Oj flera som kommenterat på mitt inlägg och de flesta verkar inte hålla med om min kalkyl.
men jag hittar massor med leverantörer av hö och silage i rundbal till det priset och även lägre än så? Det är ju heltidsbönder jag köper av och De lägger på moms? 1kr plus moms gav vi för silage för 2 år sen till och med, nu kör jag hö. Bokar från fältet då. Kan det vara svart trots moms?
(Skördar även några ton eget hö varje år, blir ca 2ton på 7000 kvm äng så det bör ge en ok avkastning per ha även om jag betalar full ersättning till vår bonde för arrendet, så för mig är dealen sämre än genomsnittsbonden) kände inte till detta med "godkänd foderleverantör", det kanske är lite svårare att hitta flera att jämföra mellan? Men en så stor kund som en ridskola borde väl ha en etablerad stabil leverantör och möjlighet att få ett ok pris som stadig kund? Att betala småkundspriser på 3 kr per kilo känns som läge att byta ekonomiansvarig...
Spån kostar 53 kr per bal inkl frakt, moms och avlastning vid köp av 18 pallar från bmr produkter. Jättebra kvalitet och service. Köper man 40 pallar har vi fått offert på 47 kr men det var lite mkt spån för oss. Torv använder jag inte så har inte letat så aktivt.
Har aldrig besökt en ridskola som tex byter alla träns och grimmor och täcken varje år, de flesta ser ut att ha många år på nacken. Samma med sadlar osv. Men låt oss säga att de byter ut 5 sadlar= 40000, 10 träns=5000, 20 grimmor=1000, 40 grimskaft=1000 kr, 20 täcken=15000 och 10 par standard benskydd =3000 per år, 65 000 i ej byggnadsrelaterat slitage tex ger ju 125kr/månad och häst om de har 40 hästar. Dessutom är ju dessa sadlar inte värda 0kr vid årets slut så det är en pessimistisk kalkyl.
Hovslagaren vår jobbar vitt med kvitto. När han skor 4 hästar hos oss brukar han åka till en kund till efter, så låt oss säga 5 hästar på en dag. 4250 kr, efter alla avgifter har han kanske 2000 kr kvar i lön per dag. Lite bensin och avskrivning på bilen, 20 arbetsdagar per månad ger en lön på ca 35000 tusen om jag uppskattar rätt. Är det orimligt?
Den ridskolan jag känner till bäst har alla hästar gratis på bete, alla är barfota, och jag råkar ha insiderinfo om att de dessutom får EU-stöd för bete, vilket alla kan få som arrenderar rätt typ av mark. Det känns som ett dumt ekonomiskt beslut att ha alla uppstallade med full foderstat hela sommaren om man inte har någon verksamhet? Det är ju billigare att arrendera mark till bete även om man skulle betala normal arrendekostnad. Och skönt för hästarna med semester
Är inte så insatt i just ridskoledrift, men känns otroligt att de skulle lägga närmare 5000 per häst på mat, hovslagare och vet baserat på mitt eget stalls kostnader. Känns inte som de sköter företagets/föreningens ekonomin som de borde om det drar iväg såpass.