Vad betyder orden/termerna?

Zorro

Trådstartare
God fortsättning, gott folk!

Nu är det dags för rookie-pappan att ställa frågor igen.

Vad innebär tömkörning?
Såg en inbjudan till en hopptävling och där står det om framridning och framhoppning. Vad innebär det? Är det andra ord för uppvärmning?

Tömkörning - man kör hästen i bara tömmarna, så att säga utan något annat efter än det man styr med.
Framridning - som uppvärmning skulle man kunna kalla det.

Se om du kan få tag i ryttarinstruktuktion, så har du mycket av det du behöver samlat i en liten bok som går ner i fickan! De gavs ut i nytryck för några år sedan.

Framridning är som uppvärmning, man rider i skritt, trav och galopp (eller vilka gångarter man nu vill) för att hästen ska bli varm i kroppen och mjuk i musklerna.
Framhoppning är en fortsättning på uppvärmningen, när man hoppar några språng och låter hästen komma igång mer i kroppen.
Ofta brukar det vara begränsningar t.ex. max 6 ekipage på framhoppningen, så man värmer upp innan på framridningen för att vara beredd på att börja hoppa direkt man får komma in på framhoppningen.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama