vad betyder klass II-III på röntgen?

S

solkristallen

jag har hittat ett sto som jag vill ha, men vad betyder det här:

Klass II-III på röntgen, säljes därför till reducerat pris, ev som avelssto.

Någon som vet vad II-III på röntgen betyder?. Har den fel på benen, ryggen eller är den sjuk?.

Skämms för att fråga men jag har inte den blekaste anning:crazy:

Sv: vad betyder klass II-III på röntgen?

pratade lite med en kompis om detta oxå för några dagar sen då jag var den som inte hade en aning..:)
då sa hon att en 1 var en helt prickfri röntgen men att det oxå var väldigt ovanligt eftersom "alla" hästar oftast har någon "defekt". en 2 var om de hade nogon defekt men det behöver inte betyda att den är oridbar eller något. 3 är dock att det är nått som är hel fel!=oribar i västa fall.

kompisen letar efter en hopphäst för 120-130 hoppning och den hon kollade på hade en två och funkade hur bra som helst!!

hoppas beskrivningen var någorlunda rätt:confused::D

är alltså en bedömning på skelettet. det säger nog tyvärr inte vart på hästen om nu inte ägaren säger att det är i ryggen eller benen tex...

Klass II är vanligt att man ser och det behöver inte alls betyda att det är något större "fel", kan vara tex en lös benbit som syns på röntgen men som inte har någon inverkan vid ridning.

Klass III råkade jag själv ut för vid en tilltänkt import av häst... Hade skelettpålagringar som medförde att hästen "ev kunde gå som promenadhäst" men önskvärdast var att den skulle gå till "de fluffiga molnens land"... då den aldrig skulle bli bra. Säljaren gjorde en chansning... jag gjorde en rejäl besiktning och slapp div. tråkigheter i efterhand. Men rådfråga gärna vet. eller ring ett djursjukhus för hjälp med diagnos. Känn dig inte dum. Det är bättre at fråga för att både du och hästen ska må bäst!

Tack så mkt för svaren!

Ska ringa till ägaren och sedan till strömsholm i morgon så får jag se vad dom säger!

Tänk på att om du ska försäkra hästen så kommer du troligen att få en reservation på detta hästen har anmärkningar på, i försäkringen.. och då står du där.. Dom är duktiga försäkringsbolagen att hitta sk "dolda fel" när man sen står där med en ev. halt häst!
Nöjd dig inte med en klass II-III, leta vidare.. om vill vara helt säker!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 018
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 342
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX