Om du rider svårklassrörelser på ett stärkande sätt på en överrörlig häst är du troligen en väldigt duktig ryttare. Jag fixar det personligen inte på ryggen (skulle nog kunna markträna en sådan däremot)Jag har jobbat med väldigt många överrörliga hästar som gått svårklassrörelser. Ingen har fått skador/smärta av det.
Min egen häst är också hypermobil överallt på en extrem nivå, som sin matte. Framför allt har han även ett bakknä som saknar skålningen i skelettet som stabiliserar ngt, har slappa ligament och därav är extra känslig där. Han har blivit 0,5 grad halt två ggr. Båda de gångerna hände det efter att han stått längre tid och en gången fick en pinne i andra bakbenets hov och när han vrickade kotan i andra benet i hagen. Båda ggr har han då avlastat skadan i andra benet och då överansträngt knäet som är felskapt.
Men att gå svårklassrörelser funkar fint eftersom det stärker honom. Och DET är sunt för hypermobila. Med tex piaff, piruetter etc kan du skydda sådana individer.
Jag har gärna rörliga hästar och upplever inga problem att hålla dem fräscha när de håller igång.
Rider man på den nivån så kan man naturligtvis välja en sådan häst.
Jag misstror dig absolut inte, men hur många rider som du?