Vad brister i träningen när hästen inte kan skritta?

Sv: Vad brister i träningen när hästen inte kan skritta?

Jag har läst vad du skrivit... det jag menade var om du har några teorier utifrån perspektivet USA/Sverige/Europa.... Men inser också att det kanske passar bättre under annat forum.

Jag tror personligen att en stor bov i dramat är att ryttare idag inte använder skritten. Hästarna lär sig snabbt att så fort ryttaren tar tyglarna ska det travas eller galopperas. Växlar man mellan skritt på lång och kort tygel utan att börja trava eller galoppera och varierar sig mkt så vet inte hästen vad som kommer hända härnäst = väntar förhoppningsvis på sin ryttare.

Idag förekommer många hästar sina ryttare genom att takta så fort man tar tyglarna eftersom ridpassen ofta består av skritt på lång tygel och sedan trav.

Mvh JV
Så är det oxå ofta o så har jag gjort som är upplärd med att akta skritten.

Kom sen på att jag måste träna skritten o tränar däremot mest övergångar o samlad skritt inför piruetter eller andra förberedelser- fattningar, fina igångsättningar till trav eller passage.
Nej jag skrittar mycket sällan på tygeln i skogen- antingen fräs eller vila.
vill ha skritten som både mental vila o att den får röra bort ev. mjölksyra. Helt avspänd- inget jobb- paus.

Jag håller med dig om att skritten är suverän som metod för både fysisk och psykisk avspänning. Skritt på lång tygel en timme i skogen är dessutom fantastiskt som förebyggande av träningsvärk m.m. Jag tror dessutom att det är negativt att träna MASSOR av skrittarbete.
Om man istället undviker att träna skritten får man dock problem. Jag skrittar aldrig mina hästar i form långa sträckor men kontrollerar regelbundet att jag kan ändra på takt och tempo, korta och länga tyglen o.s.v. utan att hästen förekommer mig.
I övrigt använder jag skritten i övergångar, på lång tygel samt skrittpiruetter och ibland för att komma åt hästen sidvärts, lösgörande eller vid en introduktion av en ny rörelse, nytt moment osv.

Att sitta och skritta på kort tygel långa stunder tror jag tenderar att ha fel effekt på de flesta hästar men man får inte vara livrädd för att ta tyglarna.

Mvh JV

Håller med o av den anledningen har man uppfunnit skrittmaskinen då proffs inte har tid att gå eller skritta av hästarna så mkt som det behövs.
Man vet oxå att hästar rör sig för lite i hagarna.
Så hobbyhästarna skrittas t o m mindre ... om man nu inte är en sdn som BARA skrittar sin häst- dagens promenadhästar:crazy: inget muskelarbete alls.

Har läst igenom tråden också och har en liten Pålla där skritten är lite ett problem..Hon taktar visserligen inte, kanske ibland nå´t enstaka steg, men däremot är skritten lite spännd, väldigt kort och med inget övertramp ( när jag försöker skritta med kontakt..) Skulle önska mig känslan av att hon skrittade mer genom hela kroppen
Hon är bara fem och alltså unghäst..
Nu vet jag inte om jag lite kan se mellan fingrarna nu när det är hårt och lite halt ute, fast hennes skritt har alltid tenderat vara sådan här..
Travarbetet och galoppen känns mycket bättre.

Går det att förbättra och i så fall, tips på hur..
Hjälper det att skritta på långa tyglar en hyffsad runda? ( Har varit dålig på det bara för att jag tycker det är så tråkigt, men om det verkligen kan ha gynnsam effekt så lägger jag gärna in en skrittdag i veckan på lååång tygel.
Jag har också "aktat" mig för att sitta och jobba skritten, kanske att det räcker att korta stunder göra det den gång i veckan jag är hos tränaren?

Fast många proffs har ju inte skrittmaskin då de anser att den lätt kan förstöra skritten, bli stressad tror jag. :crazy:

Sen att skritt inte skulle vara muskelarbete är väl en sanning med modifikation. Allt beror ju på hur man skrittar sin häst isåfall. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Går det att förbättra och i så fall, tips på hur..
Hjälper det att skritta på långa tyglar en hyffsad runda? ( Har varit dålig på det bara för att jag tycker det är så tråkigt, men om det verkligen kan ha gynnsam effekt så lägger jag gärna in en skrittdag i veckan på lååång tygel.
Jag har också "aktat" mig för att sitta och jobba skritten, kanske att det räcker att korta stunder göra det den gång i veckan jag är hos tränaren?

Jag tror absolut skritten skulle bättra på sig om du skrittade ut minst en dag i veckan på lång tygel, gärna på lite ojämn mark så kommer den loss bättre. :)
Om jag hade problem med skritten skulle jag till en början jobba den enbart för tränare tills jag har grepp om hur jag ska jobba den hemma :)

Det jag har hört om skrittmaskiner, nyare då antar jag, så är det att de förstör skritten pga att den hastighet som ställs in inte passar alla. En häst som skrittar sakta får stressa för att hinna med den som skrittar fort. Har aldrig använt skrittmaskin så jag har ingen aning och har heller ingen möjlighet att kolla om det stämmer.

Trodde inte att det fanns plats att välja inner-eller ytterspår :confused: Eller om det inte är bås, kan man sätta fast dom på olika ställen på armen som sticker ut? :confused:

Lata hästkarlkräk :eek:

:rofl:

Jo, jag tror också säkert att det fungerar för de flesta, hade ärligt talat gärna haft en själv... :p
Har ingen egen erfarenhet av skrittmaskin. :)

Ja det har du rätt i... :confused:

Frågar igen: kan man sätta fast dom på olika ställen på armen som sticker ut?

De som jag har sett har större bås- lösa hästar som kan trava ikapp v.b.

Trodde i min enfald att man sätter på rätt hastighet;)Har aldrig sett farten- snabb skritt. Huvudsaken är att de rör på sig- anpassar farten efter den slöaste:D

Jag har verkligen ingen aning. Helt ärligt :o Har bara sett skrittmaskiner på bild. Å andra sidan hur mycket kan det förstöra? De går väl ändå inte i maskinen hela dagen? :confused:

Nog för att jag är mer än lovligt förvirrad ibland, men jag är väldigt säker på att jag INTE tryckte på Sondars svarsknapp...
a015.gif

Kör man flera hästar i skrittmaskinen samtidigt så kan de ju alla ha olika grundtempo och vissa får då antingen gå och såsa eller trava ifatt ibland.

Det jag ser som det sämsta med skrittmaskinen är att det är på böjt spår hela tiden. Och böjt spår i obalans sliter. När hästarna går fritt där inne är det ganska många hästar som väljer att gå så att de kompenserar det böjda spåret genom att hänga sig i skelettet istället för att bära sig korrekt med musklerna. Det känns ju skönare att slippa arbeta med musklerna. Och de fattar ju inte att det leder till att de i det långa loppet går sönder i leder etc.

Jag tänker lära min unghäst gå i skritten(maskinen alltså) bara för att han ska miljötränas och klara det. Sen kommer han inte gå där mer. Jag är inget fan av att snurra runt en häst i obalans. Då tar jag honom hellre som handhäst eller i lina på en betydligt större volt då han får större chans att balansera upp sig.

Nog för att jag är mer än lovligt förvirrad ibland, men jag är väldigt säker på att jag INTE tryckte på Sondars svarsknapp...
a015.gif

Nej det här verkar helt sjukt, märkligt!

Till den som inte gillar skrittmaskiner, så nej, vi har upp till sex hästar samtidigt och det är inga problem med tempot, dessutom är det så pass stor diameter att det inte blir skadligt. Tvärtom rekommenderar veterinärerna att de går i skritten istället för att skrittas vid hand när man sätter igång till exempel, ofta går de lugnare där.
De skrittar väldigt avspänt och dessutom bytar man varv då och då om man vill.

Tvärtom rekommenderar veterinärerna att de går i skritten istället för att skrittas vid hand när man sätter igång till exempel, ofta går de lugnare där.

Där är du ju! Jag var helt säker på att det var ditt inlägg jag svarade på :confused:

Anledningen till att vi i stallet började diskutera skrittmaskinens vara eller inte vara, var just pga att min fröken var konvalescent och det var inte helt roligt att promenera med en häst som bara fick skritta men inte begrep det själv.

Som jacko var inne på i inlägg nr 2, är jag också uppvuxen med att skritten är ajabaja, fast med en konvalescent hade jag inte mycket att välja på. Jag lärde mig mycket på att skritta omkring i några månader. Dels var jag tvungen att tänka ut övningar och ridvägar för att inte både hästen och jag skulle dö av tristess, samt dels var jag tvungen att känna efter när hästen skrittade igenom kroppen och inte.

Där är du ju! Jag var helt säker på att det var ditt inlägg jag svarade på :confused:

Anledningen till att vi i stallet började diskutera skrittmaskinens vara eller inte vara, var just pga att min fröken var konvalescent och det var inte helt roligt att promenera med en häst som bara fick skritta men inte begrep det själv.

Som jacko var inne på i inlägg nr 2, är jag också uppvuxen med att skritten är ajabaja, fast med en konvalescent hade jag inte mycket att välja på. Jag lärde mig mycket på att skritta omkring i några månader. Dels var jag tvungen att tänka ut övningar och ridvägar för att inte både hästen och jag skulle dö av tristess, samt dels var jag tvungen att känna efter när hästen skrittade igenom kroppen och inte.

Ja det gjorde du! Så det är inte mitt konto det är fel på i alla fall då!

Dom kanske har nån bug i systemet:confused:

Ja dom kan ju vara lite spralliga på maskinen också, men oftast är det lugnande med en häst framför och en bakom, gärna hästar som konvalecenten har respekt för också.
Jag vet inte vad som är rätt egentligen för vissa säger att det är mycket bra motion lediga dagar till exempel, utöver hagen, medan andra inte tycker det är bra, jag antar att modell spelar in också.

Men lugn bra avspänd skritt är bra för hästar, det är man nog överens om:D
I lagom mängd.

Dom kanske har nån bug i systemet:confused:

men oftast är det lugnande med en häst framför och en bakom, gärna hästar som konvalecenten har respekt för också.

Ja, kanske det?

Min fröken hade inte respekt för någon annan häst eftersom hon var ranghögst... Kanske att det hade fungerat om hon hade fått gå själv. Nåväl, inget jag behöver bekymra mig för längre.

å inte jag på din heller ;)

tror det är något inlägg som är borta :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 075
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 071
Senast: Bison
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 499
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar