vad betyder detta? Rottweiler! (PIRU?)

Minerva

Trådstartare
Ej godkänd mentaltest pga att han inte klarade av att avreagera sig.

En kompis som är intresserad av rottweiler och har hittat en som hon kanske är intresserad av.. Nu tänkte ja höra med bukes fantastiska människor :)

Det finns väl mycket skit inom Rottweiler med?

PIRU du vet väl mycket om detta?

Sv: vad betyder detta? Rottweiler! (PIRU?)

Måste bara inflika(inte riktat mot TS) att det gäller MH, inte mentaltest... :angel:

hm det betyder väl att han inte kunde "slappna" av vid tex spökena, alltså att han fortsatte att vara berörd av dem tills de var tvungna att bryta för hundens skull

Kanske?

Äh, jag vet inte,,,

Åh, PIRUUUUUUUUUU!:angel:

Jag skulle inte köpt den hunden

Om den inte blivit godkänd på en mentalbeskrivning (MH) måste hundens mentala status vara riktigt illa.

MH är inget test .

Är man inte godkänd betyder det att testledaren (eller ägaren) brutit mentalbeskrivningen.

Utöver godkänd (fullföljd) och ej godkänd så sätter ingen sådana poäng på hunden, utan de beskriver och man själv får tolka.

Ja precis och jag kan inte annat än att tolka det som att hunden inte alls håller måttet ( dvs inte ska avlas på )

Nej, självklart. Det var inte en rättelse, mer ett påföljande resonemang och en förklaring till vad "icke godkänt" betyder. Det finns ju en del på buke som beskriver MH:n som "godkända" och det är ju alla MH:n som inte bryts. Därmed inte sagt att alla hundar som beskrivs är stjärnor.

Senast ändrad:

Hunden har genomfört hela mentalbeskrivningen, dock med avsteg från avreaktionerna.

Inte jag heller, definitivt inte om jag skulle gå efter mentalbeskrivningen iallafall.

*kl*
Niu är jag inte PIRU men jag svarar ändå... Om hunden inte klarar av att avreagera kan det ex betyda att den blir för "besatt" av ett moment. det kan vara olika saker, ex: att hunden fortsätter att vara skraj ioch fly undan efter att den fått kika på skrammel och bör se att det ej är farligt. Eller att den har kvarstående agression om den vaktat emot spöken ex.

Det finns många rottisar att välja på i Sverige. Jag hade kikat vidare.

Jag såg en mentalbeskrivning av en riesenhanne för några år sedan som fick ungefär samma kommentar på momentet där som sliter upp en overall brevid hunden. Den hunden "attackerade" overallen varje gång ekipaget passerade den och detta såg testledaren som "kvarstående hämndbegär", för mitt ovana öga såg det dock ut som att hunden busade:confused:

Det är ju det som är problemet med en mentalbeskrivning. Dels beskriver det bara vad beskrivaren såg, och såg denne något som inte finns med bland alternativen så kryssas ett av alternativen ändå i.

Rådas mamma grep inte "lilla bytet" på sitt MH, trots att hon har en god portion jaktlust. Vad som hände var att hon istället lubbade till en synlig påse FULL med trasor som användes till lilla bytet, och där hon såg att de stoppade trasan från den föregående hunden. Hon tog alltså alla trasor utom den på marken, men det finns det heller ingen ruta för.

Tasse hade kvarstående på spökena på sitt MH. Han kunde inte släppa det otäcka och visade samma reaktion på MT. I hans fall blev han aggressiv. Evita har problem med avreaktion men visar det som rädsla.

Med de erfarenheter jag gjort skulle jag aldrig ta en hund som har kvarstående och problem med avreaktion. Det är för mig något av det viktigaste. Hunden kan få vara mesig eller skarp, men den ska ta mig sjutton släppa det efter kontroll. Om hunden inte gör det blir den väldigt jobbig att leva med. En hund som inte kan avreagera kommer ihåg det otäcka och uppvisar rädsla/aggressivitet vid varje kontakt med det som var farligt/hotande osv.

Sedan är ju ett test ett test av dagsformen, men i det här fallet skulle jag vara skeptisk. Dagsformen bör aldrig vara så dålig att det finns kvarstående.

svarar alla:

Tack så mycket! :)
Det är så oerhört härligt med buke! vad man än har för frågor så får man svar :)
Kommer iaf säga åt kompisen att titta efter en annan hund :)

på rottisarna är det "avelsspärr" om MH går snett... tex. är det inte tillåtet att avla på en rottis med 1 på kontakt/hantering. Kan det vara nåt sånt kanske?

ska kanske tillägga att jag hade en tik som hade ganska stora problem med avreaktioner - det syntes dock inte på MHt (förutom vid kontakt/hantering då hon morrade och mullrade ända från magen) utan kom senare. Jag beslutade att låta henne somna in då hon var stressad och rädd för allt och hellre anföll än flydde. Hon bet några människor + att hon sargade vår andra tik ganska rejält. Den tiken var 6 år äldre och 15 kg tyngre dessutom.

Min hund omplacerades då en ängel i gammal-man-skepnad hörde av sig och ville ge henne en chans på landet. Hon har det väldigt bra och är en stabilare hund, men de får hålla ett öga på henne hela tiden och hon får inte träffa vissa hundar, barn etc.

Det är jättejobbigt att ha en sådan hund, det är inte roligt att ha hund längre och man stressar upp både sig själv och hunden varje gång man ska göra något. Min tiks pappa har visst lämnat en hel del såna valpar, en del är avlivade - andra har jag sett ute på annons för omplacering och det är väldigt likt min hund i beskrivninarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 460
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 842
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 907
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka