösgjordheten med andra ord.
Hästen arbetar inte korrekt diagonalt.

För att tränaren säger det? ;)

Det var ett exempel... Just den hästen behöver ofta bli påmind om att ta i med vänster bak, så ibland är det ju ytter bak som behöver engageras mer. (Och höger bog behöver stoppas in i henne också, vilket hon inte alltid gör frivilligt av det jag sett). Dessutom fattas det en hel hög med muskler på henne, hon har börjat klättras men det har tagit tid för hon har alltid bara ridits på bana i hela sitt liv och blev dels lite koko och sen förstod hon inte hur hon skulle göra när marken inte var helt plan...

Sen behöver man komma ihåg skillnaden i kompetens hos många här och hemma i Sverige... Jag, som i Sverige rider på ridskola men haft turen att rida ett par hästar där vi jobbat på LAnivå, anses vara tränarduktig här. Just den här tränaren är nog en av de bättre jag sett här (av de mindre tränarna), men eleverna är det inte, och de får aldrig tid att lära sig bra grundridning och stabila sitsar. Bland annat för att de inte kan skritta hästarna. Allt de lär sig måste de lära sig i trav eller galopp.

I en perfekt värld skulle väl alla vara såpass duktiga på att rida att man aldrig behövde använda skänkeln, men så är det ju inte. Och jag tror inte heller att alla dessa hästar är så känsliga att de inte klarar av att man använder skänkeln och därför börjar takta. Det är inte heller känslan jag får de gånger jag rider dessa hästar, att det är nog inte där grundproblemet ligger.

*inte speciellt till dig*

Om ryttaren inte lärt sig att följa hästens rörelser - särskilt då huvudets och halsens rörelser, blir hästen spänd. Det är inte något konstigt, men många missuppfattar stilla hand som att man inte får följa med....

Problemet med dom här hästarna är att det inte GÅR att få dom att sluta takta om de väl börjat, utan att ge dem lång tygel och släppa allt... Eller eleverna/ägarna kan inte det iaf, lyckas de inte precis efter första taktandet så blir det bara värre o värre...

För att öva upp sin känsla i skritten är det bra att växla mellan fri, ökad, mellanskritt o sen samma väg tillbaka. Det mesta handlar om HUR ryttaren tar tygeln.

Svag öppna är oxå bra för hästar som har bråttom.

Hej!

Har samma problem med min. Han blir lite för taggad i skritten och taktar gärna iväg, vilket naturligtvis bli mycket kostsamt. Fick tipset av en sjukt bra tränare (och domare på hög nivå) att göra halt innan jag börjar trava eller galoppera. Detta för att inte göra det från skritt och på så sätt inte bygga upp en förväntning hos hästen i skritten att det ska häda något annat, utan helt enkelt bara skritta. Lycka till :laugh:

Oj dök den här tråden upp igen. :)

Det handlar inte om att hästarna är taggade på det viset att de vill rusa iväg. Sätta fingret på det är som felar kan jag dock fortfarande inte göra.

Annars har jag ridit den ena av hästarna en hel del nu, den som jag skrev om i inlägg 29. Hon har äntligen kunnat hållas igång ordentligt och hon blir starkare och jfår mer muskler för varje gång vilket är superkul att se! På henne har jag inte längre några som helst problem att skritta på så länge jag inte glömmer av mig och gör något väldigt förhastat med sits eller skänkel. Men då är det mer känslan av att hon vill takta som dyker upp men det är inga problem att få tillbaka henne. Jag vet egentligen inte vad som hänt mer än att hon blivit starkare, för jag kan nu använda skänklarna för att engagera eller flytta och jag behöver inte sitta och försöka vara extrempassiv för att inte trigga igång något. Kanske har hon bara blivit trygg med mig?

Problemet är inte borta med andra ryttare, dock har jag inte sett så många rida henne det sista...

Min 4-åring kunde knappt skritta då jag fick honom. Han har mest ridits i trav och galopp iom att tränaren han stått hos innan jag fick honom har lite annat tänk än svenskar oftast har. Han har inte ridits ut heller.
När han kom gick han passaktigt och ville gärna takta.
Jag tror han dels blev lite kort/stel i muskulaturen och lärde in ett kortare rörelsemönster i skritten av den träningen. Jag var ute och gick, stretchade och har haft honom som handhäst ute. Samt ridit i skritt mer. Jag har varit noga med att han söker sig framåt/nedåt och slappnar av och länger steget. Han får inte hetsa eller spänna till.
Han har rätt trevliga gångarter, inte GP-mässiga, men rätt trevliga.
Dock svarar han helst inte fram genom kroppen. Han vill gärna gå upp mer än fram till handen. Det blir mer bensprattel än energi genom kroppen fram till handen. I trav och galopp får man mer energi fram till handen. I skritten är det mer jobb att få honom fram framför en in i handen. Det blir mer gammal ökenråtta.;)

Jag håller med om att skritten avslöjar brister rätt väl. Vi hinner se sånt och känna sånt som vi kanske maskerar med farten i högre gångarter. Och hästen kopplas inte ihop på samma sätt av sig själv som den gör i trav och galopp.

Många hästar med problem i skritten tycker jag har problem med lösgjordheten. Får man till den brukar skritten ramla på plats om de inte har någon form av fysiska problem.

Håller också med TB om att man ser många ryttare som blockerar hästens skritt med för stum hand som inte rör sig med hästen och är still i förhållande till hästens mun utan är still i förhållande till ryttarens sits.

De här hästarna har ju lite olika varianter och kvalitet på skritten såklart, eftersom de är just olika hästar. ;)
Jag har dock aldrig tänkt på att någon av dem skulle ha passartad skritt, utan utav de jag kan se skritten framför mig just precis nu så har de faktiskt rätt så bra skritt när de rids av tränaren, då är den för det mesta både avspänd och energisk med vägvinnande steg. Den fria skritten är bra på dem alla. Ffa hästen jag rider och en annan har väldigt fin skritt, den jag rider har fina gångarter överlag, traven är :love: och galoppen börjar bli det i takt med att hon får mer styrka.

Däremot så sätter du huvudet på spiken med att de hellre går upp än fram till handen, fast problemet finns i alla gångarter. För mig just nu på den hästen jag rider finns problemet ffa i trav, inte längre i skritt och inte heller i galoppen (där vi dock ligger lite efter och har inte jobbat så mycket med den av olika anledningar). Men för hästarnas ägare och andra elever finns problemet i alla gångarter. Tränaren har sällan problem i någon gångart, förutom när hon inte suttit på hästen på länge och ägarna/eleverna främst ridit själva.

När jag rider själv ser jag till att skritta mycket, både länge på lång tygel och även sen när jag kortat upp, just för att känna att alla bitar finns på plats. Jag känner liksom att jag måste kunna gå ner till skritt och hitta tillbaka om något inte funkar i högre gångart. :p

De behöver ju inte bli passaktiga. De kan takta eller bara bli för korta och spända. Just min var passaktig dock. Men han var ju så stel i miss muskulatur.

Jag har ofta suttit på hästar som taktat med ägarna då de kortat tyglarna. Men om jag rider har de gått fram mer genom kroppen. Och då skrittat rent istället. Men då är de ju lösgjorda och på hjälperna. Och med ägarna kan det där svaja lite och då kan de börja takta.

Min gamla häst kan takta av ren olydnad om han blir för taggad ibland. Han vet att han inte får men blir så taggad att han taktar.

Det finns ju olika sorters problem.

En ung PRE jag red ville hellre takta eller tom trampa än gå fram iom att han hade svårt att länga på steget och då behövde arbeta mer. Honom kunde man rida pass med piaff och terre a terre på utan problem. Men en skrittrunda med långa kliv i skogen över lite rötter etc gjorde honom sååå trött.

Förutom öppna i akuta lägen är det bra att hela tiden variera mellan fri, ökad, mellanskritt. samlad skritt ska man undvika eftersom den då oftast bara blir mer spänd.- Öva på skrittregistret samt öva upp sin följsamhet i handen.

Hehe, vi har ju tyvärr ingen skog med rötter närmre än några timmar bort, så sådan ridning blir det inte av naturliga skäl även om det vore hemskt nyttigt för alla hästarna. ;)

Vi har inte heller kunnat ta med den jag rider mest ut på lilla miniuterundan som finns här, av diverse olika skäl. Vi vill komma igång med det så att vi kan ta med henne i släpet till stora parken. Inte för att det finns rötter att kliva över där heller, men ändå, något snår här o där finns ju alltid! :D Just henne hade det hjälpt enormt på tror jag...

Samlad skritt är det nog bara en som är redo för ändå, men rids bara i samlad skritt av tränaren, och då funkar det ju eftersom hästen är igenom med henne. Tränaren varierar ju på alla hästar, jag varierar på den jag rider, ägarna/övriga elever kan i princip inte variera alls eftersom det bara blir taktning och pannkaka. Vissa klarar av att ta öppnan till hjälp, men de är sällan kvicka nog att komma dit innan det är för sent så att säga.

hejsan

Min underbara tävlingshäst Archi tog alltid några härliga travsteg mitt i skritten när vi tävlade.. det gjorde inte direkt under på poängen eftersom han hade normalt 8or på skritten.. min tränare sa att jag inte slappnade av tillräckligt... försök att slappna av i heeela kroppen.. slappna av ända till du tar tyglarna.. rid igenom skritten utan att spänna dig.. det är svårare än vad man tror...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 071
Senast: Bison
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 499
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar