Vad betalar du för en ridlektion?

Eijya

Trådstartare
Hej
Började lite fundera på om ridlektionerna är billigare i Sverige en här i Finland. Har märkt att det är överlag billigare att ha häst i Sverige så skulle vara kul att veta vad ni betalar eller betalade när ni red på ridskola.
När jag red på ridskola så kostade det 220kr/lektion. Dock har det i dagsläget höjts till 250kr/lektion. Kommer ihåg att när jag började rida på ridskola så kostade det 170kr/lektion , dvs att det har stigit rejält. Har ridit på sammanlagt 3 ridskolor och de har alla haft ungefär samma pris.
Tycker de e rätt dyrt :P Vad tycker ni ? Och vad betalar ni ridskoleryttare?

Sv: Vad betalar du för en ridlektion?

Kostar det så mycket att rida tillsammans med andra i grupp? :eek:

Tror priserna i sverige skiljer sig beroende på vars man bor, billigare uppåt i landet och på de mindre tätbebodda men ändå inte ödsliga ställena. Jag själv betalar 165 kr för en privatlektion.

Nu rider jag varken på ridskola eller i Sverige, men häromkring betalar man 100 dollar för en lektion. Då är man antingen en eller två elever i manegen. Man kan komma undan med 65 dollar men då är manegen pytteliten - eller så rider man sin egen häst.

ridskolan tar här för 50 minuter vuxenlektion 180kr tror jag, 7 ekipage

Jag betalar oftast 250-300kr för privatlektion 30-45 minuter eller hopplektion 4-6 ekipage 1,5h

+ ridhusavgift på runt 50-70kr/gång

detta är roslagen

Jag vet två som rider på en ridskola i stockholm. Dom rider 45 min och är 14 ekipage i samma ridhus och det är EN ridlärare, dom betalar 320kr/lektion

Jag rider på en mellanstor ridskola i en relativt liten ort, det kostar för senior 170:- per lektion (på ridskolehäst, ca 8 per grupp, 45 minuter tror jag). Jag rider i en hoppspecialgrupp, vi rider ridskolehästar och har längre pass. Vi rider för en extern tränare och denna lektion kostar 185:-.

Jag vet inte om hon höjt i år men förra kostade det 130:- för 45 min. Max 10 ekipage/grupp kan vara lite mindre.
Dessutom kan man komma undan billigare om man köper för hela/halva terminen...

Nästan gratis om man jämför med era...
Blekinge är ridskolan på. Jag hade min häst uppstallad där innan- rider ej där själv

KL

Dressyrspecial, max 6 ryttare, 60 minuter = 260 kr/gång

"Vanlig" grupp, 8-9 ryttare, 45 min teori + 45 min ridning = 145 kr/gång

Hej
Började lite fundera på om ridlektionerna är billigare i Sverige en här i Finland. Har märkt att det är överlag billigare att ha häst i Sverige så skulle vara kul att veta vad ni betalar eller betalade när ni red på ridskola.
När jag red på ridskola så kostade det 220kr/lektion. Dock har det i dagsläget höjts till 250kr/lektion. Kommer ihåg att när jag började rida på ridskola så kostade det 170kr/lektion , dvs att det har stigit rejält. Har ridit på sammanlagt 3 ridskolor och de har alla haft ungefär samma pris.
Tycker de e rätt dyrt :P Vad tycker ni ? Och vad betalar ni ridskoleryttare?

Kan tillägga att lektionerna är 60min :)

Jag rider på ridskola i centrala Stockholm. Där ser priserna ut såhär:

Senior 60min 320:- (tror vi är c:a 9 i gruppen i ett 20x60 ridhus)
Junior 60min 275:-

Sen finns det massa andra priser för 45min, träningsgrupper, privatlektioner med egen eller ridskolehäst osv.

Tror priserna i Stockholm är ganska lika varandra. Kommer du en timme utanför dras priser ner såklart.

Westernlektion i grupp, max fyra ryttare: 200 kr/person
Westernlektion privat: 350 kr/person
Knatteridning, max fem ryttare: 100 kr/person

Göteborg.

När jag red på ridskola 2004 kostade det 220 kr/1h-1,5h (beroende på om läraren tyckte gruppen var klar) och man var max 6 st i gruppen på välutbildade hästar.

*KL*

Rider på en större, privatägd ridskola ca 1.5 mil från mellanstor stad. Betalar 160:-/45 min. Speciallektion (dressyrinriktning, max 7 elever). För utbildad ridlärare på utbildade hästar skall väl tilläggas eftersom det tyvärr inte alltid är en självklarhet.

Tycker det är ett HELT ok pris. Hästarna ska ha mat, ridläraren ska ha betalt och jag vill gärna sitta i en (bra!!) sadel på välutbildade hästar när jag rider och allt det kostar pengar. Tycker faktiskt att ridskolor får väldigt lite betalt i regel med tanke på vad allt kostar.

Lektion 60 min högst 7 i gruppen (oftast 5 ) = 130 kr
Lektion på privathäst i samma grupp = 80 kr
Privatlektion 30 min på egen häst = 150-200 ( beroende på vilken tränare )

Ridningen sker då i halvstort ridhus.

På den ridskolan där jag "lärde" mig rida (vilket jag egentligen aldrig gjorde trots att jag hälgde där och tävlade för dem i 5 år) Kostade det 5 € halvtimme (för juniorer) och 10 € för 60 min. Vi skötare hjälpte till med juniorerna, och fick efter att ha varit med 4 ggr= 120 minurer rida en timme gratis. Så det blev en del del gratis ridning.

Det stallet var inte godkänt av srl och hade ingen utbildad ridlärare. :o

Lektion 60min för världens bästa (:D) westerntränare 400-500kr, 2 ekipage per grupp och olika pris beroende på hur många grupper som deltog.

På den tiden jag hoppade har jag för mig att en lektion 45-60min med 5-7 ekipage per grupp kostade 100-150kr.

Förra årets priser på lektioner:
Dressyrlektion 60min 400kr. Priset delas på antalet deltagare i gruppen. Max 3 ekipage per grupp. Duktig tränare och utbildad dressyrdomare.

Hopplektion 60min 170kr 5-6 ekipage per grupp. Duktig och pedagogisk tränare med mycket bra teknikövningar.

Hopplektion 60min 175kr max 5 ekipage per grupp. Tränaren är utbildad banbyggare men jag har inte själv ridit för denne.

Dressyrlektion 45min 400kr+reseersättning. Priset delas på antalet deltagare i gruppen. Max 2 ekipage per grupp. Ingen information om tränaren men denne är populär bland de lite äldre ryttarna.

Till förra årets lektioner tillkommer även kostnad för ridhuskort. Enskild person, 750kr helår/500kr halvår.

Kanske skulle tillägga att ridskolan drivs i med kommunbidrag. Det är utbildade ridlärare och tränare med olika nivå på utbildning.
Att priserna är så låga beror främst på att det handlar om en lite ort där både foder och spån är billigt.

Hos oss, en trevlig ridskola med välutbildade hästar utanför Göteborg kostar 45 min - 155 kr, 60 min -205 kr och specialgrupp 240 kr. Detta gäller seniorer och vi är 10 i varje grupp förutom i specialgrupperna där de är färre.

Jag tycker att priserna är helt ok med tanke på vad man får.

Jag betalar 180 kr för en privat dressyr lektion i 45 min (och tränaren åker till mig).

För en annan tränare betalar jag 200 kr för en privat dressyr lektion i 1 h och tränaren står i samma stall som mig och är i övrigt mer utbildad en den andra.

För hopplektion 3-4 i grupp i 1 h betalar man 180 kr styck. (slipper bygga eller riva bana) fast detta är "enbart" till för de som har hästen uppstallad på ridskolans privat stall.

En annan hopplektion där man kan rida ridskolans hästar 45 min i grupp på 5-6 kostar det 220 kr. (samma klubb och tränare)

Vill man rida en termin på "min" ridskola kostar det 125 kr per gång 45 min i junior grupper på ca 6 deltagare och 150 i senior och tant.. (minde i knatte och handikapp ofc)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 481
Senast: Dentaku
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka