Ja hovslagaren får vi kvitto på varje gång och hon har momsregistreringsnummer etc så jag betvivlar inte att det går rätt till. "Lönen" är det man får ut på slutet när alla skatter och avgifter är betalda, dvs det man kan ta ut vitt på sitt konto varje månad. Min mamma är egenföretagare och jag har konsultatat en del och enligt min erfarenhet brukar mellan tummen och pekfingret lite mindre än hälften bli kvar av det jag fakturerat efter skatter och arbetsgivaravgifter. Någon "vinstbeskattning" har jag inte kommit i kontakt med i det skedet utan det betalar man väl vid försäljning av aktier, fastigheter, företag etc med vinst, det har väl inget med den löpande driften av ett företag att göra. Annars har jag missat något!
Om din mamma är egenföretagare förstår jag mig fortfarande inte på arbetsgivaravgifter eftersom man inte tar ut på lön på det sättet om man är egenföretagare. Preliminärskatt och liknande tänker jag inte ge mig in på då jag inte är egenföretagare.
Skoningen kan jag förstå att den var vit med det priset. Det var höet jag var mer intresserad av om du fick kvitto eller inte.