Vad bör man tänka på som medryttare?

M

Mee

Först var det tal om att jag skulle bli skötare på en häst sen blev det att jag fick rida också om jag ville. Sen helt plötsligt vart jag medryttare på hästen istället??

Det kan verka lite oseriöst och sådär men jag tror helt enkelt bara att dem är ganska säkra på att jag kommer göra mitt bästa vilket som och att det alltid finns folk som kan hjälpa.

Jag har ca 2,5 år erfarenhet men pluggar igenom allt :d bara för att lyckas så bra som möjligt.

Jag blev otroligt trött på att rida på ridskola för att det handlade om ridsport. Jag är mer intresserad av skogsridning och själva bandet mellan en själv och hästen.

Jag är rädd att jag ska få alldeles för stora förväntningar och helt enkelt bli besviken när jag står där och det visar sig att jag bara får ge lite mat och borsta lite sådär..

Jag har inte hållt på med hästar på ett år kanske men nu kommer kärleken till dem tillbaka som en våg.

Vad bör jag tänka på ?

Vad kan jag förvänta mig som medryttare?

Hur utökar jag ett förtroende för mig själv som ryttare?

Vad har man för krav på en medryttare/skötare på 14 år?

Är det troligt att dem vill ha kvar mig i stallet och sätter in mig på andra hästar senare?

Vill göra en vana av det och inte bara en tillfällig grej.

Hjälp Tack :p

Sv: Vad bör man tänka på som medryttare?

Jag kan bara säga vad jag skulle förvänta mig av en skötare på 14 år.

*att skötaren älskar hästen
*att skötaren vill lära sig massor
*att skötaren gör det för att den tycker det är kul
*att skötaren kan vara till lite avlastning för mig som ägare
*att skötaren lyssnar på mig som ägare och frågar om den undrar något (varför är en mkt bra fras)

Sen finns det så många flera saker som är svåra att skriva så här.
Men jag minns den tiden både då jag var skötare och hade skötare. Mina skötare var guld värda och jag gav dem rid turer för att visa min uppskattning.

Så var det även när jag själv var skötare. man fick uppskattningen av att man gjorde sitt bästa.

försök göra ditt bästa när du sköter hästen och rider den.
är du osäker på nånting så fråga.
men det alla gillar är någon som är bra på det den gör,är flitig och visar intresse :)
som medryttare brukar man oftast ha ganska stor frihet men det är endå begränsat. du kommer säkert bli nöjd!

Senast ändrad av en moderator:

jag är själv medryttare och det är väldigt roligt ^^
men försök att göra ditt bästa med hästen, och fråga ägaren om du känner dig osåker på något :) mocka ordentligt ;)! köp saker till hästen kanske då och då ^^ om du rider häster gratis, kanske du kan göra ngt tillbaka för ägaren, om t ex ägaren har två hästar, o du är medryttare på en, kanske du kan mocka åt båda nån gång som tack för att ja får rida din häst ! ;) visa intresse för hästen, älska hästen och inte så att; ne, idag orkar ja inte jag säger att ja inte kan komma idag. utan visa hur mycket du bryr dig, hur mycket du vill de här så blir de nog bra :rofl:
det är som att hästen är din egen den dagen du har den!:rofl:

Vad bör jag tänka på ?
Att du är där för att de vill de, inte för att de måste ha dej där. Var alltså trevlig och artig och uppför dej väl. Men du ska inte låta dem utnyttja dej på något vis utan då ska du vänligt men bestämt säga ifrån om det inte känns bra

Vad kan jag förvänta mig som medryttare?
Det ni har kommit överens om. Fråga vad de vill ha ut av det och vad de vill att du ska sköta. Tänk på att det är deras hästar, du ska alltså inte lägga ut kort eller dylikt på nätet utan att fråga. Det är du som har fått lov att vara där, det innebär inte att du får ta dit en massa kompisar utan att fråga.

Hur utökar jag ett förtroende för mig själv som ryttare?
Genom att visa att du är pålitlig och kommer när du har sagt. Genom att följa deras instruktioner och inte flängrida eller slarva.

Vad har man för krav på en medryttare/skötare på 14 år?
Att denne ska sköta om hästen väl och fråga allt som denne undrar över.

Är det troligt att dem vill ha kvar mig i stallet och sätter in mig på andra hästar senare?
Det kan bara stall/hästägaren svara på.

Senast ändrad:

Jag har absolut tänkt göra mitt absolut bästa.
Jag hade tänkt åka och köpa ryktprylar och sånt idag så att jag har mitt egna.
Hon som var medryttare på hästen innan hade egna så jag antar att det kanske förväntas av mig också. Mina ridkläder är typ borta men jag red förra sommaren så dem måste vara någonstans. Om vi inte hittar dem så blir det ju nya ridkläder, det har man ju inget emot :p

Kan man köpa grimmor och grimskaft och sådant till hästen ibland?
Jag har märkt att flughuvan den har har gått sönder. Kanske någon borde köpa en ny, kanske jag borde köpa en ny ? Hästen har problem med sommareksem också så man måste spraya på medel och grejor

Jag är bara så otroligt tacksam att någon vill ha mig :bow:

jag kommer inte göra något annat än mitt bästa

Va kul det ska bli att köpa hästsaker :D så har jag min egen lilla ryktlåda :devil:

Jag tycker du låter som en bra medryttare. :)

Jag instämmer i det som TinyWiny skrivit och tillägger att det är lite beroende av vad ägaren tycker. Det finns ju både mer och mindre pedantiska hästägare. Jag vill att min medryttare följer mina instruktioner och jag berättar mer än gärna varför jag gör på mitt sätt. Jag tycker det är viktigt att medryttaren förstår varför och inte hittar på egna grejer med min häst. Däremot är jag öppen för diskussion och har inget emot att medryttaren kommer med egna förslag så länge h*n frågar mig först.

Jag hade tyckt det var onödigt om medryttaren köpte egna borstar till min häst. Han är nämligen kittlig och har bestämda åsikter om hårdheten på borstarna som används på kroppen. Men vill ägaren att du köper egna borstar så är det bara att shoppa loss. ;) Övriga grejer som grimmor, flughuvor osv vill gärna pedanten i mig vara med och välja. :p

Lycka till med din medryttarhäst! :)

Ja jag hade nog inte tänkt köpa grimmor och sånt i alla fall. Men jag kan ju fråga om hon tänker köpa en ny flughuva och om hon inte tänker det så kan jag fråga om jag kan/ska göra det?

Medryttaren före mig hade egna ryttargrejer och jag skulle gilla att ha tryggheten av att jag vet vart grejerna jag ska använa är och att jag kan ta med mig saker som jag vet hur jag använder ifall jag skulle byta medryttarhäst eller något. Sen om någon borste är för lös eller för hård eller inte passar hästen på något sätt så ska jag ju naturligtvis inte använda den.

Snart iväg till affären :bump:

Juste jag har en till fråga. Vad är skillnaden på rotborste och rotviska? Jag ser att oftast har rotviskan längre strån men är det bara det?

Måste jag köpa både en rotviska och en rotborste. Vet ej vad som är viktigast att köpa.

Är det dåligt att köpa rotborste/viska i plast? Jag hörde något om att det kan bli statiskt

Jag köpte ingen ryktborste heller eftersom alla var förstora för mina händer och för ryktskrapan och dyra också.

Men ska upp till mitt sommarställe snart och då ska jag köpa det viktigaste..

Men vad ska du köpa borstar för? Vänta tills det inte är "för dyrt".

Sen behövs inte femtielva borstar till hästen.

En rycktborste och skrapa, hovkrats och en rotborste kommer du långt med.

När jag var medryttare behövde jag aldrig köpa grejer som borstar etc. Om hästägaren har borstar som duger åt hästen kan du ju använda dem? :)

*I början kan det antagligen bli en hel del att tänka på men du kommer att komma in i det.
*Som medryttare ska du väl i alla fall kunna förvänta dig att få rida. Annars är du ju liksom "bara skötare". Det kan tänkas att du kommer att få ta ett större ansvar därefter.
*Att utöka ett förtroende för dig själv som ryttare är inget du gör bara sådär. Jag tror att när du får bra respons i det du gör (från hästen framförallt) så kommer du gradvis att bli säkrare i dig själv. Du får kanske räkna med lite motgångar också men det viktiga är att inte ge upp.
*Tror egentligen inte att hästägaren har några fastsatta krav på dig - ännu, dvs. Så länge du har kul och hästen mår bra. Och så länge du är noggrann och säker i det du gör. Slarva inte vad gäller något.
*Om du gör ett bra jobb är det kanske troligt att du får börja ta hand om andra hästar också. Sen är det ju skillnad mellan hästägare och stall men det får du se. ;)

Vad gäller att köpa grimmor och sånt så kan du ju diskutera det med ägaren. En del bryr sig inte speciellt mycket men sen har vi kontrollfreaks som mig själv som ska se att varenda liten pryl är rätt.

Jag tycker att det låter jättebra. Att vara medryttare är otroligt lärorikt så det kommer helt klart att löna sig. Lycka till! :D

När jag var medryttare skrev jag ner i princip allt jag gjorde, så att ägaren kunde se vad jag gjort osv.
Ju mer ansvar man visar att man klarar, desto mer ansvar får man. Alltså: Ju mer ansvarsfull du är, desto mer får du göra.
Du kan ju även fråga om det är något utöver att rida/sköta "din" häst som du kan göra, kanske mocka åt andra hästar göra i ordning foder. Visa framfötterna helt enkelt!

Jag är själv medryttare. Det jag tycker är bland det viktigaste:

-Lyssna och "lyd" ägaren. H*n vet oftast bättre än du själv.
-Fråga om du är osäker på något. Det är bättre än att chansa.
- Tag initsiativ (stavning på detdära?? ). Visa vad du går för och ligg steget före.

Något som jag tycker är enormt viktigt är

- lämna ALDRIG din medryttarhästs ägare i skiten om inte typ något väldigt akut & allvarligt händer. ska du dit onsdag kväll & mår dåligt onsdag morgon. HÖR AV DIG. skicka inte ett sms halv sju på kvällen & säg att du inte åker iväg till stallet för att du mår dåligt. hör av dig redan på morgonen & berätta att idag är jag sjuk och kan tyvär inte ta hästen.

jag har sparkat ut medryttare från mitt stall efter upprepade gånger av sådana situationer då jag har fått åka till stallet sent på kvällen trots att de var medis dag. de är inte populärt & inte uppskattat när man planerat annat.

utan tar du ett ansvar så se till att klara av de ansvaret.

lycka till :)

det jag tycker du bör tänka på är att acceptera om ägaren säger att du tex inte får göra något.
Och sen fråga om det är något du är osäker över som du får göra.
Kanske likt vad dem andra sagt. Men men.. lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 751
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 307
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama