Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Försöker bestämma mig om jag ska äta resterna av pizzan från igår eller spara den tills imorgon och laga nå mat idag när det är någorlunda svalt.
 
Försöker någon slags skafferirensning. Vad går att göra med bönor (utan större ansträngning eller elektriska maskiner) som fungerar till ungsrostade rotfrukter?
 
Försöker någon slags skafferirensning. Vad går att göra med bönor (utan större ansträngning eller elektriska maskiner) som fungerar till ungsrostade rotfrukter?
Rosta dem i stekpanna kryddat med valfria kryddor?
Sås och mer grönsaker till för att få en varierad konsistens :p
 
Har du något bra recept? Har aldrig hittat något jag tycker fungerar :(
Rosta bönorna i ugnen först! Här kommer mitt recept på bönbiffar/bönburgare:

Räkna med två konservburkar bönor, en hel lök, chili efter smak, 3-9 vitlökar
Skölj de kokta bönorna, rosta i ugnen ca 20 min på 200grader. De ska börja torka och få lite färg.
Under tiden de rostar steker du finhackad lök i olja, låg temp! I med hackad vitlök och chili finhackad sådan. Efter någon minut tar du i någon msk chilisås och låt detta puttra ytterligare 20 min eller så.
Mixa några nötter och chiafrön och blötlägg ska motsvara ca ett ägg i chiafrön.
Mixa ihop allt med bönorna, löken osv. Forma till biffar och stek i ugnen eller på grillen.
 
Försöker någon slags skafferirensning. Vad går att göra med bönor (utan större ansträngning eller elektriska maskiner) som fungerar till ungsrostade rotfrukter?
Bönröra av något slag, bönor, pressad vitlök och/eller finhackad lök, hackade tomater om du har, salt peppar, andra goda kryddor eller örter. Vätska tex olja eller vatten för att få en bra röra. Mosa ihop med gaffel.
 
Bönröra av något slag, bönor, pressad vitlök och/eller finhackad lök, hackade tomater om du har, salt peppar, andra goda kryddor eller örter. Vätska tex olja eller vatten för att få en bra röra. Mosa ihop med gaffel.
Ja röror kan ju bli hur goda som helst, särskilt om de har lite rökig smak 😍

Kikärtsbollar har jag lyckats riktigt bra med, till skillnad från bönbiffar alltså. Och då inte falafel utan mer som motsvarande köttbullar (har för mig att de smakade väldigt likt min mormors bland- eller till och med fläskfärsbullar). Till och med vår gamla hund var riktigt taggad på dem. Och veganska pannkakor. Detta var alltså förr i ti’n innan det fanns veganska köttbullar att köpa.
 
Senast ändrad:
Någon som testat den färdiga lasagnen från Quorn? Inte vegansk, men iallafall köttfri. Frågan är om den är god?
 
Någon som testat den färdiga lasagnen från Quorn? Inte vegansk, men iallafall köttfri. Frågan är om den är god?
Nu var det längesen jag åt den men vill minnas att den var god, åtminstone i klass med de färdiga köttlasagnerna som finns i frysen bredvid.
 
  • Gilla
Reactions: LaV
Nu är det soligt och fint och vi sitter ute, så vi äter lite crudités med Huj Creamy Cashew med örtsmak. Dock kom jag först inte på ordet för crudités utan hjärnan envisades med coup d’état.
Ena hunden åt först jord (👎🏻) och sen en morot (👍🏻).
 
Är det någon som kan tipsa om vegetariska halvfabrikat som är gjorda av råvaror som inte är ultraprocessade? Jag skulle tex vilja ha några goda bollar i frysen att snabbt kunna köra i ugnen och få ett snacks till en hungrig mage men allt innehåller ju modifierad stärkelse, socker av något processat slag eller liknande. Måste vara glutenfritt tyvärr.
 
Är det någon som kan tipsa om vegetariska halvfabrikat som är gjorda av råvaror som inte är ultraprocessade? Jag skulle tex vilja ha några goda bollar i frysen att snabbt kunna köra i ugnen och få ett snacks till en hungrig mage men allt innehåller ju modifierad stärkelse, socker av något processat slag eller liknande. Måste vara glutenfritt tyvärr.
Falafel kanske?
Vegolistan går att sortera på glutenfritt, kanske kan vara något: https://www.valjvego.se/alla-produkter/vegokott?gf=1
Hittade exempelvis detta: https://www.citygross.se/matvaror/f...atta-pizzabollar-fryst-glutenfri-eko-p2097442
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 437
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 512
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 882
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp