Vad brister i träningen när hästen inte kan skritta?

Sv: Vad brister i träningen när hästen inte kan skritta?

Jo, slappna av i hela kroppen är viktigt på den av hästarna som jag rider, om man inte har henne lösgjord.. blev tydligt när jag satt på henne och samtidigt kollade när en annan tjej hoppade, som inte var så duktig och det såg lite "löst" ut i sadeln. Varje gång hon hoppade så taktade min häst till.... :o :D

Till alla:
Tack för alla tips på hur man ska göra för att slippa taktning, mycket bra har kommit upp. :)
Men egentligen frågade jag ju dock bara om vad som brister i träningen när hästarna inte kan skritta, eftersom alla dessa hästar tränas av samma tränare och det kändes som att det inte kan vara en tillfällighet att ingen av tränarens hästar kan skritta. Tankar om det har ju även de diskuterats :bow: , jag ville bara påpeka att jag egentligen inte var ute efter tips på hur man gör med hästar som gärna taktar, utan varför problemet uppstår från början. :)

Som du skriver handlar det om ryttarens troliga spänning o okänsla.

vissa har svårt för saker o problemet blir detsamma på nästan alla hästar.

titta på Monica Theoduresco vars hästar inte kan piaffera, men gör allt annat super.
Hon har nog lagt av förresten.. på den nivån.

både ryttare o hästar har talang o svårigheter för vissa saker.

Menar du "ryttarens troliga spänning o okänsla" som i tränarens?
För jo, något sånt måste det vara, att det är något som brister hos henne. Kanske lyckas hon dessutom lära ut just det till sina elever?

Jag har aldrig haft problem med skritten på hästar på det här sättet förr, och dessa hästar är varken de mest känsliga eller de mest välridna jag suttit på. Och det gäller ju ALLA den tränarens hästar, förutom den som inte rids engelskt.

Hon ska förhoppningsvis iväg med min tränare och träna för en gemensam tränare till dem, och jag tänkte följa med och grooma, ska bli superintressant om det blir av.

Är det flera av hästarna som trampas?

Jag tycker mig se många som börjar trampa sina hästar tidigt, där hästen gärna tar till tramp eller rent av taktar, när den sen ska skritta. Vet inte om det är en tillfällighet, men har noterat det hos många ekipage som tränar för en viss tränare här, som GÄRNA börjar trampa hästarna även utan att de har grunder som egentligen sitter på den nivån jag skulle förvänta mig inför tramp.

Jag och min tränare pratade faktiskt om det häromdagen angående den av hästarna som jag rider, att jäklar vilken passage hon kommer kunna få till, men att hon troligtvis aldrig kommer prova just av den anledningen. Jag tror ju inte heller att hästen någonsin kommer komma så långt i sin utbildning heller...

Men nej, ingen av dem trampas. Om jag minns rätt så provade de en gång med en av hästarna för att testa lite gränser, men det var då en världscupryttare som gjorde det och det var många år sen, så det borde inte spela in.

Jag hade stora problem med skritten på min förra häst när jag precis fick henne. Det tog ett halvår att få henne att skritta mer sammanhängande sträckor än ca 3 steg i taget. På henne handlade det mycket om ett väldigt hetsigt temperament + stress och spänning. Men vi fick ordning på detta genom mycket jobb -skritten blev aldrig någon 10-poängare men hon lärde sig iallafall skritta.

Ang hästarna hos tränaren så ploppade bara en idé upp i huvudet... Fuskar de med skrittjobbet tro? Alltså att de alltid rider på långa tyglar i skritt och börjar trava så fort de kortar tyglarna?
Vissa hästar är ju såna att de genast förväntar sig långa tyglar när man saktar av till skritt och försöker rycka tyglarna ur händerna direkt, detta kanske är nåt liknande men åt andra hållet :p

Jag upplever ju inte någon av hästarna som direkt hetsiga i sitt temperament, inte heller att det är särskilt stressade av sig. En av de som är värst med taktandet är snarare tvärt om. Dock har hon väldigt höga tankar om sig själv. ;) Jag tror dock inte att det är hästarna som inte kan skritta, utan att det faktiskt är något i ridningen hos tränaren (och eleverna/ägarna, men jag lägger ansvaret på tränaren... ;) ) som brister.

Spänningar kan det ju dock vara, jag har inte klämt och känt på mer än den jag själv rider, som vi vet kan vara spänd nu och då.

Sen angående att de börjar trava direkt så både ja och nej. Dels ja, ofta gör man så här, vilket jag sett hos fler än bara den tränaren. Men det är inte ALLTID det börjas trava direkt. På hästen jag rider är det alltid skritt på tygeln innan trav, hon är lite knepig med munnen och har man inte hittat känslan i skritt så gör man livet svårt för sig i traven också. Sen blir det ju lite av en ond cirkel, eftersom de flesta eleverna/ägarna inte kan skritta hästarna så får de ju heller inte träna på det...

Häromdagen fick en av ägarna rida för min tränare, och tvingades rida hela passet i skritt. Och tänka sig att till slut så skrittade de faktiskt!!! :p

Jag tror ryttare generellt är rätt dåliga på att faktiskt RIDA i skritten. Jag har aldrig insett att jag är det förrän jag köpte min nya häst. Han har massa egen motor i trav och galopp, men i skritten så dog han. Varför? Jo, för att jag inte red igenom skritten med sitsen, utan mest guppade med bäckenet:idea:. Riktigt wake-up call för mig, och nu efter 2 månader funkar skritten MYCKET bättre, och helt plötsligt börjar allt arbete i skritten att kännas så mycket lättare, bara för att jag är lika aktiv (men ändå avslappnad) som jag försöker vara i de andra gångarterna.

Jag tror att det i grunden är samma problem med en oengagerad skritt som med en stressig skritt - en ryttare som inte anpassar sig till hästens rörelse.

Ofta tas tygel till kort istället för att börja med ökad eller mellanskritt där hästen måste få röra sig igenom kroppen.
Hästen hindras o så blir det problem. Framåtbjudning är A o 0
Saktar hästen in.. ja då har man tagit sig för mkt kontakt eller rent av gett hjälpen för broms.

Eftersom hästarna inte är på nivån att dom jobbar med samlad skritt är det ju bara mellanskritt och då och då ökad skritt det jobbas med, när det jobbas skritt.

Men problem får dom ju ändå, eftersom hästarna ofta vill stanna upp och gå över till taktning istället för att skritta på, vilket är svårt för eleverna/ägarna att reda ut. Det blir ju en ond cirkel där elever/ägare är rädda att göra något alls i skritten eftersom nästan vad de än gör så leder det till taktande. En av hästarna har börjat såsa som fan i skritten även på fri tygel, för ägaren vågar inte skänkla på eftersom hon är rädd för att den då istället börjar takta. Och i princip alla hästarna är smarta nog att utnyttja situationen, eftersom de slipper jobba så fort tygeln är ens 10 cm kortare än fri. De har lärt sig att så fort ryttaren tar i tygeln alls kan de börja sega och slippa jobba eftersom "ingen" vågar säga till dom att det är dags att jobba.

Inte läst tråden och så nu.

MEN, de året jag red på ridskola, så fanns det en pålle, 180 i manken, super duktig i dressyren, verkligen!
Men han kunde inte skritta, näe, han gick i pass(?), han såg ut som en kamel! :angel:

Fast det är ju en helt annan grej att de har så dålig skritt att de passar/har passartad skritt istället.

Detta är inte svaret på din fråga men jag tror att två saker är väldigt viktiga när det gäller att förbättra/bibehålla skritten.
1. Skritta ut på lång tygel regelbundet, minst en timme
2. Träna inte skritten på banan i början av ett pass ifall hästen är stressad eller har svårt att skritta. Träna korta stunder i slutet av passet istället. Hästen är förhoppningsvis mer fokuserad då.

Övergångar med ett förutbestämt antal skrittsteg är en bra början, öka antalet steg efterhand.

Mvh JV

Nä, det är ju inte svaret eftersom det är möjliga lösningar på problemet och inte orsaken bakom, vilket var vad jag funderade över. ;)

Men självklart är det både en nyttig och intressant diskussion som uppkommit, vad man gör åt det när det väl är ett problem. :)

Befinner vi oss i USA nu? I så fall är ju jämförelserna väldans intressanta!

De amerikanska dressyrryttare (i Europa) jag stött på har i stort sett alla haft det gemensamt att de rider väldigt ”aktivt/ambitiöst”. De har fått börja med att tagga ner en massa knop, stilla sig, och jobba mycket mer med eftergift. Det som hände var just det du beskriver – tyglarna kortades, därefter drivning = hästarna stördes och började trippa. De första passen blev ”hand utan skänkel, skänkel utan hand”-övningar. Faktum är att ett par av westernryttarna hade det betydligt lättare än dressyrryttarna (i början - och för just detta alltså).

Tillägger att den enda amerikanska (dressyr-) tränare jag har ngn erfarenhet av (som fotfolk) är Paul Belasik – och det jag har sett skiljer sig inte jättemycket från det ”portugisiska” i dessa avseenden. Alltså - jag generaliserar utifrån mina egna (mycket) begränsade erfarenheter av ”amerikansk klassisk dressyr”.

Jag tror personligen att en stor bov i dramat är att ryttare idag inte använder skritten. Hästarna lär sig snabbt att så fort ryttaren tar tyglarna ska det travas eller galopperas. Växlar man mellan skritt på lång och kort tygel utan att börja trava eller galoppera och varierar sig mkt så vet inte hästen vad som kommer hända härnäst = väntar förhoppningsvis på sin ryttare.

Idag förekommer många hästar sina ryttare genom att takta så fort man tar tyglarna eftersom ridpassen ofta består av skritt på lång tygel och sedan trav.

Mvh JV

Ja, det vet jag. Dock tror jag att det hade med att han hade svårt för skritten med tanke på hans höjd, ben osv, men det bryr jag mig egentligen inte om.
Kom och tänka på det när jag såg tråden!

Japp det är USA.
Tränaren har förflutet inom både western och galoppvärlden innan hon fastnade för dressyren. Hon har själv varit till Europa för att träna och har åtminstone en europeisk tränare som hon rider för nångång ibland.

Och visst är det riktigt intressant att jämföra hur saker och ting går till och är här, jämfört med hemma i Sverige!

Förstår att det är jättespännande och inspirerande! Och lärorikt förstås! Det är verkligen en förmån att få uppleva olika hästeri och rytteri på flera håll i världen. Det är en underbar känsla när man stöter på något som ruskar om i det man tror att man vet och som öppnar dörrar till nya kunskaper! Jag bara önskar att jag fattat det när jag var i 20-årsåldern. Fast detta var ju helt OT.

Tillbaka till ämnet. Inlägget av Axel #49 är ungefär som jag menade - fast bättre (och kortare) beskrivet. Ser du ngt mönster eller har ngn teori?

Ja det är riktigt intressant att se hur det går till i olika delar av världen, jag är ju dock inte ny till hästeriet här i området, men nu när jag är här längre än jag brukar så blir bristerna tydligare. Såpass tydliga att jag mer och mer gått ifrån dressyren eftersom jag känner att det stjälper mer än hjälper, tyvärr. Fast främst är det väl brist på häst som passar mig kanske.

Jag ser massor med mönster och har teorier om ägarna/eleverna som rider, bland annat har jag ju svarat på inlägg 49 som axel skrev, i inlägg 50... ;) Vad som brister i tränarens ridning har jag också spekulerat kring när folk kommit med teorier eftersom jag själv inte kunde se något uppenbart "där är felet". Men det har jag skrivit om lite varstans i tråden, så läser du kommer du finna. Jag orkar inte läsa igenom tråden och sammanfatta. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 075
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 071
Senast: Bison
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 499
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar